Де найкраще місце на землі? Вступ до теми “Фантастичні мандрівки у світі чудес і в космосі”
Матеріал уроку. Акровірш “Земля”.
Мета. Вчити дітей творчо мислити, цікаво висловлювати свою думку. Розвивати уяву, розширювати кругозір. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати уявлення про справжні людські цінності, про уважне, людяне ставлення один до одного, любов до рідної землі, рідного краю, бажання робити добрі вчинки, щоб Батьківщина процвітала.
Обладнання. Виставка книг.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
1. Створення емоційного настрою.
(Всі учні стають у кола, беруться за руки, повертаючись один
2. Привітання.
Добрий день, діти!
Біля парти станьмо чемно –
Час хай плине недаремно.
Будьмо уважні та старанні всі,
Сядемо рівненько на місця свої.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя.
У кожного з нас є свої мрії та своє уявлення про те, що таке диво і чи є місце для чудес у наш час. Щось дивовижне і фантастичне ми можемо зустріти в книжках.
Для чого потрібно читати книги? Книги читають, звичайно ж, для поглиблення знань, знаходження ідей, вони формують світогляд, цінності, переконання, особисте розуміння світу. У книгах
– А чи любите читати ви?
– Які книги вас цікавлять найбільше: казки чи оповідання, фантастичні історії чи пригодницькі, енциклопедичні чи веселі книжки?
2. Творче завдання.
Роз’єднайте слова і прочитайте вислів французького філософа 18 століття Дені Дідро. (Філософ – це людина, яка розмірковує над різними проблемами життя.)
БЕЗУЯВИНЕМОЖНАБУТИНІПОЕТОМ, НІФІЛОСОФОМ, НіРОЗУМНОЮЛЮДИНОЮ, НІМИСЛЯЧОЮІСТОТОЮ, НІПРОСТОЛЮДИНОЮ. (Без уяви не можна бути ні поетом, ні філософом, ні розумною людиною, ні мислячою істотою, ні просто людиною.)
– Отож, ми поринемо у світ уяви і фантазії. Ми розпочинаємо новий розділ, який має назву “Фантастичні мандрівки у світі чудес і в космосі”.
3. Колективний розгляд книг, поданих на виставці.
– Перегляньмо зміст і прочитаймо, які твори ми будемо вивчати у цьому розділі.
– Хто їх написав?
– Чи знайомі ви з деякими з них?
– Назвіть книжки, які ви бачите.
– Чи помітили ви, що читати ми будемо в основному уривки з цих книг? Як ви думаєте, для чого у підручнику поміщають уривки деяких книг?
III. Перегляд і обговорення ілюстрації до розділу.
– Кого зображено в центрі малюнка?
– На фоні чого зображено хлопчика?
– Чи можна сказати, що хлопчик здійснював мандрівку?
– Куди повертається мандрівник?
– Пофантазуйте, де міг побувати хлопчик.
– Як ви думаєте: ця подорож уявна чи реальна?
– Чому уявна?
– Коли ми можемо сподіватися на чарівну подорож? (Усні, читаючи книги.)
IV. Читання і аналіз вірша “Земля”.
> Читання вчителем.
– Яку назву має цей вірш?
– До кого звертається автор?
– Хто може бути тим мандрівником? (Будь-хто з нас.)
– Які можуть бути мандрівки? (Реальні, уявні, фантастичні, космічні…)
– В якому значенні розуміємо назву вірша? (Батьківщина, рідна сторона, рідний край, наша планета.)
> Читання учнями.
– То з яких доріг кличе нас Земля?
– Яка головна думка вірша? (Де б ми не були: чи в помислах, чи в реальному житті, маємо завжди пам’ятати, де наш рідний дім. Бо хто рідну оселю свою забуває, той долі не знайде в житті.)
– Які ще прислів’я чи приказки про рідну землю знаєте?
– Людина без Батьківщини, як соловей без пісні.
– Всюди добре, а вдома найліпше.
– За морем тепліше, та вдома миліше.
– Де рідний край, там і під ялинкою рай.
V. Вправа “Гранування”
– Що для вас є рідна земля?
– Як кожна хата потребує мудрих та працелюбних господарів, так і вся наша країна потребує працелюбних людей, які будуть дбати про ліси і парки, про міста і села. Якщо ми будемо щирими, добрими, мудрими, будемо допомагати один одному, то буде в країні мир та злагода.
VI. Підсумок уроку.
Вправа “Мікрофон”.
– Що ви можете зробити для рідної землі?
VII. Домашнє завдання.
Придумати невеличкий твір-роздум на тему “Як потрібно жити?”