БЕСІДА-РОЗПОВІДЬ ПРО ІВАНА ФРАНКА. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ “ІВАН ЯКОВИЧ ФРАНКО” ТА УРИВКА КАЗКИ І. ФРАНКА “ЛИСИЧКА І РАК”
Мета: розказати учням про Івана Франка; розвивати техніку читання дітей; виховувати повагу до інших людей.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Мовленнєва розминка
1) Робота над скоромовкою.
Радо грати дітворі
У широкому дворі.
Гомінлива дітвора
На весь двір кричить: “Ура!”
2) Звукова зарядка.
– Назвіть голосні у слові лисиця; початковий звук у словах неборак, лізе, рак, хвіст.
3) Робота над чистомовкою.
Лі-лі-лі – відлетіли журавлі,
Ли-ли-ли
Ло-ло-ло – вже все снігом замело,
Ни-ни-ни – будем ждати ми весни.
2. Читання тексту “Тарас Григорович Шевченко” і вірша Т. Шевченка “Тече вода з-під явора”
3. Гра “шифрувальники”
Карта – кар – р + з + ка =… (казка).
Франція – я – ці + к + а = … (Франка).
III. РОБОТА ЗА БУКВАРЕМ (с. 144-145)
1. Розповідь учителя
– Кого ви бачите на портреті?
– Великого українського письменника Івана Яковича Франка знають і дорослі, і малі діти. Іван Франко дуже любив тварин, особливо сиріток, бездомних, беззахисних. Писав казки про тварин.
2. Опрацювання тексту “Іван Якович Франко”
1) Читання тексту вчителем.
– Хто такий Іван Якович Франко?
2) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання оповідання учнями.
– Що ви дізналися про дитинство письменника?
3) Читання тексту учнями “ланцюжком”.
– Як люди ставляться до Івана Франка?
4) Вибіркове читання.
– До чого привчали Івана Франка у дитинстві?
– Про що писав Іван Франко?
– Що створив для дітей Іван Якович Франко?
– Які казки найвідоміші?
5) Гра “Читає Незнайко”.
Учитель читає речення, навмисно замінюючи в ньому слова. учні відшукують речення і читають його без “помилки”.
Любив спостерігати за нелегкою роботою батька (коваля).
У сім’ї дитину (хлопчика) привчали до праці, поваги до людей.
Ім’ям Івана Франка названо міста (вулиці), театри, школи.
6) Робота за малюнком.
– Що ви бачите на малюнку?
– Чи знаєте ви?
– Яке місто носить ім’я Івана Франка? (Івано-Франківськ)
– Якому університету присвоєно його ім’я? (Львівському)
– Чи знаєте ви, який театр названо його ім’ям? (Київський)
– Розкажіть про місце, пов’язане з іменем Івана Франка, у вашій місцевості.
3. Опрацювання уривка казки І. Франка “Лисичка і Рак”
– У казках І. Франка під образами тварин висміюються люди з їх недоліками: жадібністю, невдячністю, жорстокістю, грубістю і нечемністю, хитрощами та лінощами. у казках тварини з цими рисами характеру завжди покарані.
1) Читання казки вчителем.
– Хто головні герої казки?
2) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання казки учнями.
– Які герої казки?
– Хто переміг?
3) Вибіркове читання.
– Прочитайте речення, в кінці якого стоїть знак оклику.
– Прочитайте речення, в кінці якого стоїть знак питання.
4) Читання казки за особами.
– Казки маленькі, а розуму в них багато.
– Які риси характеру засуджує Франко у своїх казках?
5) Робота над прислів’ями.
– В якому прислів’ї висловлена головна думка казки? (Хто інших ображає, себе не поважає.)
– Сила перед розумом не встоїть.
– Хто інших ображає, себе не поважає.
– Хитрістю жити – ворогів нажити.
– За добро добром плати.
4. Робота в групах. Гра “З’єднай речення”
I. Я. Франко – це… цікаві казки.
Народився у… український письменник.
Створив для дітей… родині коваля.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яким письменником познайомилися на уроці?
– Чого навчають його твори?