БЕРИСЬ ДРУЖНО, НЕ БУДЕ СУТУЖНО. ЮРІЙ ЯРМИШ “ТА САМА МИШКА”
II семестр
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ
СКРИНЬКА КАЗОК УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ
Урок 115. БЕРИСЬ ДРУЖНО, НЕ БУДЕ СУТУЖНО. ЮРІЙ ЯРМИШ “ТА САМА МИШКА”
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Для синків-молодців
Мати напекла млинців.
І хвалили молодці
Ті млинці на молоці.
Вовк розсівся на печі,
З клоччя крутить калачі,
З віхтя вихопить шматок –
Раз – і стулить пиріжок.
Вовче тісто з рук упало,
А упало – то пропало.
Чорний пес хапнув пиріг –
І тікати скільки ніг.
Розбігаймось хто куди, –
Вовк біжить
Ки-ки-ки – дуже любим ми казки.
Ни-ни-ни – вчать всьому нас вони.
Ця-ця-ця – ох цікава казка ця.
Ву-ву-ву – хочу слухати нову.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Діти виходять до дошки, де розміщена виставка їх робіт, коментують кожен свою роботу.
Учні повертаються одне до одного та переказують казку в парах.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Відгадайте загадку.
– Сиднем у землі сиділа,
Час настав – і всіх здружила
Діда, бабу, внучку й Хвінку,
Мишку та кицюню Мінку. (Ріпка)
– Як ви вважаєте,
– Сьогодні ми про це дізнаємося з казки, яку написав Юрій Ярмиш.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Народився Юрій Феодосійович у Дніпродзержинську на Дніпропетровщині в сім’ї вчителів. Дитинство його пройшло на берегах Славути і на Уралі, а шкільні роки – серед розкішної природи Карпат.
Юрієві Ярмишу доводилось багато подорожувати. Він побував у Великій Британії, Канаді, США, на Балканах, кілька разів відвідав Індію, враження про яку описав у творі “По дорогах Індії”.
Як казкар Ю. Ярмиш відомий не лише в нашій країні. У Санкт-Петербурзі видано антологію найкращих казок сучасних письменників країн Співдружності Незалежних Держав, у якій вміщено по одному-два твори кожного автора, а Ю. Ярмиша – аж 16 казок.
Друзі жартома називають його “українським Андерсеном”. І це не випадково. Ім’я українського казкаря Ю. Ярмиша посіло одне з чільних місць серед письменників, які пишуть для дітей і про дітей.
У 2001 р. за цикл новел-фантазій Юрію Феодосійовичу присуджено літературну премію імені Юрія Яновського.
1) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання казки учнями.
– Чи сподобалася вам казка?
– Що в ній незвичного?
2) Словникова робота.
А) Довідкове бюро.
Пишатися – відчувати гордість за кого-небудь, бути сповненим гордості за щось; гордитися.
Б) Читання стовпчиків слів “буксиром” за вчителем; скоромовкою в парах.
Ото отоді
Страх торік
Збагнути відхекатись
Торішньої наморилася
Страхітливо сіроманці
– Прочитайте найкоротше і найдовше слово.
Фізкультхвилинка
3) Читання казки учнями “ланцюжком”.
4) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
– Як бабуся і кицька дякували мишці?
– Що відповіла мишка дідусеві наступного року?
– Пригадайте персонажів української народної казки “Ріпка”.
– Опишіть їхні дії в народній і літературній казках.
– Що спільного й відмінного у народній казці та казці Юрія Ярмиша? Чого більше?
– Розгляньте малюнок. Який епізод казки на ньому зображено?
1) Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання першої частини казки.
– Читайте, намагаючись передбачити, що відбуватиметься далі.
– Як ви вважаєте, хто допоможе?
2) Читання учнями кінцівки казки.
– Чому внучка не захотіла рвати ріпку?
– Які важливі для вас думки Юрій Ярмиш висловив у своїх казках?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
– Чого вас навчили прочитані казки?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казки.