Асоціативна образність як провідний принцип поетики П. Целана
Одна з найтрагічніших подій ХХ століття – Друга світова війна – лишила глибокий слід у свідомості мільйонів людей, які живуть на різних континентах і говорять різними мовами. Масштаби цієї трагедії не мали аналогів у світовій історії. Як ніяка інша подія, ця війна набула різно-мані-тного трактування у літературі.
Видатного австрійського поета Пауля Целана події тих років торкнулися безпосередньо. Він народився у 1920 році у Чернівцях (тодішня територія Румунії) у родині небагато єврейського комерсанта. Після закінчення школи Пауль
Події Другої світової війни справили значний вплив на усю подальшу творчість Пауля
Тема війни – визначальна для обох збірок Пауля Целана, провідним жанром цих книг є жанр елегії. Оплакування загиблих, пам’ять про страшні події, які поет пережив сам, жах війни – усе це основа творів Целана. Але на відміну від класичних зразків елегійного жанру Целан вносить у свої вірші апокаліптичні мотиви, пов’язані з авторським світосприйняттям. Целан розглядав Другу світову війну як “останній акт історії”, після якого має відбутися Страшний суд. Такий настрій проймає і твори Целана. Один із центральних віршів обох збірок – “Фуга смерті”. Жанрове визначення “Фуга” пов’язане з музикою. Фуга – це музичний твір імітаційно-поліфонічного характеру. Уфузі одна і та ж тема втілюється в різні голоси. Цей принцип – основа композиційної будови вірша Целана. Поезія, як і музичний твір у жанрі фуги, повинна передусім викликати емоційне хвилювання. Для цього автор створює образи, побудовані на вільних асоціаціях, повторах, і досягає вражаючого результата. Вірш передає стан шоку.
Насичений повторюваними і варіативними відповідно до жанрових законів фуги образами, вірш оголошує читача, передає майже фізичне відчуття болю. Водночас саме завдяки багатозначності образів вірша у читача виникає паралель із книгою Апокаліпсису, що відповідає авторському баченню подій Другої світової війни.
Усе життя Пауля Целана сповнене невимовним трагізмом, трагізмом, який визначив тональність його творчості.
Криваві соціальні трагедії ХХ ст., жахливі події Другої світової війни сформували світогляд, який називають “апокаліпсичним”. Одна з головних тез Целанової творчості, яка розвивається у більшості його поетичних творів,
– після Освенциму люди приречені жити у відрізку часу, коли останній акт
Історії вже завершився, а Страшний Суд відкладений на невизначений строк.
Провідний принцип поетики Целана – асоціативна образність. Образи його
Поезії впливають скоріш емоційно, ніж спонукають до роздумів. Але це-
Ланівські вірші емоційні настільки, наскільки може бути емоційним шок.
Лірика Целана – це протистояння і співіснування пам’яті і забуття: пам’ять
Примушує страждати від болю і жаху, але забути все – неможливо.
Одним із найвідоміших творів П. Целана стала “Фуга смерті”. Ця поезія відзначається дивним поєднанням різних не тільки поетичних жанрів, а й видів мистецтва.
Для посилення емоційного впливу П. Целан використовує форму музичної фуги. Фуга – багатоголосний поліфонічний твір, заснований на прийомах імітації, тобто одна й та сама тема по черзі змінюється і подається у різних голосах. За будовою фуга складається з трьох основних розділів. У першому тема проводиться в усіх голосах; друга частина будується більш вільно: тема розвивається по черзі у різних голосах. У заключному розділі фуги утверджується головна тональність твору. За цими принципами будується і композиція Целанової “Фуги смерті”. Особливості синтаксису поезії підкреслюють її “музичну організацію”: позбавлений розділових знаків, текст лине, витворюючи скорботну мелодію, в якій різні голоси сприяють розвиткові і посиленню основної теми.
