БАЛАДА ПРИКМЕТ – ФРАНСУА ВІЙОН (1431 чи 1432 – після 1463)
Літературні балади
ФРАНСУА ВІЙОН (1431 чи 1432 – після 1463)
БАЛАДА ПРИКМЕТ
Я знаю – мухи гинуть в молоці,
Я знаю добру і лиху годину,
Я знаю – є співці, сліпці й скопці,
Я знаю по голках сосну й ялину,
Я знаю, як кохають до загину,
Я знаю чорне, біле і рябе,
Я знаю, як Господь створив людину,
Я знаю все й не знаю лиш себе.
Я знаю всі шляхи й всі манівці,
Я знаю небо щастя й сліз долину,
Я знаю, як на смерть ідуть бійці,
Я знаю і чернички спідничину,
Я знаю гріх, але грішить не кину,
Я знаю, хто під
Я знаю, як в бочках скисають вина,
Я знаю все й не знаю лиш себе.
Невідомий фламанський автор.
Богемне життя на околиці Парижа
Я знаю – коні є і є їздці,
Я знаю, скільки мул бере на спину,
Я знаю, хто працює без упину,
Я знаю сну й пробудження хвилину,
Я знаю Рим і як він всіх скубе,
Я знаю і гуситську всю провину,
Я знаю все й не знаю лиш себе.
Я знаю палац – знаю і хатину,
Я знаю цвіт, і плід, і соб-цабе,
Я знаю смерть, і знаю домовину,
Я знаю все й не знаю лиш себе.
– Що поет повідомляє про свій життєвий досвід?
Що з цього досвіду є звичайним
– Хто намальований на картині?
– Чим займаються ці люди?
– Що зображено на задньому плані?
– Як поет говорить про вірність собі? Які протиставлення він вживає в оповіді про своє життя?
– Як художник передав обездоленість людей?
– Які кольори переважають на картині?
– Які художні образи розкривають тему владарювання і тяжкої праці? Вони поєднуються чи протиставляються?
– Назви протиставлення. Як вони подані в тексті? Які образи говорять про тривалість людського життя?
Запитання і завдання
Спостереження
Прочитай “Баладу прикмет”.
Зверни увагу на музикальний ритм цього твору. Він мінорний (сумний) чи мажорний (веселий)?
У Середні віки балада супроводжувалася танцювальною мелодією. Яким міг би бути, за твоїм уявленням, музичний супровід цієї балади сьогодні?
Знайди у творі слова і вислови, які протиставляються. З якою метою?
Особливості поетичної мови
Вірш відрізняється від прози римою і ритмом.
Рима (грец. – співмірність) – співзвучність закінчень слів у віршових рядках, яка охоплює останній наголошений голосний і наступні за ним звуки. Рима надає поетичному мовленню мелодійності, створює віршовий ритм і пов’язує віршові рядки між собою.
Ритм (грец. – розмірність) – повторюваність через рівні проміжки часу певних одиниць (рухів, звуків та ін.). Ритм утворюється чергуванням довгих і коротких складів, їхньою кількістю, наголошеністю чи ненаголошеністю. Поетичний ритм створює емоційну напруженість і підсилює виразність мови.
За розміщенням рим у поетичному творі розрізняють суміжне римування, коли римуються перший та другий рядок, а третій – з четвертим (аабб); перехресне – коли перший рядок римується з третім, а другий – з четвертим (абаб); кільцеве римування, коли римуються перший рядок з четвертим, а другий – з третім (абба).
Аналіз
Ознаки балади
Скільки строф у цій баладі? Скільки рядків у першій строфі? А в другій? А в останній?
З першої строфи випиши слова, які закінчують рядок. Визнач риму.
Знайди рядок, який постійно повторюється. Як називається така форма повторення? Яку думку підкреслює поет у приспіві?
Наведи приклади створення протилежних образів, які відображують багатогранність і суперечливість буття. Що надає віршовому рядку особливої енергійності?
Поясни, яку роль відіграють вжиті в тексті антитеза, анафора, епіфора. Чи надають вони емоційності й композиційної стрункості твору? Чи вдалося завдяки їм досягти завершеності думки?
Філософія життя
Знайди слова і вислови, завдяки яким поет створив враження невигаданості, справжності своєї історії. Яких сторін життя людини (приватного, професійного, політичного, суспільного) торкається поет?
Чи є новою для тебе думка Війона про складність і суперечливість кожної людини? Тобі подобається, що поет звертається до здорового глузду людини, щоб переконати й слухача у власній слушності? Чи можна вважати цю баладу філософською?
Строфа (грец. – поворот, зміна, коло) поєднання кількох віршових рядків спільним римуванням, інтонацією, ритмічно завершена частина твору.
Анафора – повторення слова, звуків або синтаксичних конструкцій на початку віршових рядків або строф. Епіфора повторення в кінці віршових рядків або строї] однакових слів, висловів чи звукосполучень з метою посилення виразності та мело дійсності мови.
Розвиток мовлення
Користуючись текстом балади Ф. Війона і поданами ілюстраціями, усно змалюй портрет людини, що жила в Середні віки.
Якими були її переконання?
Що в її образі близьке нам?
Узагальнення
Яким постає життя людини в баладі французького поета Франсуа Війона?
Знайди в тексті ознаки балади. Яких ознак у ній немає? Яке враження створює балада?
Творчий проект
Обери тему балади (кохання, захист інтересів, долання перешкод).
До кого буде звернена балада, кому адресована? Які висновки зробить герой? Обери ритм і римування, наслідуючи Франсуа Війона. Збережи загальну гумористичну інтонацію середньовічного поета.
Запиши свій текст у зошит. Це й буде третій розділ твого літературного твору.