Бажаю так скінчити я свій шлях, Як починала: з співом на устах!
Безсмертна спадщина Лесі Українки є дорогоцінним внеском у культурну спадщину не лише нашого народу, а всього прогресивного людства. Вона була спадкоємницею й продовжувачкою традицій національного генія українського народу Т. Шевченка, вогненного слова І. Франка.
Відомий український поет М. Рильський називав Лесю Українку “не тільки найбільшою жінкою-письменницею в світі, а й одним з найоригінальніших світових поетів”.
Перші кроки в чарівний світ мистецтва письменниці були подібні весняному пробудженню після довгого зимового
Поетеса вболівала, що сама не може зі зброєю в руках стати до лав борців за краще майбутнє народу, тому весь вогонь свого серця вклала в слово – зброю:
Тільки життя – за життя! Мріє, станься живою! Слово, коли ти живе, статися тілом пора.
Отже, служіння літератури рідному народові письменниця розуміла як участь у боротьбі. І поет повинен, у першу чергу,
Не поет, хто забуває Про страшні народні рани, Щоб собі на вільні руки Золоті надіть кайдани!
Естетичний ідеал Дочки Прометея створювався на основі її політичних та філософських поглядів. Звідси – розуміння того, що поезія – активна сила, що неминуче допоможе знедоленим збороти тиранію, визначити місце людини у вирі переплетінь народних доль на історичних шляхах. Яскравим прикладом любові самої поетеси до народу, рідного краю є вірш “Сопіга зрет зрего!” (1890 рік).
Уже в цій поезії зачинається мотив, який пройде через усю творчість письменниці: людина стає сильною, коли збагне свій обов’язок, моральну відповідальність перед народом.
Леся Українка вбачала своїм обов’язком “сіять квіти на морозі”, поливати їх гіркими сльозами доти, доки не розтане лід гніту і зла, і не зійдуть квіти добра та щастя. Вона буде “на гору круту крем’яную” камінь важкий піднімати з усмішкою веселою на устах, буде шукати “зірку провідну, ясну владарку темних ночей”. І все це заради щастя людей. Бо справжній митець повинен за всіляких обставин переживати і сум, і страждання, і радість разом із народом.
У вірші “Поет під час облоги” майстерно змальовано образ поета-співця, який під час облоги ворогом міста свідомо поділяє долю співвітчизників. Вислів “поет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти”,- однаково належить і авторці, і її героєві. Твори митця подібно до життя, мають бути всеосяжними, різноманітними.
Особливо в неволі, в рідному краї, його спів повинен будити від сну, служити загальнонародній боротьбі за свободу. Леся Українка щиро повірила в силу слова, й ця віра окриляла, надавала сили до життя. Зірка таланту її засвітилася в країні поезії, де переплелися й горе, й усміх, спів і ридання.
У творі “Як я люблю оці години праці…” показано, якою виснажливою є робота розуму й серця справжнього митця, що з кожним рядком наче віддає часточку душі іншим. Але думка, що праця, мистецький хист, а отже, й життя буде принесено на олтар вітчизни, знову й знову примушує братися за перо.
Такою була геніальна українська письменниця Леся Українка – вічна легенда могутності й мудрості, ніжності й титанічної незламності. Вона своїм життям та творчістю підняла на височінь ідею служіння митця народові.
Схожі твори:
- Шлях у край свій Історична пам’ять – це святиня народного духу, велич, доблесть і міць держави, надійний гарант єдності, наступності і спадкоємності поколінь, згуртування нації, атрибут шляхетності національної вдачі, запорука щасливої долі. Цю істину прекрасно розумів Микола Кіндратович Вороний – видатний діяч української культури, творчість якого припадає на злам ХІХ-ХХ стст. Поезія М. Вороного...
- Що вам відомо про життєвий шлях Лесі Українки? Розкажіть про виникнення псевдоніму письменниці. Відомо, що талант майбутньої письменниці проявився ще у дитячому віці. Найбільшим захопленням дівчинки була Музика, вона мріяла стати видатної піаністкою. Але й літературні вправи так само цікавили її. Один з найпершії шедеврів Леся Українка (тоді ще Леся Косач) написала у віці дев’яти років. Мати дівчинки,...