Як і музичний твір, “Фуга смерті” викликає в першу чергу емоційні переживання, шок, і лише потім читач намагається усвідомити значення образів, асоціації, які вони викликають. Саме з цих асоціацій і накреслюються тема, мотиви твору. Вже назва поезії передбачає складний і неоднозначний асоціативний ряд. Наприклад: фуга – Бах, Гендель – Німеччина
– слава і гордість – духовне, вічне, прекрасне – орган; ці асоціації співісну
Ють і протистоять у назві слову “смерть” у всіх його значеннях. Так підсвідо
Мо визначається читачем основна тема твору. У тексті “Фуги смерті” асо
Ціативні образи, підказані назвою, набувають нових абрисів і народжують
Нові асоціації. Цілком правомірно сприймати цю поезію як модерністське
Зображення трагедії Голокосту: образи “чорного молока світання”, “могил
У повітрі” породжують асоціації з крематоріями, в яких гинули мільйони
Безневинних людей, тільки тому, що вони євреї; а образ “одного чоловіка,
Що живе в хаті”, “грає зі зміями”, “пише коли темніє в Німеччині твоя
Золотиста коса Маргарито”, “свистить на євреїв”, “хапається заліза в ко
Бурі” викриває сутність фашистської ідеології, яка несе смерть усій
Людській цивілізації. “Трагедія Освенциму” усвідомлюється не як
Національна трагедія євреїв, а як всесвітня. Це підкреслюють і образи Мар-гарти і Суламіф, які є наскрізними у поезії і символізують багатющу гуманістичну культуру, яку подарувала людству німецька та єврейська нації. Орган-крематорій, на якому “з Німеччини майстер” грає “фугу смерті”, нищить і “золотисту косу Маргарити”, і “попелясту косу Суламіф”.
Зміни слова, його перетворення, метаморфози в епоху, яка не підлягає опису, – одна з головних тем творчості Целана. Для поета Освенцим – абсолютно виключний факт, який визначає будь-який людський досвід, але не здатний сам стати досвідом. Мова пройшла через той страшний час, але не дала слів для зображення того, що відбувалося. Поет із жахом і відчаєм змушений визнати – мова не здатна на “акт правосуддя”. Саме тому, що немає слів для достовірного, буквального відтворення реальності, Освенцим щезає у потоці часу як страшна, але цілком природна подія. Звідси походить поетова відмова “поетизувати світ”, “тенденція до мовчання”, а “шок незрозумілого” стає у Целана засобом протистояння традиційним і конвенційним засобам літератури.
У поезії “Фуга смерті” П. Целан засобами різних видів мистецтва спробував передати трагедію Голокосту. Образи його не мають однозначного трактування, бо поет мусив визнати, що “вимовити”, знайти відповідні цій трагедії слова поезія майже не здатна.
Схожі твори:
- Апокаліптичне бачення подій Другої Світової Війни у вірші “Фуга смерті” Пауля Целана Видатного австрійського поета Пауля Целана події тих років торкнулися безпосередньо. Він народився у 1920 році у Чернівцях (тодішня територія Румунії) у родині небагато єврейського комерсанта. Після закінчення школи Пауль їде у Францію для того, щоб вивчати медицину. Але розпочата Війна руйнує його плани: Франції загрожує фашистська окупація, і поет повертається...
- Вираження трагедії голокосту в поезії “Фуга смерті” Пауля Целана План I. “Апокаліпсичний” світогляд поета. II. Асоціативна образність як провідний принцип поетики П. Целана. 1. Образ фуги в поезії. 2. Символічне значення образів Суламіф і Маргарити. 3. Напружена емоційність віршів П. Целана. ІІІ. Поєднання в поезії різних видів мистецтва. Криваві соціальні трагедії ХХ ст., жахливі події Другої світової війни сформували...
- Друга світова війна у дзеркалі літератури. Поезія 1.Який твір Олександра Твардовського став одним із найпопулярніших у роки Другої світової війни? Хто з відомих російських письменників дав таку оцінку цьому творові: “…це насправді рідкісна книжка: яка свобода, яке дивне завзяття, яка влучність, точність у всьому й яка незвичайна, народна, солдатська Мова, чисто – голки не підточиш, жодного штучного,...
