Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Арона Копштейна Талант – категорія вічна
Арона Копштейна Талант – категорія вічна
Талановиті художники (поети, актори, композитори, прозаїки, маляри, режисери тощо) з’являлися й будуть з’являтися попри будь-які соціокультурні складнощі й негаразди, незважаючи на різні несприятливі чи негативні суспільні обставини й духовно-психологічні тенденції.
Цьому не завадять ані тиск на особистість, ані обмеження мистецької свободи, ані адміністративно-директивне керівництво художнім процесом, ані війни, руйнації, репресії тощо.
Втім, абсолютно несприятливих умов для розвитку мистецтва не буває. Не існує їх і для художньої
Літературна динаміка – явище складне, суперечливе, з піднесеннями й спадами, з форсованими й уповільненими етапами, з ренесансними й “штильовими” періодами, зі своїми культовими постатями, концептуальними лідерами, художніми ватажками й без них. Але це явище невпинне.
Рух образно-художньої думки (можливо, не завжди оригінальної), художньої форми (можливо, не завжди самобутньої), стилю (можливо, не завжди новаторського) тривав і триває постійно. А це – момент безперервності – вже є важливим свідченням якщо не зовнішньо вираженого, то внутрішнього
Пошуковість розвою не завжди буває художньо плідною, не завжди буває пов’язаною з появою визначних або етапних творів, явищ, але без неї (пошуковості) є неможливим шлях до піднесення національного мистецтва.
Українська художня культура переживала різні об’єктивні періоди свого розвитку – сприятливі та навпаки. Проте навіть за найбільш трагічних соціодуховних умов у ній з’являлися яскраві поети, прозаїки, драматурги.
Тому що талант – це категорія вічна, хоча й не часто буває позаісторичною.
Одним із найскладніших періодів для української літератури стали 30-ті роки ХХ століття. Проте і в цей час національне художнє слово певним чином розвивалося, і у цей період формувалися й працювали талановиті митці.
Серед них був і поет Арон Копштейн.
Арон Йосипович Копштейн народився за старим стилем 5 березня, за новим – 18 березня 1915 року в м. Очакові Херсонської губернії (зараз – територія Миколаївської області). Його батько був шкільним учителем.
Незабаром, коли Арону “виповнився один місяць, його родина переїхала до Херсона” ( 1, 3). Сім’я була дружною і досить великою: батьки виховували п’ятеро дітей.
Період війн та катаклізмів жорстоко відбився на дитинстві А. Копштейна. Рано, у п’ять років, залишившись без батьків, він став безпритульним, пізніше виховувався в дитячому будинку Херсона і у Будах, що неподалік від Харкова, звідкіля знову повертається у Таврійський край.
З підліткових років Арон розпочав “доросле” життя: закінчив ремісниче училище, працював на заводі ім. Петровського – учнем токаря, після того гартівником у ремонтно-інструментальному цеху, співробітничав як робкор із заводською багатотиражкою, входив до складу заводської літературної філії “Молодняка”.
Тоді ж, у підліткові роки, в Херсоні він починає писати, захоплюється поезією, бере участь підготовці й створенні рукописного часопису “Горн”, друкує вірші у заводській газеті.
1930 року А. Копштейн приїжджає до Харкова й привозить із собою низку поезій. Він мріє про літературну діяльність, про поетичне життя, про творчість і повну самовіддачу в творчості.
На початку 30-их років його вірші починають з’являтися у пресі, в часописах. На юного поета звертають увагу помітні у той час письменники – І. Кулик, П. Усенко, Л. Первомайський, С. Крижанівський.
1931 року, коли А. Копштейну було шістнадцять, він переїжджає до столиці України. У Харкові юний поет активно включається у літературний процес.
Поетична діяльність Арона Копштейна пройшла у чи не найбільш важкий для української літератури період і тривала в межах десяти років – з початку 30-их до початку 1940-го року.
