Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Айзек Азімов Марсіанський Шлях
Айзек Азімов Марсіанський Шлях
Айзек Азімов
Марсіанський Шлях
Стоячи на порозі короткого коридора між обома каютами космічного корабля, Маріо Естебан Ріос похмуро спостерігав, як Тед Лонг настроював відеофон: зображення було нікудишнє.
Ріос знав, що кращого чекати годі. Надто далеко вони від Землі, та ще й у невигідному положенні, лицем до Сонця. Щоправда, Лонг міг того й не знати. Ріос ще трохи зачекав на порозі, розвернувшись боком і нахиливши голову, щоб не зачепити одвірка. А тоді, мов корок із пляшки, увірвався в камбуз.
– Що ви шукаєте? – спитав він.
– Навіщо? – Він перехилив посудину і, прицмокуючи, відпив.
– Просто послухати.
– А про витрату енергії ви подумали? Лонг насупився.
– Особистими відеофонами, здається, можна користуватися на свій розсуд.
– Так, але розсудливо.
Вони з викликом перезирнулися.
Ріос був стрункий і м’язистий, мав довгасте похмуре обличчя з запалими вилицями. Все в
Лонг був і світліший, і делікатніший. Відкинений комір куртки відкривав темні пасма волосся. В дечому він скидався на наземника, хоча жоден марсіанин другого покоління не міг бути справжнім наземником, як мешканці Землі.
– Що ви називаєте розсудливістю? – став допитуватися Лонг.
Тонкі губи Ріоса потоншали ще більше.
– З усього видно, рейс навряд чи окупиться. Тому найменша витрата енергії – нерозсудливість.
– Ну, якщо так,- сказав Лонг,- то чому тоді ви не на посту, адже ваша черга?
Ріос щось пробурчав і, провівши долонею по зарослому підборідді, підвівся та рушив спроквола до дверей, безшумно ступаючи в своїх масивних еластичних чоботях. На півдорозі зупинився поглянути на термостат і обернувся, розлючений.
– А я думаю, чого така спека! Де, по-вашому, ми зараз?
– Хіба чотири з половиною градуси так уже багато?
– Для вас, може, й небагато. Не забувайте, ви в космосі, а не в утепленій рудниковій конторі.- І Ріос рішуче перевів стрілку термостата до краю.- Вистачить того, що дає Сонце.
– Але ж камбуз не на сонячному боці.
– Дарма, і тут потеплішає.
Ріос вийшов, а Лонг задумано дивився йому вслід. Тоді повернувся до свого відеофону. Термостата він уже не вмикав.
На екрані зображення лишалось так само розпливчастим, проте щось таки можна було розібрати. Лонг відкинув умонтоване в стінку сидіння і, подавшись уперед, терпляче вислухав офіційні повідомлення. За кілька хвилин сітка поступово розійшлась, і прожектори вихопили знайому постать бороданя, яка росла прямо на очах, поки не заповнила весь екран.
І тоді, незважаючи на цілу гаму шумів, спричинених електронними бурями, з відстані в двадцять мільйонів миль дуже ефектно пролунало: “Любі друзі! Шановні земляни!”
2
Тільки-но Ріос ступив у рубку, як відразу помітив спалах радіосигналу. Йому здалося, що то сигнал радара, і руки миттю зросив холодний піт, але то лише озвалось його сумління. Власне, за інструкцією, не дозволяється покидати рубку під час вахти, хоч усі виходили на п’ять хвилин, щоб випити кави, певні, що космос чистий, а потім усе-таки потерпали, чи не прогавили знахідку. Бували випадки, коли їхні побоювання справджувалися.
Ріос увімкнув багатосмужну розгортку. Знову зайва витрата енергії, але вже краще перестрахуватись, аніж губитися в здогадах. Космос був чистий, якщо не рахувати віддалених сигналів, що йшли від сусідніх кораблів утильників.
Він увімкнув радіозв’язок. На екрані з’явилася русява голова довгоносого Річарда Свенсона, другого пілота найближчого корабля з боку Марса.
– Здоров, Маріо! – гукнув Свенсон.
– Салют! Що новенького?
Відповідь почулась за якусь секунду, адже швидкість електромагнітних хвиль не безконечна.
– Ото вже я мав сьогодні!
– А що таке? – поцікавився Ріос.
– Пощастило вийти на об’єкт.
– Вітаю!
– Якби ж то я його дістав,- похмуро відказав Свенсон.
– Щось перебило?
– Та, хай йому біс, повернув не в той бік. Ріос знав, що сміятися не можна.
– І як же ти примудрився? – запитав він.
