Чумацькі пісні
Як торговельний промисел чумацтво існувало на Україні в XVI – XIX ст. Чумакували здебільшого вільні від кріпацтва люди (козаки) та державні селяни, менше – міщани й заможні селяни. На спеціальних возах вони доставляли з Криму, Галичини, від морів сіль, рибу, всілякі товари. У порти Чорного й Азовського морів возили хліб та інші сільськогосподарські продукти, які вивозилися за кордон. Чимало різних продуктів і товарів чумаки возили в Москву й інші міста Росії, а також на Північний Кавказ, у Білорусію, Польщу, Молдову. Припинилося чумацтво в –
Чумацьким промислом займалися заможні люди. Отаманом обирали досвідченого, часто літнього чоловіка – одного з власників возів і товару. Чумацькі валки складалися з численних возів, до кожного з яких було приставлено погонича.
Важким і небезпечним був чумацький промисел, тому за нього бралися мужні, витривалі й досвідчені люди. У напівпустельних тоді степах півдня. України люди й худоба страждали, часом і гинули від спеки, недостачі води, різних хвороб. Дорогою на них нерідко нападали татари й “комипшшш” (розбійники,
Центральною фігурою чумацьких пісень є чумак-нетяга, на плечі якого всією вагою лягали злигодні й небезпеки. Це образ відважної і волелюбної людини, яка, подібно козакам, .добре володіла зброєю, не розгублювалася в скрутну хвилину, була здатна відбити напад ворогів. Часом господар втрачав усе, потрапивши в лабети грабіжників або через падіж волів і коней у безводному степу, й повертався додому з одним лише батіжком.”
Але невдачі переносив мужньо, навіть з гумором. Він ішов на Дін або Кубань, щоб заробити грошей, купити волів та вози й знов чумакувати.
ОЖ ЯСНЕ СОНЦЕ ВИСОКО СХОДИТЬ
Ой ясне сонце високо сходить, А низенько заходить, Чогось, братця, да чумацький отаман По доріжечках хедить. Ой да що він ходить Да білі ручки ломить, й він словесно й говорить, Ой що з-під гаю, Та з-під темного лісу Розбійники виїжджають, Що найстарший превражий син розбійник На сивому коні грає, Ой що вій грає, вигравав, Він до валки привертає: “Ой здорові, превражії сини, Ой здорові ночували! Ой скажіть же, превражії сини, Де ж ваш чумацький отаман?” “Наш отаман сидить між возами, Умивається сльозами, Сидить між новими, Умивається дрібними”. “0й ви, хлопці, ви, добрі молодці, Ой беріть же дрюки в руки Та й бийте розбійників, Та й бийте, не робійте!” Хлопці встали, дрюки взяли І побили розбійників Сорок ще й чотири, І побили й пов’язали И на нові вози поклали, І повезли в город Полтаву, І зробили собі славу, Що сорок ще й чотири, А десяти не побилв.
1. У чому виявилося передчуття отаманом смертельної небезпеки? У першій; десяти рядках знайдіть пестливі слова. Яке ставлення складачів пісні до. отзйгза ЕОНИ виражають?
2. Чим ви поясните зухвалу поведінку “найстаршого розбійника” та його брутальну мову?
3. До яких хитрощів удався отаман, колі? над’їхали грабіжники?
4. Як розправилися чумаки з набагато чисельнішим ворогом? На основі цього факту розкажіть про вдачу цих персонажів пісні.
5. Зверніть увагу на те, яким поетичним образом починається пісня.
6. Придивіться до особливостей віршової форми цього народного твору (по скільки в рядках складів, як розміщені рими, до яких частин моаи належать слова, що римуються).