- Літературну діяльність починала О. Кобилянська з поезії Перший вірш написала вона в 1875 році польською мовою Це було даниною культурно-мовній традиції, зв’язаній з матір’ю, яка походила з польсько-німецької родини. Згодом під впливом оточення, літератури Ольга стала писати по-німецьки ‘. Захоплювалася дівчина малюванням і музикою. Та до малювання не була підготовлена, а на професійну освіту не могла й...
- “Лише краса божественна і видима водночас, а коли так, то вона – шлях чуттєвого, шлях митця до духу…” (На матеріалі вивчених творів) ЗРАЗКИ ТВОРІВ-РОЗДУМІВ ДЛЯ ДЕРЖАВНОЇ ПІДСУМКОВОЇ АТЕСТАЦІЇ “Лише краса божественна і видима водночас, а коли так, то вона – шлях чуттєвого, шлях митця до духу…” (На матеріалі вивчених творів) У житті людини є все: добро і зло, прекрасне і потворне, злети духу і побут. І якщо більша частина названого є категоріями...
- Стендаль “Червоне і чорне”. Шлях Жульєна Сореля – це шлях злету чи шлях падіння? Образ головного героя УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 6 Тема. Стендаль “Червоне і чорне”. Шлях Жульєна Сореля – це шлях злету чи шлях падіння? Образ головного героя Мета: розкрити образ головного героя твору, з’ясувати засоби його змалювання та втілення в...
- Люби і знай свій рідний край Матеріал уроку. Валерій Шевчук “Дорога історії”. Микола Чернявський “Рідний край”. Мета. Розширити та узагальнити знання учнів про Україну; прищеплювати любов до державних символів України; розширити знання учнів про цінності українців; виховувати почуття патріотизму, національної гордості та любові до Батьківщини. Обладнання. Карта України, Державні символи України. Хіт уроку I. Організаційний момент....
- “Кому, коли не нам, свій рятувати дім?” Як би людині і певному суспільстві не хотілося вірити в те, що допомога ззовні завжди надійде, насправді така віра є глибокою помилкою. Для нашої пострадянської культури характерно вірити, що людина ніколи не буває наодинці зі своїми проблемами, що завжди є хтось, хто може допомогти в чомусь, зробити якісь корисні дії....
- Роль поета і поезії в суспільстві (за поемою “Давня казка”) У поемі “Давня казка” пристрасно звучить тема покликання поета, його обов’язку перед народом. Описуючи зовнішність головного героя поеми, Леся Українка підкреслює, що він був звичайнісінькою людиною. Але справжня краса людини не в зовнішніх ознаках, а в її духовних якостях. Леся Українка в авторських характеристиках оспівує талант свого героя: його поезія...
- Я спробую дати вам свій зразок твору: Що таке подвиг? Кожна людина сама вибирає для себе шлях у житті. Хтось може усе життя ховатися, боятися сказати слово вголос. А хтось зовсім іншої вдачі. Саме з таких людей, на мій погляд, і народжуються герої, які здатні на подвиг. Так що ж таке подвиг? Подвиг… Одне це слово, і я бачу перед...
- “Люби свій край, всю душу солов’їну і серця жар йому віддай” (Володимир Сосюра) Поетична спадщина Володимира Сосюри багата на патріотичні мотиви. Від світанку до кінця свого творчого шляху поет жив піснею про Вітчизну. Жита думами про Батьківщину, складати про неї пісні – найвище покликання співця. Пісня Сосюри вільно злетіла над рідним краєм, славлячи його мальовничі простори, міста і села, працьовитих людей: Твої міста...
- Пушкін – свій для всіх епох Все в мире покроется пылью забвенья, Лишь двое не знают ни смерти, ни тленья: Лишь дело героя да речь мудреца Проходят столетья, не зная конца. Фірдоусі Поезія Пушкіна і сам його образ – це пульсуюче щохвилини життя. Для нас Пушкін ніколи не буде застиглим класиком. Усе тому, що понад півтора...