- Символічне значення образів Суламіф і Маргарити Криваві соціальні трагедії ХХ ст., жахливі події Другої світової війни сформували світогляд, який називають “апокаліпсичним”. Одна з головних тез Целанової творчості, яка розвивається у більшості його поетичних творів, після Освенциму люди приречені жити у відрізку часу, коли останній акт історії вже завершився, а Страшний Суд відкладений на невизначений строк. Провідний...
- Образність і музичність поетичних творів М. Рильський – один із найвидатніших поетів XX століття. Його творчість відзначається різноманітністю тем і образів. У ній відбилися найкращі українські народні традиції, які у поєднанні із оригінальною образністю поета витворили яскраву особистість на тлі української поезії. У ранніх творах М. Рильського відтворений світ природи, яким сприймає його ліричний герой....
- Образність і музичність поетичних творів Максима Рильського М. Рильський – один з найвидатніших поетів XX століття. Його творчість відзначається різноманітністю тем і образів. У ній відбилися найкращі українські народні традиції, які у поєднанні із оригінальною образністю поета витворили яскраву особистість на тлі української поезії. У ранніх творах М. Рильського відтворений світ природи, яким сприймає його ліричний герой....
- Образність і музичність поетичних творів Максима Рильського МАКСИМ РИЛЬСЬКИЙ МАКСИМ РИЛЬСЬКИЙ Образність і музичність поетичних творів Максима Рильського М. Рильський – один з найвидатніших поетів XX сторіччя. Його творчість відзначається різноманітністю тем і образів. У ній відбилися найкращі українські народні традиції, які у поєднанні із оригінальною образністю поета витворили яскраву особистість на тлі української поезії. У ранніх творах М....
- Скорочено “Фуга смерті” Целана Чорне молоко світання ми п’ємо його надвечір Ми п’ємо його опівдні і зранку ми п’ємо його вночі Ми п’ємо і п’ємо Ми копаєм могилу в повітрі де лежати пе буде тісно Один чоловік живе в хаті він зі зміями грає він пише Він пише коли темніє в Німеччині твоя золотиста...
- Принцип волі в Чухонцева Можливо, найбільше пластично виразно цей “ефект втрати”, знайдена Чухонцевим формула волі-залежності, втілена у вірші “…І двері потемки звичну штовхнули…” (1975). У дивному сні ліричний герой попадає на “скорботний схід”, де бачить своїх померлого батька й матір. Однак країна смерті з’являється разюче живий. Стіл, за яким сидять померлі, ломиться від страв,...
- Біографія Пауль Целан Пауль Целан (справжнє прізвище – Анчель) – австрійський поет і перекладач – народився 23 листопада 1920 року в Чернівцях (Буковина) німецькомовним євреєм румунського підданства. Його батько був небагатим комерсантом. Маленьке місто Чернівці (до 1944 року – Черновиці) мало дуже бурхливу історію: до 1775 року воно належало Молдавському князівству, після 1775...
- ЦЕЛАН ПАУЛЬ (1920-1970) Пауль Целан (справжнє прізвище – Анчель) – австрійський поет і перекладач – народився 23 листопада 1920 року в Чернівцях (Буковина) німецькомовним євреєм румунського підданства. Його батько був небагатим комерсантом. Маленьке місто Чернівці (до 1944 року – Черновиці) мало дуже бурхливу історію: до 1775 року воно належало Молдавському князівству, після...
- Патріотизм і ностальгія за далекою батьківщиною як провідний настрій “Кримських сонетів” Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 47 Тема. Патріотизм і ностальгія за далекою батьківщиною як провідний настрій “Кримських сонетів” Мета: формувати читацькі вміння учнів, уміння будувати аргументовані власні висловлювання; навчати вдумливого читання ліричних творів; учити працювати в групі; виховувати повагу до чужих почуттів. Тип уроку: Поглиблене вивчення художніх творів....