Рекрутські ж солдатські пісні. Наприкінці XVIII ст. на Україні, коли царський уряд ліквідував козацькі війська, було запроваджено рекрутство. Селяни та міщани повинні були виставляти від своїх громад певну кількість рекрутів (як правило, одного від п’яти-шести дворів, де були чоловіки відповідного віку). У кріпацьких селах до війська віддавав сам пан, вибираючи, – звичайно, непокірних, волелюбних або чимось іншим невгодних йому людей, переважно молодь. У козацьких та казенних селах рекрутів виділяла сільська влада. Оскільки її тримали в своїх руках багатії, то до війська потрапляли найчастіше діти бідняків, сироти, вдовиченки, яких нікому було захистити від сваволі властей. Багацькі синки мали можливість відкупитися: найняти замість себе якогось бідаря. Віддавши годувальника у військо, пан або сільська влада одбирали земельні наділи, чим доводили сім’ї рекрутів до повного зубожіння. Хоч члени сім’ї звільнялися від кріпацтва, але це була воля вмерти з голоду.
Важко було й рекрутам. Наруга над новобранцями починалася вже в рідному селі чи місті. Щоб вони не могли втекти дорогою, їх везли до приймального пункту зв’язаними або ІІ кайданах. Прощання з батьками, дружиною, дітьми завдавало тяжких мук – розлука могла бути довічною. Рідні боліли душею за дорогу людину, а рекрут – за них, бо знав, які злидні й поневіряння їх чекають.
У XVIII ст. служба у війську була фактично довічною: якщо рекрут не гинув на війні, то повертався додому дуже старим або калікою. У ХІХ ст. у війську служили двадцять п’ять років. З 1874 року рекрутські набори замінено загальновійськовою повинністю, а назву “рекрут” – на “солдат”. Термін служби час од часу зменшувався; на початку XX ст. він становив п’ять років. Але умови служби майже не змінювалися.
ВИЛІТАЛИ ОРЛИ
Кайдани наклали! Кайдани наклали, На соцького скричали: “Давай, соцький, Тройку коней вороних, Та повезем до прийому Хлопців молодих!” Привезли під брамку, Відчинили брамку: “Ой ви, хлопці молодії” Становіться в валку! Ой ви, хлопці молодії, Становіться в валку, На поле – плечима, До солдат – очима!” “Ой ви, солдати, Ви, дядюшки наші, Не бийте нас, не лайте вас’ Бо ми діти ваші! Не бийте нас, не лайте йас’ Тільки научайте, Во вівшії руки Цього не робили. Бо нашії руки Цього не робили, Лиш сіяли та орали, Ціпом молотили. Бо ми не вчилися Рузкжа вичищати, Лиш сіяти та орати, Землю обробляти!”
1. Які саме події в житті рекрутів зображені в цій пісні? Відповідаючи, вживайте слова і вирази а тексту.
2. Чого просять новобранці в “дядющок”, тобто тих, хто має навчати військової справи? ..Як це прохання характеризує молодих хлопців?
3. Яку роль у пісні відіграють повтори?
4. Чому, на вашу думку, в ній вживаються слова – і некрут (рекрут), і солдат? Коли ця пісня могла бути складена?
5. Особливості віршової форми пісні: визначте, скільки складів у рядках, як розміщені рими, до яких частин мови БОНИ належать, чи є “холості” рядки.
Схожі твори:
- Історичні пісні. Пісні-хроніки Поширеним жанром героїчного поетичного епосу українського народу є історичні пісні – ліро-епічні Твори про конкретні чи типові історичні події та процеси, відомих історичних осіб та безіменних героїв, чиє життя і вчинки пов´язані з подіями суспільно-політичного життя, в яких відтворено дух певної історичної епохи. Історична пісня, з одного боку, є продуктом...
- Доля козаків і чумаків у піснях СОЦІАЛЬНО-ПОБУТОВІ ПІСНІ. КОЛОМИЙКИ ІЗ ПІСЕННИХ СКАРБІВ СОЦІАЛЬНО-ПОБУТОВІ ПІСНІ. КОЛОМИЙКИ Доля козаків і чумаків у піснях На долю чоловіків завжди припадає нелегка праця: захищати свій дім, родину, Батьківщину. Це відобразилося у багатьох піснях, які продовжують жити і в наш час. Славні часи Запорозької Січі залишилися навік у козацьких піснях. Головним героєм цих пісень є...