Ще не так давно (років п’ятнадцять-двадцять потому) цей час – 30-ті роки ХХ століття – легендарно оспівувався в радянському суспільстві як період небувалих і нечуваних звершень, будівлі й досягнень. Нині ж він так само легендарно знищується як ера державного терору й переслідувань. Але ж окрім виокремлених соціальних характеристик це був і період звичайного життя, коли люди творили, помилялися, кохали, зраджували. І це також відбито в мистецькому русі того часу.
Арон Копштейн прожив неповних двадцять п’ять літ. За життя він написав і випустив шість поетичних книжок, виступив у двох колективних збірках ( 1 , 16 – 17 ).
Специфіка художнього розвою поета полягала у тому, що з 1933-го до 1939-го його книжки або книжки з його участю виходили друком щороку, одна за однією, а 1933-го року їх вийшло дві – одноосібна й колективна.
По смерті побачило світ ще п’ять поетових збірок – “Синє море” і “Вибрані твори” (обидві – 1941), й значно пізніше – “Вибрані поезії” (1955) та “Поезії” (1966), а також у російському перекладі “Стихотворения” (1956).
Назви прижиттєвих книжок Арона Копштейна влучно передають специфіку поетового ставлення до життя й до свого місця у ньому.
Перші збірки – “Хочемо, прагнемо, можемо” (1933) й “Харків” (1933, колективна) позначені юнацькою захопленістю всіма виявами оточуючого життя. У них немає місця сумнівам, коливанням, будь-яким ваганням. Вони пройняті беззастережним оптимізмом, романтичною поезією побуту, виробничих дій, духовних поривань, ліричних почуттів. У цих збірках закладено основні мотиви, що пройшли крізь усю творчість поета. Потім з’являлися нові мотиви, образи, але провідна тональність поезії зберігалася незмінною.
Це виразно засвідчили наступні книжки А. Копштейна – “Розмова” (1934), “Зростання” (1935, колективна), “Вулиця Щорса” (1936), “Джерело” (1937), “Держава сонця” (1938), “Радостный берег” (1939, в російському перекладі). Їхні назви – чіткі, життєстверджуючі, стислі – досить повно передають особливості поетового пафосу, мислення й стилю.
Арон Копштейн – це поет, який жив одним життям зі своїм ліричним героєм і тому майже увесь відбився у ньому. Ліричний герой якщо не альтер его поета, то принаймні його однодумець.
Провідною концептуальною рисою ліричного персонажа А. Копштейна є насиченість оптимістичною соціальною вірою. Він любить життя, тому що воно для нього є красивим і добрим, приємним і затишним, тому що не помічає темних і гірких його аспектів. Він насолоджується кожним днем, кожною миттю, як це робить маляр, коли бачить чарівний пейзаж, коли спостерігає та відчуває у своїй свідомості неповторні кольори й відтінки природи.
Ліричний герой А. Копштейна повністю й беззастережно приймає навколишні суспільні, духовні та психологічні процеси, не намагаючись їх аналізувати, а тим більше критикувати чи заперечувати. Його внутрішня позиція не тільки з граничною, але, здається, з абсолютною повнотою збігається з тими світлими, оптимістичними фарбами, епізодами, які він спостерігає довкола.
(2 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- Віра у свій талант (за повістю Степана Васильченка “Талант”) В історії української літератури Степану Васильченку відведено одне з почесних місць. Виходець з народу, письменник кінця XIX – початку XX століття Васильченко вважав за свій громадянський обов’язок боротися художнім словом за глибоку любов до людини-трудівника. Духовний світ і світогляд письменника формувався серед розкішної природи у великій убогій, але дружній і...
- Загублений талант (за повістю “Талант”) Про долю народних талантів писав ще Тарас Шевченко у своїх російських повістях. Крізь мури темноти й забобонності, класової зверхності в царській Росії пробивалися лише поодинокі таланти, такі як сам Шевченко, видатний актор Щепкін та деякі інші. Більшість же гинули в морокові кріпацтва, пореформених криз, революційних ситуацій. Як письменник С. Васильченко...