- На шлях я вийшла ранньою весною Матеріал уроку. Леся Храплива “Колись весною на Волині” (продовження). Мета. Розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки; розвивати навички вдумливого, виразного читання; збагачувати мову дітей образними висловами; виховувати почуття любові до батьків, родини, до рідної землі, дбайливе ставлення до рідної мови. Обладнання. Портрет письменниці та фото її...
- Ще 1845 року Шевченко написав свій невмирущий “Заповіт” Нарешті, наприкінці травня 1859 року, Шевченко дістає дозвіл на відвідини України на п’ять місяців. По дорозі він відвідує своїх знайомих, зустрічається з лікарем Козачковським, пише нові вірші, малює краєвиди, плаває з рибалкою на “дубі”, ловить рибу, захоплюється красою України. Хвилюючими моментами для Тараса Шевченка під час цієї подорожі були відвідини...
- О. КОБИЛЯНСЬКА. ЖИТТЄВИЙ Й ТВОРЧИЙ ШЛЯХ. “ЛЮДИНА” Варіант 1 1. “Вона створила цілу енциклопедію жіночої душі”,- як зазначив про О. Кобилянську… А Д. Павличко. Б І. Франко. В М. Коцюбинський. Г М. Лисенко. 2. Ольга Юліанівна – дочка… А Чергового залізничної станції. Б Військовослужбовця. В Урядовця-працівника. Г Шевця. 3. О. Ляуфлер(О. Кобилянська “Людина”) мріє про таке життя,...
- Я вірю в свій народ Протягом багатьох століть Україну населяли представники різних народів. Вони хліборобили на українській землі, будували міста, захищали землю. Отже, для всіх жителів України вона є Вітчизною. Це переконання прийшло до мене відтоді, як я усвідомив, що я українець. І справа не в тому, що національні корені моєї родини пов’язані з цією...
- Шлях воїна і шлях втікача Одна відома людина сказала, що “богиня миру живе тільки під покровительством бога війни”. Обговорювати це дискусійне висловлення можно так само довго, як і заглиблюватись у роздуми щодо нього. Тому я оберу третій шлях – просто виражу те, що першим спало мені на думку при обміркуванні вищезгаданого афоризму. Світ є дуальним,...
- “Кожен повинен боронити свій рідний край…” (за оповіданням Б. Грінченка “Олеся”) У XІІІ столітті на наші багаті землі нападали монголо-татарські загарбники. На своєму шляху вони спалювали житла, вбивали безвинних людей. Головною метою монголо-татар було грабіжництво. Своїм оповіданням “Олеся” Борис Грінченко переносить нас у ті далекі часи боротьби та неспокою. Героїнею оповідання є дівчинка Олеся. Батьки дівчинки загинули від рук монголо-татарських загарбників....
- Як я організую свій робочий день Як я організую свій робочий день Свій робочий день я намагаюся вкрай заповнити. Я не люблю, коли хоч одна хвилина прожита даремно. Змалку мене привчили батьки жити наповнено, цікаво і корисно. Корисно не лише для себе, а й для інших. Іноді друзі дивуються: невже не хочеться відпочити – просто полежати,...
- Твір до ЗНО “Яким я бачу свій старт у самостійне життя” Аргументи, докази, приклади, висновок Варіант 1 Моє самостійне життя почнеться після закінчення школи. Я планую вступати до обласного університету, переїжджати до великого міста. Там я буду жити сам, тобто без батьків. Зніму за допомогою батька кімнату в квартирі чи заселюсь у гуртожитку. Матиму сусідів по кімнаті, почну сам готувати собі...
- Життєвий і творчий шлях – Леся Українка Леся Українка (1871-1913 pp.) Життєвий і творчий шлях Леся Українка (Лариса Петрівна Косач-Квітка) – українська письменниця, яка писала у найрізноманітніших жанрах: поезії, ліриці, драмі, прозі, публіцистиці. Також працювала у сфері фольклористики (220 народних мелодій записано з її голосу) і брала активну участь в українському національному русі. Лариса Петрівна Косач народилася...