Алегоричні образи в оповіданні “Білий кінь Шептало”
У начерку до літературного автопортрету В. Дрозд згадує рідне село, босоноге дитинство, в якому були і болі, і радощі, важку працю батьків, сільську вчительку, що “забралася до них чи то з Харкова, чи з Києва”, безмежні луки, “каламутні” дороги, різні перипетії, що випали на його долю.
Чарівний світ села полонив його душу й серце, викликав потік думок, згодом став тією безмежною криницею, з якої він черпав свої творчі сили; тим корінням, яке живило душу, давало натхнення, поглиблювало наснагу…
З-під пера письменника виходять
“Білий кінь шептало” – одне з ранніх оповідань
Зникли й теми, які за радянських часів були досить популярними: вірність комуністичній ідеології, радянський патріотизм, соціалістичний спосіб життя і т. ін. Натомість розвиваються злободенні проблеми сьогодення, морально-духовне відродження нашого суспільства, з’являються твори еротичної тематики; набуває нового змісту поняття “художність літературного твору”. Мистецька якість художніх творів розглядається як гармонійне поєднання змісту і форми. Правдивість і глибина зображення життя практично зливаються в єдине поняття.
Яскравим прикладом нових творів є оповідання “Білий кінь Шептало”.
Основну увагу варто сконцентрувати на образах і засобах їх творення, зокрема на алегорії, яка пронизує весь твір і допомагає читачеві зрозуміти, хто є хто.
Головний герой оповідання – білий кінь Шептало, в алегоричному образі якого письменник втілює суперечливу особу періоду “застою”. Шептало часто згадує своє дитинство, коли разом із матір’ю “бігав зеленими розореними дорогами, зазирав у зелені сутінки хащ, заходив по коліна в жовтогарячі лісові ромашки…”. Ті роки “пахли молоком і конюшиною”. Мати розповідала Шепталу про гордих білих коней, що “від дідів і прадідів працювали на помості”, а люди захоплювалися їхньою гордовитою поставою й аплодували їм.
Йшли роки… Змінювалися обставини життя… Перероджувалися люди… Білий кінь потрапив до “бригадного стовпища”, яке сприймається нами як натовп безликих персоналій. Вони разом ходять на водопій, разом їдять сіно, здебільшого мовчки виконують усі вказівки Степана. Лише іноді голосно про щось говорять. Проте Шепталові це не цікаво. Більше того, він переконаний, що потрапив до стайні тільки завдяки якомусь випадку, химерній долі. Кінь – гордовитий, здебільшого мовчазний. Степан ставиться до нього з повагою.
Минає час, і в коня все частіше з’являються думки про те, “що люди рано чи пізно його зламають” (Степан дозволяє собі бити білого красеня!). Шептало втрачає своє “я” і переконує себе в тому, що до всього треба звикати, що “супроти вітру не побіжиш, то краще, розумніше” прикидатися скореним, а вільним бути лише в душі. Він боїться, щоб люди не побачили фальші в його поведінці, не помітили брехливої покірності, тому й тягне голоблі.
Повага до себе, відчуття свого “я”, твердість характеру виявляються тоді, коли “хлопчисько чіпкими руками пригнув голову коня, спритно накинув недогнуздок і владно сіпнув до себе”. Протестуючи проти приниження (а воля в душі істоти росла і ширилась!), кінь “з нечуваною силою шарпнувся, вирвав кінець повода, дико звівся на ноги й побіг так, як, здається, ніколи”.
І ось він на волі. Використовуючи такий художній засіб, як нагромадження дієслів, письменник вводить у текст міні-описи довкілля, що поглиблює психологічну характеристику того, хто відчув волю: “небо над Шептало напнулося, тріснуло навпіл; трави заворожили його своєю духмяністю”; через якусь мить він побачив у воді “чисту, прекрасну білизну”. Вир думок, спогадів… Але ось пішов дощ, й емоції кудись зникли. Кінь не біг, не йшов, а плівся туди, до стійбища. Гірка радість засмутила його. Він не хотів бути білим конем, а тому шубовснувся в калюжу і став сірим. Як усі!
Чим ближче він підходив до стайні, тим більшим було його бажання побачити Степана, відчути на собі тріск батога…
Стайня (алегоричний образ тогочасної системи) кликала його до себе. Шептало підійшов ближче, почув дружний храп коней, засунув голову в огорожу стайні й почав дрімати…
Правдиве відтворення В. Дроздом епохи тоталітарного режиму, який вихолощував з людей жагу до вільного життя, поглибити мої знання про одну з жахливих сторінок в історії нашої держави.
Схожі твори:
- Алегоричні образи в оповіданні В. Дрозда “Білий кінь Шептало” Я навчився слухати, бачити – в моїх писаннях з’явилося предметне життя. В. Дрозд У начерку до літературного автопортрету В. Дрозд згадує рідне село, босоноге дитинство, в якому були і болі, і радощі, важку працю батьків, сільську вчительку, що “забралася до них чи то з Харкова, чи з Києва”, безмежні луки,...
