Центральний персонаж роману Ф. М. Достоєвського “Брати Карамазовы”
Смердяков слуга поміщика Федора Павловича Карамазова, його незаконнонароджений син від міський юродивой Лизавети Що Смердить (звідси відбувається й прізвище, що визначило в якімсь ступені головні моральні риси цього персонажа). Дослідники Творчості Достоєвського вважають, що Смердяков як персонаж “Братів Карамазових” з’явився тоді, коли Достоєвський звернувся до давніх записів, озаглавленим “Слівця”, у пошуках характерних виражень для мовлення героїв роману
Даючи загальну характеристику людям, тільки-но приобщившимся
У творчості Достоєвського Смердяков має своїх попередників. Деякі з рис тієї “лакейської” психології, закінченим втіленням якої став С., були відбиті Достоєвським в образах лакея Видоплясова
Введення в оповідання четвертого брата, С., якому була доручена роль батьковбивці, дозволило психологічно й філософськи поглибити характер іншого Карамазова – Івана: існування справжнього батьковбивці тільки збільшує моральну провину Івана. Тому Достоєвський надавав величезного значення психологічної вмотивованості трьох побачень героїв і кожної із цих зустрічей присвятив окрему главу (“Перше побачення зі Смердяковим”, “Другий візит до Смердякову”, “Третього, і останнє, побачення зі Смердяковим”). К. В. Мочульский відзначав, що С. – це втілена спокуса й уособлений гріх Карамазових. В образі С. Достоєвський виразив російський варіант “enfant trouve”, що належить до “середини й бездарності” і тому “негідника”.