- Висока трагедія як провідний жанр літератури класицизму Класицизм сформувався у Франції і звідти поширився у країни Європи. Історичним грунтом класицизму був абсолютизм, в якому люди того часу бачили запоруку миру, злагоди. Державу більшість митців того часу сприймала як втілення розуму нації. Тому служіння державі та її символу – королю – стає для багатьох письменників виконанням громадянського обов’язку,...
- Аналіз поетики Некрасова другої половини 50-х років ХІХ століття Одним з наочних ознак суспільного підйому, що почався, був вихід у світло збірника віршів Некрасова в 1856 р. Поет включив у нього кращі добутки, створені їм за 10 років (вірші першої половини 40-х років туди взагалі не ввійшли). Збірник відкривався віршем “Поет і громадянин”, у якому Некрасов викладав свої погляди...
- Образність роману “Гаргантюа та Пантагрюель” 9а. Образність роману “Гаргантюа та Пантагрюель” В 1 книге – Гаргантюа – добрый, миролюбивый великан-король. Их вообще в романе три таких красавца: Грангузье, Гаргантюа и Пантагрюэль. 3 тематических центра: – воспитание Гаргантюа. Противопоставление средневекового и ренессансного воспитания. Но даже в таком серьезном деле – установка на пародийную игру (преувеличение старательности,...
- Друїдизм як ключовий принцип художньо-філософської концепції М. Гумільова Художньо-філософська основа творчості М. С. Гумільова є предметом дослідження вчених-літературознавців протягом багатьох років. Проте виявлення усіх її складових і досі залишається невирішеною проблемою. Це пояснюється й тим, що тривалий час М. С. Гумільов був забороненим письменником, і тим, що концепція його творчості являє собою складну, багатогранну систему, яка об’єднала у...
- Основний епічний жанр поетики Лермонтова Основним епічним жанром господствовавшего в росіянці I літературі 1820-1830-х років напрямку, романтизму, був поэмний жанр. Природне звертання Лермонтова при устремлінні до великої форми саме до поеми.1 Для починаючого поета, до того ж по перевазі лірика, створення її представляло більші труднощі. Зрозумілий тому наслідувальний характер юнацьких поем Лермонтова. Більш того, в...
- Класицизм – провідний напрям літератури XVII ст. – ІСТОРИКО – ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС XVII СТОЛІТТЯ ІСТОРИКО – ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС XVII СТОЛІТТЯ. 4. Класицизм – провідний напрям літератури XVII ст. Етапи його розвитку Проголосивши культ розуму, класицизм вимагав розумної регламентації художньої творчості. Звідси в ньому чіткість, простота і переконливість в усьому: в ідеях, життєвих ситуаціях, людських характерах. Ідеал прекрасного, який класицизм вбачав у античності, він намагався...
- Особливості поетики Бодлера – “ВЕЧОРОВА ГАРМОНІЯ” – ШАРЛЬ БОДЛЕР ШАРЛЬ БОДЛЕР (1821-1867) “ВЕЧОРОВА ГАРМОНІЯ” Особливості поетики Бодлера Шарль Бодлер – поет довершеної форми. Здавна в поезії існують два протилежні підходи до віршування: посилена увага до форми й посилена увага до змісту, пафосу твору. Один неначе уособлював класицизм, інший – романтизм. Бодлер поєднав у своїй творчості ці антитетичні підходи до...
- Принцип контрасту у зображенні головних героїв повісті “Царівна” Повість О. Кобилянської “Царівна” – це багатопроблемний твір, де письменниця ставить нові проблеми – формування демократичної інтелігенції, її місце в суспільному житті та обов’язки перед народом, доля таланту в умовах буржуазного суспільства. У повісті чітко проводиться думка про потребу знищити всякий духовний гніт і насильство над людиною. Мою увагу в...