– Я тут ні при чому. Він, виявляється, рухався поза площиною екліптики. Якийсь бовдур навіть не зумів його як слід скинути. А мені звідки було знати? Я собі виміряв відстань до контейнера, певний, що його орбіта проходить по звичайній траекторії. Ти б хіба не так міркував? Так от, пішов я, як мені здавалося, по найвигіднішій кривій перехоплення, а через п’ять хвилин дивлюсь – відстань між нами все більшає і сигнали – ледь-ледь. Тоді я вирахував його кутові координати, однак було вже запізно.
– Хтось його підчепив?
– Де там! Адже він за площиною екліптики, отже, шукай вітра в полі. Та не в тім річ. Контейнер був так собі, але мені зле робиться, як здумаю, скільки пального пішло: спершу, поки набирав швидкість, а потім, як повертався. Чув би ти, що казав Канут!
Канут був брат і компаньйон Річарда Свенсона.
– Став дибки?
– Яке там “дибки”! Думав, приб’є на місці. Як-не-як, ми вже п’ять місяців у космосі, і тут, сам знаєш, кожна дрібничка за печінки бере.
– Знаю.
– А в тебе як, Маріо?
Ріос зробив вигляд, ніби сплюнув.
– От стілечки. За два тижні два контейнери, та ще й довелося ганяти по шість годин за кожним.
– Великі?
– Смієшся? Я міг би притарабанити їх на Фобос однією рукою. Ну й рейс! Гірше не буває.
– Коли назад?
– Та хоч би й завтра, як на мене. Ми в космосі вже два місяці і все з Лонгом гриземося.
Запала мовчанка, викликана, очевидячки, не лише затримкою радіохвиль.
– А якої думки ти про Лонга взагалі? – озвався нарешті Свенсон.
Ріос обернувся. З камбуза долинуло тихе бурмотіння й потріскування відеофону.
– Щось я його не розумію. Не минуло й тижня від старту, він запитує: “Маріо, а чому ви стали утильником?” Чи не ідіотське запитання, га? Чого чоловік іде в утильники?! Я йому: “Як чого? Щоб заробляти на життя”. А він мені: “Ні, Маріо, суть не в тому”. Ти щось подібне чув? А тоді як загнув: “Ви пішли в утильники, бо такий шлях марсіан”.
– Що він мав на увазі? – спитав Свенсон. Ріос здвигнув плечима.
– Я не став з’ясовувати. До речі, зараз він слухає на ультрамікрохвилях якогось там наземника Хільдера.
– Хільдера? Він, здається, політик, член Асамблеї, чи щось таке?
– Та ніби той самий. А Лонга більше нічого й не цікавить. Понабирав книжок фунтів на п’ятнадцять, і все про Землю. Зайва купа мотлоху, та й годі.
– Що ж, маєш ти партнера! О, до речі, мені вже, мабуть, пора на вахту, а то, як прогавлю ще одного контейнера, то тут дійде до смертовбивства.
Він зник, і Ріос, відкинувшись у кріслі, почав стежити за рівною зеленою лінією імпульсної розгортки. Потім увімкнув багатосмужну розгортку. Космос був чистий.
Йому відлягло на серці. Найгірше, коли всі довкола виловлюють контейнер за контейнером, і ті надходять на металопереробні заводи Фобоса з будь-чиїм тавром, тільки не твоїм. Крім того, він вилив душу, і його неприязнь до Лонга трохи вщухла.
Даремно він узяв Лонга в напарники. Завжди так, коли зв’язуєшся з новенькими. Ото вже охочі до балачок, а Лонг – той усіх перевершив. Знай носиться зі своїми вічними теоріями про Марс та його благородну місію в прогресі людства. Прогрес Людства, Шлях Марсіан, Нова Спілка Творців – усі слова вимовляє з великої літери. А йому, Ріосу, не балачки потрібні, а кілька контейнерів з особистим тавром.
А втім, вибору він не мав. Лонга на Марсі добре знали, і він непогано заробляв. Він був другом комісара Сенкова і вже раз чи два ходив з утильниками в рейс. Не можна ж отак узяти й відмахнутися від людини, не випробувавши її наперед. Хоча взагалі дивно: з чого б то гірничому інженерові з пристойною роботою і доброю платнею забагнулося раптом швендяти в космосі?
Ріос не набридав Лонгові подібними запитаннями. В польоті утильники настільки тісно пов’язані роботою, що зайві розпитування не тільки небажані, а й небезпечні. Та Лонг за своїми нескінченними теревенями роз’яснив усе сам: “Я мушу летіти, Маріо. Майбутнє Марса не рудники, а космос”.
Ріосу спало на думку, чи не піти йому в наступний рейс самому. Говорили, що це неможливо. Не кажучи вже про втрачені контейнери, коли залишаєш вахту для сну, а ще ж треба, крім спостережень, виконувати й інші обов’язки, всі прекрасно розуміли, що самотність у космосі дуже швидко призводить до тяжкої депресії. А з напарником можна зважитися на рейс у шість місяців. Звісно, воно краще, коли екіпаж у повному складі, але що тоді заробиш. Саме пальне з’їсть увесь капітал.
