Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, фантазії і творчості
Матеріал уроку. Льюїс Керрол “Як Алісу вигнало вгору”. Скоромовки.
Мета. Продовжити роботу над уривками повісті “Пригоди Аліси в Дивокраї”. Вчити аналізувати прочитане, висловлювати свою думку. Розвивати пам’ять, вміння розповідати скоромовки. Удосконалювати вміння творчо мислити, проявляти фантазію. Виховувати інтерес до зарубіжної літератури.
Обладнання. Портрет Льюїса Керрола; ілюстрації до книги.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
В казку вирушимо разом,
Перешкоди всі пройдемо.
А хто буде сумувати,
Із
– Отож, ми продовжуємо роботу над уривками з повісті-казки “Пригоди Аліси в Дивокраї”.
II. Актуалізація знань.
1. Бесіда.
– Що запам’ятали про автора Льюїса Керрола?
– Яке його справжнє ім’я?
– Кому автор присвятив свою книгу “Пригоди Аліси в Дивокраї”?
– До якого жанру відноситься ця книга? (Повість-казка.)
– Що таке повість-казка?
– Доведіть, що “Пригоди Аліси в Дивокраї” – це повість-казка.
2. Продовжте думку.
– Наснилося Алісі, начебто…
– І такий той Кролик був симпатичний…
– Тож
– Тож вона майнула слідом; бігла-бігла – і раптом…
3. Перегляд ілюстрацій, зроблених дітьми. Зіставлення їх з ілюстраціями в книжці.
III. Мовна розминка.
> Вправа “Повітряна кулька”.
Вчитель малює на дошці велику повітряну кульку. Посередині пише слово “Аліса” і пропонує дітям дописувати слова так, щоб вийшло велике речення. Можна додавати тільки по одному слову.
Наприклад.
Аліса полетіла. Аліса полетіла вниз. Аліса полетіла вниз головою. Аліса полетіла вниз головою у нору. Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Маленька дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору. Маленька дівчинка Аліса полетіла вниз головою у кролячу нору і не ушкодилася…
IV. Робота над текстом “Як Алісу вигнало вгору”.
1. Читання вчителем.
– Які чарівні перетворення відбулися з Алісою?
– За допомогою чого вона зробилася завбільшки з лялечку?
– А яким чином дівчинка виросла до велетенських розмірів?
– Який вигляд обрали б ви: бути малюком чи велетнем?
2. Словникова робота.
> Тлумачення значень слів.
Наличка – ярлик.
Біжка – бігом.
Ловити гав – розглядати все довкола із зайвою цікавістю; байдикувати.
Приключка – пригода.
> Тлумачення слів, що пишуться через дефіс.
– Знайдіть в тексті слова, які пишуться через дефіс.
– Як ви думаєте, для чого в тексті вжито так багато таких слів? (Щоб підсилити значения цих слів; щоб читач міг краще уявити.)
– Поясніть, що хотів підкреслити автор цими словами.
Довго-предовго – дуже довго.
Силою-силенною – дуже багато.
Ледь-ледь – зовсім трошки.
Чудовий-пречудовий – надзвичайно гарний.
Диво-дивенне – щось неймовірне.
3. Повторне напівголосне читання учнями.
– Що побачила Аліса у великій залі?
– Як ви думаєте, чи була зразу на столику маленька пляшечка з написом? Доведіть свою думку.
– Звідки вона там взялася?
– Де міг лежати маленький пиріжечок?
– Яких він міг бути розмірів?
4. Робота з ілюстраціями.
– Розгляньте малюнок у підручнику. Що на ньому зображено?
– Опишіть цю залу.
– Яку ілюстрацію вам хотілося б намалювати до цієї частини.
5. Творче завдання.
Робота в парах. Змагання.
За три хвилини придумати якомога більше розваг для Аліси. Перемагає та пара, яка придумала найбільше змістовних розваг.
– Придумайте для Аліси цікаві розваги, подорожі, мандрівки.
V. Робота зі скоромовками.
– Прочитайте першу скоромовку мовчки.
– Прочитайте повільно пошепки.
– Прочитайте напівголосно швидко.
– Змагання між рядами.
– Прочитайте другу скоромовку мовчки.
– Що означає слово “дибати”? (Повільно йти.)
– Вивчіть скоромовку напам’ять.
– Змагання між учнями.
VI. Підсумок уроку.
Вправа “Крокуй і думай”.
– Зараз потрібно зробити 5 кроків, і на кожний крок називати слово, що характеризує Алісу на основі прочитаних текстів. Вправу можна повторити кілька разів.
Наприклад.
1 учень.
Перший крок – маленька. другий крок цікава, третій крок – допитлива, четвертий крок смілива, п’ятий крок – чудернацька.
2 учень.
Крихітна, велетенська, смішна, розумна, дитяча.
> Вправа “Слово – речення”.
– Я кидаю м’яч і називаю будь-яке слово, що стосується прочитаних текстів. Той, кому я кинула м’яч, має придумати з цим словом речення.
Наприклад.
“Годинник” – “Білий Кролик витягнув із кишені годинника”.
“Листя” – “Аліса впала на купу галузок та сухого листя”.
VII. Домашнє завдання.
Читати і відповідати на запитання. Намалювати свою ілюстрацію до будь-якого епізоду.