- Загублений талант (за повістю С. Васильченка “Талант”) Про долю народних талантів писав ще Тарас Шевченко у своїх російських повістях. Крізь мури темноти й забобонності, класової зверхності в царській Росії пробивалися лише поодинокі таланти, такі як сам Шевченко, видатний актор Щепкін та деякі інші. Більшість же гинули в морокові кріпацтва, пореформєних криз, революційних ситуацій. Як письменник С. Васильченко...
- Щастя як основна категорія етики Г. С. Сковороди Григорій Савич Сковорода своє етичне вчення спрямовував на практичні поради, які вкажуть людині шлях до щастя. Саме проблеми щастя займають центральне місце у творчості, мислителя. Цій темі присвячено значну частину збірки “Басни Харьковскіе” і цикл філософських праць: “Разговор пяти путников о истинном счастії в жизни”, “Кольцо”, “Розмова, звана алфавит, чи...
- Щастя як основна категорія етики Г. С Сковороди – Григорій Савич Сковорода Григорій Савич Сковорода (1722-1794 pp.) Щастя як основна категорія етики Г. С Сковороди Григорій Савич Сковорода своє етичне вчення спрямовував на практичні поради, які вкажуть людині шлях до щастя. Саме проблеми щастя займають центральне місце у творчості мислителя. Цій темі присвячено значну частину збірки “Басни Харьковскіе” і цикл філософських праць:...
- Вічна слава героям ТВОРИ НА НЕЛІТЕРАТУРНІ ТЕМИ Вічна слава героям Нещодавно почув, що Верховна Рада України розглянула питання про присвоєння звання Героїв України юнакам, які загинули під Крутами у січні 1918 року. Я був біля Аскольдової могили у Києві, де поховали тіла юнаків, розстріляних більшовиками. Я відчув святість цього місця для кожного українця....
- Вічна загадка любові Його називали душею поетичного кіно, аристократом духу, блискучим самородком. “Я не знаю більш національного, більш народного генія”, – захоплено говорив про нього Сергій Параджанов. Доля послала Іванові тридцять чотири ролі у фільмах, більшість із яких увійшла до золотої колекції українського кіно. А може, тому й увійшла, що пропустив їх через...
- Марина Іванівна Цветаева великий, сильний і сміливий талант Життя посилає деяким поетам таку долю, що з перших же кроків свідомого буття ставить їх у самі сприятливі умови для розвитку природного дарунка. Такою яркою й трагічної була доля Марини Цветаевой, великого й значного поета першої половини нашого століття. Усе в її особистості й у її поезії (для неї ця...
- “Вічна мужність простої людини в паляниці звичайній живе” За всі часи і у всіх народів найбільшою святинею вважався хліб. Коли його не ставало – приходило лихо. Недаремно людина, творячи щоденну молитву, просить Бога: “Хліб наш насущний дай нам сьогодні”. Згадаймо Малайку – героїню повісті М. М. Коцюбинського “Fata Morgana”. Свою долю вона пов’язує з землею, яка дає хліб....
- “Вічна слава безсмертю хоробрих…” Я єсть народ, якого Правди сила, Ніким звойована ще не була. П. Тичина Шелестить ліс… Над головою блакитне небо. До пам’ятника Слави нескінченним потоком йдуть люди, щоб віддати шану і вклонитись воїнові-визволителю, а потім іти на подвиг заради мирного чистого неба, золотистого моря пшениці, радості й щастя на обличчях дітей....
- Вічна таємниця кохання (за “Книгою пісень” Петрарки) Минають роки, пролітають століття, а таїна кохання, вічна й незбагненна, завжди хвилюватиме, мучитиме й потребуватиме свого осмислення. Скільки поетів оспівували це почуття, а скільки ще будуть оспівувати! Видатному італійському поетові епохи Відродження Франческо Петрарці належить найпоетичніша і найщиріша лірична сповідь про своє кохання, яке він проніс через усе своє життя:...