- ПІСНІ ЧАСУ ЗЕЛЕНИХ СВЯТ: МАЇВКИ, РУСАЛЬНІ ТА ЦАРИННІ ПІСНІ Маївки (майські пісні) – твори календарної обрядовості початку літа, назва яких, можливо, походить від “май” (травень) чи “маяти” (прикрашати зеленню) або “мавки” (духи лісу та поля). Ними супроводжувались описані обряди Зеленої (Клечальної) неділі та пов’язані з нею ігрища молоді. Ці твори менш збережені і досліджені, ніж веснянки і гаївки. Найпоширенішим...
- Думи та історичні пісні Важливу сторінку української народної словесності становлять думи та історичні пісні. Вони представляють масштабну епічну картину історичного життя українського народу. Думами називають епічні та ліро-епічні твори на історико-героїчну та соціально-побутову тематику, які виконуються речитативом під акомпанемент кобзи, бандури або ліри. Дума як жанр народної поезії сформувалась у XV ст. Найдавніші повні...
- Поетика народної пісні Мабуть, рідко можна знайти таку людину, яка б не захоплювалась українською народною піснею. Чим же вона так вабить слухачів? Насамперед, своєю особливою поетичною мовою і стислою, влучною, образною. Наприклад: Із-за гори, із кручі Буйне військо виступає. Після прочитання цих коротких рядків у нашій уяві постає крута гора, із-за якої виступає...
- Аналіз історичної пісні “Максим козак Залізняк” ІСТОРИЧНІ ПІСНІ Аналіз історичної пісні “Максим козак Залізняк” У справах, які вимагають від людини напруження усіх душевних і фізичних сил, завжди потрібний той, хто піде першим. Доля першого – важка і відповідальна, але вкрай потрібна. Саме тому імена тих, перших, настільки шанують у народі, що роблять їх носіїв героями пісень....
- Обрядові пісні Обрядові пісні – один із найдавніших видів фольклору, зміст і форму яких визначила трудова діяльність людини. Розрізнюють обрядову поезію календарну та родинно-побутову. Календарна обрядова поезія пов’язана з порами року й сільськогосподарським календарем. Календарні обрядові пісні: колядки, щедрівки, веснянки, русальні, купальські, обжинкові. Родинно-побутові обрядові пісні: весільні, голосіння. Основні особливості обрядових пісень:...
- Засвіт встали козаченьки – ПІСНІ МАРУСІ ЧУРАЙ Скорочено Засвіт встали козаченьки В похід з полуночі, Заплакала Марусенька Свої ясні очі. Не плач, не плач, Марусенько, Не плач, не журися Та за свого миленького Богу помолися. Стоїть місяць над горою. Та сонця немає, Мати сина в доріженьку Слізно проводжає. – Прощай, милий мій синочку, Та не забувайся, Чрез чотири...
- Купальські пісні Пісні язичницького, купальського змісту; супроводжують розваги молоді під час літнього свята Купайла, що триває всю ніч. Купайло, за язичницькими віруваннями, – Бог шлюбу і земних плодів. У цей день земля має найбільшу силу, яку віддає цілющим травам. До схід сонця треба було збирати трави. Перед початком збирання приносили жертву землі...
- Чому слід зберігати та вивчати народні пісні Українська пісня – це геніальна поетична біографія українського народу. О. Довженко Українських народних пісень записано понад 200 тисяч, і це, мабуть, не усі. Пісня – це поєднання слова й музики. У пісні народу – думки, почуття, мрії. Українська народна пісня віддзеркалює горе, радість, боротьбу за визволення. Народні пісні дуже різноманітні....