- Скорочено БІЛИЙ КІНЬ ШЕПТАЛО – ВОЛОДИМИР ДРОЗД “…сутеніє; раптом на галявині – кінь – самотній”. P. М. Рільке До конюха Степана прийшов хлопець-підпасок і передав, що за наказом завферми треба прислати коня до привода. Кінь Шептало сподівався, що Степан не вибере його. З конюхом у нього особливі стосунки. Інші коні це відчувають, тому й недолюблюють Шептала. Степан...
- Характеристика алегоричного образу коня Шептала в оповіданні В. Дрозда “Білий кінь Шептало” В короткому оповіданні “Білий кінь Шептало” Володимир Дрозд зумів порушити глибокі соціальні проблеми, які хвилюють кожну особистість, схильну до самоусвідомлення і самовираження. Алегоричний образ білого коня стає символом індивідуума, що відрізняється від оточення, виділяється з натовпу. І читач розуміє, що насправді думки, що спадають на думку Шепталові, то роздуми людини...
- Проблеми людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії в оповіданні В. Дрозда “Білий кінь Шептало” М. КОЦЮБИНСЬКИЙ, О. НАЗАРУК, В. ДРОЗД З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ М. КОЦЮБИНСЬКИЙ, О. НАЗАРУК, В. ДРОЗД Проблеми людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії в оповіданні В. Дрозда “Білий кінь Шептало” Твори Володимира Дрозда після своєї появи завжди отримували полярні оцінки: хтось їх критикував, пропонував “кинути написане в темний куток”,...
- Загибель яскравої особистості у суспільній неволі (за оповіданням “Білий кінь Шептало”) У творчому доробку В. Дрозда чимало яскравих прозових творів: повість “Ирій”, романи “Катастрофа”, “Самотній вовк”, “Спектакль”, “Листя землі” та інші; оповідання “Пігмаліон”, притча “Сонце” тощо. У 1965 році з’явилося оповідання “Білий кінь Шептало”. Тогочасні критики дали несхвальний відгук на нього, бо у творі письменник зачіпав важливу вселюдську проблему особистості в...
- Скорочено “Білий кінь Шептало” Дрозда Ішов підпасок і тягнув позад себе батіг, потім хвац”ько стрельнув ним, сказавши дядькові Степану, що йому потрібен кінь для приводу. Шептало зіщулився від звуку батога, шарпнувся разом з іншими кіньми в закуток й гидливо підібрав губи, бо ненавидів табун, гурт і загорожі. Спочатку бригадні коні глузували з нього, потім самі...
- Оповідання “Білий кінь Шептало”. Алегоричний вміст твору М. КОЦЮБИНСЬКИЙ, О. НАЗАРУК, В. ДРОЗД З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ М. КОЦЮБИНСЬКИЙ, О. НАЗАРУК, В. ДРОЗД Оповідання “Білий кінь Шептало”. Алегоричний вміст твору Все оповідання “Білий кінь Шептало” можна вважати алегорією, зміст якої – зображення епохи тоталітарного режиму, яка знищувала у людей жагу до вільного життя. В центрі оповідання – білий кінь. Чому саме білий? Із слов’янської...
- Білий кінь Шептало – Володимир Дрозд Скорочено Ішов підпасок і тягнув позад себе батіг, потім хвацько стрельнув ним, сказавши дядькові Степану, що йому потрібен кінь для приводу. Шептало зіщулився від звуку батога, шарпнувся разом з іншими кіньми в закуток й гидливо підібрав губи, бо ненавидів табун, гурт і загорожі. Спочатку бригадні коні глузували з нього, потім самі...
- “Проблема людини в суспільстві, її знеособлення. За твором В. Дрозда “Білий кінь Шептало” Кожна людина має певні проблеми, коли вона знаходиться в суспільстві. Суспільство влаштоване таким чином, що в ньому завжди є місце для запеклої конкуренції. Економічна теорія впевнено говорить нам про те, що ресурси нашої планети обмежені, тоді як потреби людини кордонів просто-таки не мають. Саме з цієї причини люди і спільноти...
- “Продовження до оповідання В. Дрозда “Білий кінь Шептало” Серед творчого надбання В. Дрозда можна знайти багато яскравих творів у прозі, серед яких такі відомі романи, як “Самотній вовк”, “Катастрофа”, “Листя землі”, “Спектакль” та інші, повість “Ирій”, притча “Сонце”, оповідання “Пігмаліон” і звичайно ж, “Білий кінь Шептало”, яке уперше було надруковано у 1965 році. У той час радянські критики...