- Талант Мольєра У творах видатного французького комедіографа Мольєра відбилися проблеми й естетичні пошуки його часу, а його доля відобразила становище письменника в суспільному житті Франції XVII століття. В історію світової літератури Мольєр увійшов як засновник “високої комедії”. Незважаючи на класицистичні правила, дотримання яких було обов’язковим для драматургів його часу, Мольєр створив художньо...
- Поетичний талант Роберта Фроста Уже в 1920-х рр. його визнали живим класиком Америки, творчість якого потрібно вивчати в школі. Протягом свого довгого життя він одержав чимало нагород, почесних звань у багатьох університетах. Фрост чотири рази ставав лауреатом Пулитцеровской премії – унікальний випадок в історії американської літератури. Він міг пишатися найрідшим досягненням: його поезія була...
- У Полтавському театрі виріс і сформувався великий талант Михайла Щепкіна Із листа-відповід! Котляревського М. Рєпніну від 15 жовтня 1818 року видно, що М. Щепкін ознайомився з листом Рєпніна і був йому дуже вдячний (II, 82). Сам Щепкін писав про це трохи інакше: “У кінці 1818 року, здається, у грудні (справді 15 жовтня. Є. К-). Котляревський сповістив мене, що все закінчено...
- Багатогранний поетичний талант Лесі Українки Творчість Лесі Українки є визначним явищем в історії української літератури. Талант цієї геніальної жінки був багатогранним. Леся Українка залишила чудові зразки поезії, драматургії, прози, публіцистики, художнього перекладу з багатьох мов світу. Але я вважаю, що саме лірика є найповнішим утіленням гнучкої, часто афористичної мови поетеси, її, так би мовити, найглибинніших...
- ВІЧНА ПРОБЛЕМА ЛЮДСЬКОГО ВИБОРУ (за творчістю Б. Олійника) ВІЧНА ПРОБЛЕМА ЛЮДСЬКОГО ВИБОРУ (за творчістю Б. Олійника) ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРІВ Варіант 1 1. Борис Олійник – один із покоління шістдесятників. 2. Вибір, який ми робимо. 3. Вибір кожного з нас – доля мільйонів. Варіант 2 1. Співець честі й відповідальності. 2. Життя – постійний ринг. 3. “Бо ти на...
- Образ оповідача в повісті “Талант” С. Васильченко Твір починається картиною ранньої осені. На тлі журливого пейзажу автор показує приїзд до села нового вчителя. Пейзаж, який гармонує з настроєм молодого вчителя, має алегоричний характер. Уже з перших рядків повісті перед читачем постає один із головних героїв твору – оповідач. Це вчитель, який хотів здобути вищу освіту й присвятити...
- Вічна тема любові в трагедії В. Шекспіра “Ромео і Джульетта” Нет повести печальнее на свете, Чем повесть о Ромео и Джульєтте. В. Шекспір Знаменита трагедія В. Шекспіра “Ромео і Джульєтта” уперше була поставлена 1595 року. Пройшли сторіччя, але й сьогодні, як у часи Шекспіра, ця “сумна повість” змушує тріпотіти серця, як продовжує хвилювати нас ця вічна тема – тема трагічно...
- Вічна боротьба добра і зла у романі Віктора Гюго “Собор Паризької Богоматері” Головна тема роману “Собор Паризької Богоматері” – тема народу і народної непокори. Ми бачимо Париж бідних, знедолених, принижених. У романі колоритно зображено своєрідні звичаї, традиції, побут французького Середньовіччя, розкрито історичну специфіку епохи. Одним з головних образів – символів роману виступає величний собор, що носить ім’я Богоматері. Він будувався з ХЇІ...
- Талант Грінченко в оповіданні “Каторжна” Напівсирота Докія після того, як у дім увійшла зла мачуха, замкнулася в собі, перетворившись на “каторжну”. Це була реакція на відсутність щодо неї доброти й ласки, якими сама дівчинка змогла б наділити багатьох. Не знаходить розуміння Докійка і серед селянських дітей, вони теж з неї знущаються. Єдиною подругою дівчинки стає...