- Пісні у творчості Андрія Малишко Такими Є пісні Андрія Малишко, що оздоровлюють мою душу, допомагають зберегти віру в людину, у неневірну любов, у щиру дружбу, у силу світової краси. Сьогодні, коли ми будуємо незалежну Україну, пісні Малишко “Пісня про рушнике”, “Стежка”, “Ранку солов’їні”, “Учителька моя”, “Білі каштани” з нами. І передадуться в спадщину нашим дітям....
- Історичні пісні Історичні пісні Історичні пісні, як і думи, часто виступають своєрідним художнім історичним документом окремої епохи, бо лише з нього можна скласти реальне уявлення про ту чи іншу подію. До кращих належать такі з них: “Зажурилась Україна, що нічим прожити”, “Гей, не дивуйтесь, добрії люди”, “Чи не той то хміль”. Так,...
- Суспільно-побутові пісні Розвиток національно-суспільної свідомості, інтеграційні процеси українського народу спричинили виникнення окремої групи ліричної пісенності, в якій основне місце посідають не особисті родинні проблеми чи духовні конфлікти, а всезагальні масові суспільні явища. Це – соціально-побутові (або суспільно-побутові) ліричні пісні, в яких відбилися почуття, роздуми не окремих людей, а певних соціальних груп (козаків,...
- “Роль пісні в п’єсі Iвана Котляревського “Наталка Полтавка” У всі часи українці були відомі своїм високим творчим потенціалом, особливо це стосується прекрасної співучості нашого народу. Любов до пісень досягала величезних масштабів, зокрема, не тільки окремі адміністративно-територіальні одиниці, наприклад, села і міста, мали власні пісні, а й навіть жителі України часто мали якісь певні пісні, які час від часу...
- “Аналіз козацьких пісень на прикладі пісні “Стоїть явір над водою” Одним з яскравих прикладів усної народної творчості є козацькі пісні – пісні про життя рядових козаків, національних визволителів українського народу. Українців завжди хвилювала історія козацтва. До часів Запорозької Січі вони часто поверталися в думах чи піснях. Через це козацькі пісні донеслися крізь століттяя до нашого часу. В них оспівується боротьба...
- Весільні пісні Весільні, пісні супроводжували різні етапи весільного обряду. Означення “народна драма”, яке іноді прикладається до весілля, умовне і з наукового погляду не зовсім виправдане. Весільний обряд, на відміну від фікційного характеру драми – мистецького явища, орієнтується на звершення цілком конкретної, соціально значимої дії. У своїй основній функції весільний обряд покликаний забезпечити...
- Поняття та характерні ознаки історичної пісні Історичні пісні – це твори героїчного епосу, які розповідають про конкретні, типові для певної історичної епохи події, про дії відомих в історії осіб, що виступають під власним або вигаданим ім’ям. В історичних піснях нерідко йдеться і про безіменних героїв, які, проте, пов’язані з характерними подіями того чи іншого періоду суспільного...
- Пісні у творчості Андрія Малишка Пісня – це душа народу. У ній – його минуле, сучасне і майбутнє. У ній – тонка краса і переможна сила. Такими є пісні Андрія Малишка, які оздоровлюють мою душу, допомагають зберегти віру в людину, в незрадливу любов, у щиру дружбу, в силу світової краси. Сьогодні, коли ми будуємо незалежну...
- Краса народної пісні Чи доводилось вам коли-небудь бувати в Україні, слухати українців, відмічаючи красу їхньої мови, чи чули ви коли-небудь українську пісню? Що відчули при цьому? Наші пісні – то наше багатство. Деякі з них сумно линуть аж до неба, а звідти падають у саме серце, обпікаючи його чимось до болю рідним: “Реве...
- Тюремно-каторжанські пісні Майже водночас із еміграцією українців на захід відбувалась інша еміграція – на схід. Вона мала принципово інші причини – політичні, і носила насильницький характер. Масове примусове виселення українців з етнічних земель у Сибір, північні та східні регіони Росії на заслання та тюрми породило в українському фольклорі тюремно-каторжанські пісні. Власне це...