Центральний персонаж роману “Хитромудрий ідальго Дон Кихот Ламанчский”
Спокушений обіцянкою Дон Кихота одержати в подарунок один із завойованих островів і стати губернатором, бідний селянин Санчо Панса залишає дружину й дітей і як зброєносець відправляється з Дон Кихотом на пошуки пригод. Разом зі своїм хозяи ном Санчо Панса переживає безліч подій і стає свідком його подвигів. З одного боку, Санчо Панса вважає Дон Кихота божевільним, з іншого боку – почитає лицаря як одного із самих розсудливих і утворених людей, простодушно вірячи його оповіданням
Зброєносцеві дістається не менше, ніж його хазяїнові:
Образ Санчо Панса генетично пов’язаний з народної смеховой культурою (не випадково в одному з епізодів роману жартівники підкидають Санчо Панса на ковдрі – як опудало або собаку під час святкування карнавалу в Іспанії) і утворить один типологічний ряд з такими персонажами, як Панург і Фальстаф. С. П. далекі високі ідеали лицарства Дон Кихота. Він керується скоріше міркуваннями матеріальної вигоди. С. П. часто обманює свого хазяїна, щоб уникнути стусанів і неприємностей. У сцені із трьома селянками, яких С. П. видає за Дульсинею і її свиту, герой свідомо вводить Дон Кихота в оману, описуючи збентеженому хазяїнові красу й прекрасне одіяння шляхетних дам. Коли Дон Кихот вимагає в зброєносця, щоб той бичував себе, С. П. наносить удари по букових деревах
По ходу роману Санчо Панса привласнює багато рис Дон Кихота, іноді починає міркувати, як його хазяїн. Під час свого губернаторства на вигаданому й створеному герцогом острові Баратария необтесан і простуватий С. П., пам’ятаючи наставляння Дон Кихота, проявляє себе як чесний і мудрий правитель і вражає всіх своєю вишуканою манерою виражатися. Порахувавши, що посада губернатора не для нього, що він не зможе захистити острів від навали ворогів, тому що справа селянина – орати землю, С. П. вертається в служіння до Дон Кихоту. За його словами, він знову знаходить колишню волю, тому що служіння в пана для нього не є примусом, якимось виявилося губернаторство
У критику образ Санчо Панса найчастіше розглядається у зв’язку з образом Дон Кихота (виразний приклад – точка зору на С. П. Тургенєва й Достоєвського). В іспанській літературі початку XX в. образ С. П. витлумачується як уособлення націй. Контакт із ідеалом (Дон Кихотом) піднімає простої людини, і від “кихотизации” Санчо-народа залежить Майбутнє Іспанії (Унамуно).