БОГДАН ЛЕПКИЙ. ПРО ЖИТТЯ І ТВОРИ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Богдана Лепкого; розширити знання про життя Т. Г. Шевченка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння аналізувати прочитане; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Все в довкіллі я згадаю,
З добрим ранком привітаю
Землю нашу барвінкову,
Рідну солов’їну мову,
Милу серцю Україну,
Рідну нашу Батьківщину.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (див. додатковий матеріал до уроку
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Літературна гра “Хто краще?”
Конкурс на краще виразне читання вірша Т. Г. Шевченка “За сонцем хмаронька пливе…”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми ознайомимося із життєвим і творчим шляхом поета Богдана Лепкого.
Дізнаємося про роки заслання, проведені Т. Г. Шевченком на берегах Аралу.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Народився Богдан Лепкий 9 листопада 1872 р. у родині сільського священника Сильвестра Лепкого.
Батько Богдана
Пізніше Б. Лепкий назве батька своїм найсуворішим критиком. Богдан був першою дитиною в родині Сильвестра і Домни Лепких.
Дитинство Богдана було безхмарним, але коли він мав п’ять років, раптово – за одну ніч – померли від дифтериту дві його молодші сестри і брат, що дуже вплинуло на вразливу натуру хлопчика, який і сам ледве вижив.
2. Опрацювання учнями статті про Богдана Лепкого
Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання статті учнями
– Де і коли народився Богдан Лепкий?
– Якою була його родина?
– Де майбутній письменник одержав перші знання?
– Про що розповідав йому батько?
– Від кого він дізнався про давні часи?
– Що письменник згадував про дитячі роки?
3. Фізкультхвилинка
4. Робота над уривком із книги Богдана Лепкого “Про життя і твори Тараса Шевченка” (с. 40-47)
1) Словникова робота.
Читання слів “буксиром” за вчителем
Шатро, ковила, надокучило, передчасно, експедиція, Арал.
Ковила – трав’яниста степова рослина родини злакових із вузькими листками та квітками, зібраними в пухнасті волоті; тирса.
Шатро – легке, розбірне, перев. конусоподібне житло з тканини, шкіри і т. ін.; намет.
Надокучило – стало неприємним, нестерпним від повторення, одноманітності і т. ін.
Передчасно – раніше належного, визначеного строку, часу.
Аральське море – солоне озеро в Середній Азії, на кордоні Казахстану та Узбекистану. З 1960-х років рівень моря почав швидко знижатися. До початку обміління Аральське море було четвертим за величиною озером у світі.
– Прочитайте тлумачення слова експедиція у підручнику (с. 41).
2) Гра “Рибки”.
Самостійне мовчазне читання твору учнями
– Який настрій викликав у вас прочитаний твір?
3) Читання твору учнями ((ланцюжком”.
4) Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.
– Про які часи йдеться у творі?
– Куди відрядили Шевченка?
– Що він мав робити в експедиції?
– Знайдіть і прочитайте опис степу.
– Як поводилися із Шевченком офіцери?
– Що найбільше радувало поета в степу?
– Чому йому швидко надокучило плавання по Аральському морю?
– Що поет писав про свої вірші? Що в них згадував?
– З ким порівнював поетичні рядки?
5) Гра “Голосування ногами”.
Діти встають у дві шеренги права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”; ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.
– Я читатиму речення, інколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне – тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового ви дізналися про Т. Г. Шевченка?
– Що хотіли б ще дізнатися?
– Про що розкажете батькам?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити один з віршів Т. Г. Шевченка.