(2 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- Айзек Азімов А якщо Айзек Азімов А якщо… Звісно, Норман і Ліві спізнювалися – коли поспішаєш на потяг, останньої хвилини неодмінно щось та затримає, – і у вагоні майже не залишилося вільних місць. Довелося сісти попереду, таким чином, що погляд упирався в лавку навпроти, обернену спинкою до руху і таку, що тулилась до стінки...
- Айзек Азімов Я, робот Айзек Азімов Я, робот ВСТУП Я переглянув свої нотатки й залишився невдоволений. Ті три дні, що я провів на фірмі “Ю. С. Роботс”, з таким самим успіхом можна було просидіти вдома за енциклопедією. Мені сказали, що Сьюзен Келвін народилася 1982 року. Отже, їй тепер сімдесят п’ять. Це кожен знає. Відповідно...
- Айзек Азімов Мої роботи Айзек Азімов Мої роботи (Збірка есеїв, М., ЕКСМО, 2002) Я написав своє перше оповідання “Роббі” в травні 1939 року, коли мені було всього дев’ятнадцять років. Моє оповідання відрізнялося від тих, що побачили світ раніше, тим, що я твердо вирішив не робити з моїх роботів символів. Вони не мали стати символами...
- Айзек Азімов Пекельний вогонь Айзек Азімов Пекельний вогонь Навколо панувала особлива атмосфера загального легкого збудження, коли добре вихована публіка, з нетерпінням зиркаючи на завісу, чекає Початку прем’єри. Жменька вчених, дехто зі знаті, декілька конгресменів і зовсім мало репортерів – от і все, хто вважав за потрібне прийти сюди. Елвін Хорнер з Вашингтонського бюро континентальної...
- Айзек Азімов Подих Смерті Айзек Азімов Подих Смерті Перекладач: Богдан Салик Джерело: З книги: Подих смерті: Пригод. романи: К.- Молодь, 1989. ISBN 5-7720-0221-X Розділ 1 Смерть завжди присутня у кожній хімічній лабораторії, але тисячі лаборантів працюють пліч-о-пліч із нею і не думають про кирпату. Просто забувають, що вона завжди поруч. Одначе Луїс Брейд, доцент...
- АЗІМОВ, Айзек (1920 – 1992) АЗІМОВ, Айзек (Asimov, Isaac – 02.01.1920, Петровичі, тепер Білорусь – 06.04.1992, Нью-Йорк) – американський письменник-фантаст, учений. У 1923 р. трилітнього Азімова батьки забрали до США. Оселились у Нью-Йорку, згодом у Брукліні. Батько письменника став власником невеликого магазину, за прилавком якого часто доводилось стояти й Азімову. Щойно навчившись...
- Фах (1957) – Айзек АЗІМОВ 1920-1992 Наукова фантастика є одним із ланцюгів, які допомагають з’єднати людство. Айзек Азімов Сторінки життя і творчості Одним із найпопулярніших сучасних фантастів світу є американський письменник єврейського походження Айзек Азімов. Він уважав, що фантастика йде попереду людства, прокладаючи шлях для розвитку науки, техніки й усієї людської цивілізації. Фантастична література, на його...
- Айзек Азімов – американський письменник – фантаст ЗАРУБІЖНА ФАНТАСТИКА XX-XXI СТОЛІТТЯ Айзек Азімов – американський письменник – фантаст (1920-1992) Айзек Азімов – людина, яка власним життям продемонструвала вдале поєднання вченого і майстра художнього слова, сприяла становленню й розвитку жанру наукової фантастики у США. Сучасники письменника – фантаста високо цінували його талант і майстерність. Відомий англійський астрофізик і...
- Стендаль “Червоне і чорне”. Шлях Жульєна Сореля – це шлях злету чи шлях падіння? Образ головного героя УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 6 Тема. Стендаль “Червоне і чорне”. Шлях Жульєна Сореля – це шлях злету чи шлях падіння? Образ головного героя Мета: розкрити образ головного героя твору, з’ясувати засоби його змалювання та втілення в...
- ЗІНГЕР, Айзек (1904 – 1991) ЗІНГЕР, Айзек (Ісаак) Башевіс (Singer, Isaak Bashevis; автонім: Зінгер, Іцек-Герц; 14.07.1904, Радзімін, тепер – Польща – 24.07.1991, Маямі, США) – американський прозаїк єврейського походження, лауреат Нобелівської премії 1978 р. Значною мірою смерть Айзека Башевіса Зінгера у 1991 р. символізувала кінець певної традиції та культури. Зінгер, котрий писав...