- “Супроти вітру довго не пробіжиш…”: загибель яскравої особистості у суспільній неволі (за оповіданням В. Дрозда “Білий кінь Шептало”) Відмовитися від волі – це означає відмовитися Від людської гідності, від прав людини, навіть від її обов’язків. Ж.-Ж. Руссо У творчому доробку В. Дрозда чимало яскравих прозових творів: повість “Ирій”, романи “Катастрофа”, “Самотній вовк”, “Спектакль”, “Листя землі” та інші; оповідання “Пігмаліон”, притча “Сонце” тощо. У 1965 році з’явилося оповідання “Білий...
- Як я розумію образ білого коня Шептала? (за оповіданням В. Дрозда “Білий кінь Шептало”) Ти знаєш, що ти людина? Ти знаєш про це чи ні? В. Симоненко Індивід… Особистість… Індивідуальність… Колись російський письменник М. Горький писав: “Людина – це звучить гордо”. Так, якщо людина – принципова, має свої цінності, розуміється в чеснотах, обраною стежкою по безмежних просторах землі. Тому-то земля й 4юме-режена стежками людських...
- “Проблема волі та можливості її здобуття на основі творів “Роксоляна”, “Дорогою ціною”, “Білий кінь Шептало” Воля – одна з основних складових повноцінного життя людини. Кожна нормальна людина хоче бути вільною займатися тим, що їй подобається, що у неї виходить і що вона любить. На жаль, далеко не завжди ми можемо вирватися за межі власних страхів чи життєвих обставин, щоб стати щасливими і займатися улюбленою справою...
- “Що людина повинна цінувати? За твором В. Дрозда “Білий кінь Шептало” У житті людини обов’язково повинні існувати якісь цінності, які приносили б людині певну користь. Іноді такі цінності об’єктивні, вони також бувають суб’єктивними. Умовно кажучи, всі людські цінності можна розділити на цінності, які людина застосовує по відношенню до навколишнього світу і цінності, що застосовуються людиною для самої себе. І якщо з...
- В. Дрозд Білий кінь Шептало Білий кінь Шептало “…сутеніє; раптом На галявині – кінь – самотній”. Р. М. Рільке Босий підпасок тягнув через бригадне дворище батіг. Шепталові зсудомило спину. Хлопчак наблизився до загорожі і хвацько стрельнув батогом. Коні, гризучи й штовхаючи одне одного, сахнулись в куток. Шептала зім’яло, притисло до жердин; гостро тхнуло потом, він...
- В. Дрозд. “Білий кінь Шептало”. Проблема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії УРОК 62 Тема. В. Дрозд. “Білий кінь Шептало”. Проблема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії. Мета: ознайомити учнів із змістом оповідання “Білий кінь Шептало”, порушеними автором проблемами; удосконалювати вміння учнів визначати тему та ідею художнього твору; розкривати вміння висловлювати своє ставлення до...
- Твір-роздум за темою “Життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти індивідуальність ( за твором “Білий кінь Шептало” Володимира Дрозда)” – Ваколюк Вікторія Конкурс на кращу творчу роботу 2010 року Ваколюк Вікторія, 15 років Твір-роздум за темою “Життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти індивідуальність ( за твором “Білий кінь Шептало” Володимира Дрозда)” Мабуть, це дивно: у будні сірі В’їхати верхи на білім коні Та закрутити світ у вирі, Який придумав я, не...
- В. Дрозд. “Білий кінь Шептало”. Алегоричний образ коня Шептала УРОК 63 Тема. В. Дрозд. “Білий кінь Шептало”. Алегоричний образ коня Шептала. Мета: допомогти учням розкрити алегоричний образ коня Шептала, світоглядну глибину твору; розвивати мовлення, мислення учнів; удосконалювати вміння аналізувати художній твір; виховувати прагнення до “самобуття” особистості. Обладнання: портрет В. Дрозда, картина В. Черватюка “Перші промені”; аудіозапис класичної інструментальної музики;...
- Мої роздуми над твором В. Дрозда “Білий кінь Шептало” “Супроти вітру довго не пробіжиш і розумніше до часу прикинутися скореним, лишившись в душі вільнім, аніж бути скореним насправжки”. З точки зору композиції, логічніше було почати Твір якимось вступом, можливо, розповіддю про біографію письменника чи про літературний процес того часу. Але я відразу виніс на початок свого твору тезу, яка...
- Твір-роздум:”Продовження твору Кінь шептало” У творчому доробку В. Дрозда чимало яскравих прозових творів: повість “Ирій”, романи “Катастрофа”, “Самотній вовк”, “Спектакль”, “Листя землі” та інші; оповідання “Шгмаліон”, притча “Сонце” тощо. У 1965 році з’явилося оповідання “Білий кінь Шептало”. Тогочасні критики дали несхвальний відгук на нього, бо у творі письменник зачіпав важливу вселюдську проблему особистості в...