- Р. Бредбері та А. Азімов – майстри футурологічної, або “попереджувальної”, прози ЗАРУБІЖНА ФАНТАСТИКА XX-XXI СТОЛІТТЯ 3. Р. Бредбері та А. Азімов – майстри футурологічної, або “попереджувальної”, прози Рей Дуглас Бредбері (нар. 1920 р.) Рей Дуглас Бредбері – американський письменник, який за життя сприймався як класик наукової фантастики – особливого різновиду фантастики, яка найбільшої популярності набула в літературі XX ст. Творчим кредом...
- Сами боги (краткое содержание) – Азимов Айзек Земля. Вторая половина XXI в. Довольно заурядный молодой радиохимик Фредерик Хэллем случайно обнаруживает, что в запыленной колбе с этикеткой “Вольфрам” вдруг оказалось какое-то другое вещество. Спектрометрический анализ показывает, что это изотоп плутония, который теоретически не может существовать, вдобавок выясняется, что радиоактивность вещества постоянно возрастает и оно испускает позитроны, несущие необычно...
- Шлях Одіссея як шлях випробувань характеру і розуму людини Проблема Одіссея – “ненависний безсмертним богам”, так називає його Еол. Чому ненависний? Можливо, тому що він поставив себе на один рівень з богами? Конфлікт з Посейдоном та його сином Поліфемом – це конфлікт людини з безжальною і жорстокою природною стихією, набагато сильнішою і непередбачуваною, та тупою несправедливою силою і обмеженим,...
- “Шлях Жульена Сореля – це шлях злету чи падіння?” Аналізуючи різних літературних героїв, завжди можна дати їм якусь оцінку з точки зору їх загальних життєвих досягнень. Зокрема, це можна зробити і відносно головного героя роману Стендаля “Червоне і чорне” Жульєна Сореля. Однозначної відповіді на питання про те, чи є його життєвий шлях шляхом злету або падіння, дати не можна....
- Коли наші нащадки побачать пустелю, на яку ми перетворили Землю, яке виправдання вони знайдуть для нас? (А. Азімов) ТВОРИ НА НЕЛІТЕРАТУРНІ ТЕМИ Коли наші нащадки побачать пустелю, на яку ми перетворили Землю, яке виправдання вони знайдуть для нас? (А. Азімов) Айзек Азімов – письменник-фантаст, мислитель, який описував інші світи, але, мабуть, і він не міг собі уявити, що людство протягом життя одного покоління так технічно розвинеться. Важко собі...
- “Лише краса божественна і видима водночас, а коли так, то вона – шлях чуттєвого, шлях митця до духу…” (На матеріалі вивчених творів) ЗРАЗКИ ТВОРІВ-РОЗДУМІВ ДЛЯ ДЕРЖАВНОЇ ПІДСУМКОВОЇ АТЕСТАЦІЇ “Лише краса божественна і видима водночас, а коли так, то вона – шлях чуттєвого, шлях митця до духу…” (На матеріалі вивчених творів) У житті людини є все: добро і зло, прекрасне і потворне, злети духу і побут. І якщо більша частина названого є категоріями...
- Життєвий і творчий шлях – ВОЛТ ВІТМЕН Життєвий і творчий шлях Сивобородий патріарх американської поезії, прикутий до інвалідного візка, учасник і свідок бурхливих подій американської історії XIX ст., уособлення американського духу в найвищих його проявах… Вірші поета, сповнені пружної динаміки новітнього часу, бурхливого й мінливого, такі несхожі на сучасні їм європейські декадансні… Це Волт Вітмен – дивна...
- Шлях воїна і шлях втікача Одна відома людина сказала, що “богиня миру живе тільки під покровительством бога війни”. Обговорювати це дискусійне висловлення можно так само довго, як і заглиблюватись у роздуми щодо нього. Тому я оберу третій шлях – просто виражу те, що першим спало мені на думку при обміркуванні вищезгаданого афоризму. Світ є дуальним,...
- Васильченко Степан Васильович Широкий шлях Частина перша В БУР’ЯНАХ Та поклонися тим нашим бур’янам… З Шевченкового листа І Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього, можна було б сказати, що це легенда, коли б усе те діялось не перед нашими очима. Мені хотілось і почати повість про поета, як починаються казки. За широкими...
- “Від Аустерліца до Бородіно” (шлях Андрія Болконського) У кожного з героїв Толстого свій шлях пошуків, дуже часто важкий, складний, сповнений труднощів. Це стосується і Андрія Болконського… Я задумалась над тим, чому він показаний бездіяльним під час бою при Бородіно? Під час Аустерліцької битви він вчиняє подвиг: один, із прапором в руках, біжить попереду, сподіваючись своїм вчинком надихнути...