А ВЖЕ ВЕСНА, А ВЖЕ КРАСНА… АНАТОЛІЙ КОСТЕЦЬКИЙ “ПОЧИНАЄТЬСЯ ВЕСНА”
II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 4
Урок 85. А ВЖЕ ВЕСНА, А ВЖЕ КРАСНА… АНАТОЛІЙ КОСТЕЦЬКИЙ “ПОЧИНАЄТЬСЯ ВЕСНА”
Мета: почати ознайомлення учнів з творами Анатолія Костецького; вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Вправи для розвитку артикуляції дихання
– “Цокання” язиком
– Набравши повітря, якнайдовше вимовити слово “ні” з поступовим видихом (тричі).
– “Маятник” – ротик відкритий в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої (десять разів).
– Вітерець у лісі – ш-ш-ш.
– Повзе вуж у траві – с-с-с.
– Прилетів жук – ж-ж-ж.
– Заспівав комарик – з-з-з.
– Пролетів птах – шух-шух-шух.
– Запихкав їжачок – пих-пих-пих.
– Дзюркоче вода у струмочку – дз-дз-дз.
– Забриніла бджілка – дж-дж-дж.
2. Робота над скоромовкою
Павло і Пилипко
Поливали липки.
Виросли липки
У
3. Робота над чистомовкою
На-на-на – тепла весна.
Ня-ня-ня – купали коня.
Ра-ра-ра – висока гора.
Ря-ря-ря – вранішня зоря.
Ця-ця-ця – лагідна киця.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Діти розповідають про створений самостійно образ роси.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Літературна скарбниця продовжує нас ознайомлювати з творчістю українських поетів. Своїм поетичним даром поділиться з нами Анатолій Костецький.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– “Вітаю вас, мої славні і хороші книголюбчики та казкознавчики…”,- цими словами майже кожного ранку впродовж кількох років вітав, як ніхто, по-своєму, слухачів популярної радіопередачі “Пригоди славнозвісних книг” Анатолій Георгійович Костецький. Усе, що написане цим письменником, неймовірно цікаве, вигадливе, веселе і дуже-дуже близьке кожному з дітей. А все це тому, що Анатолій Костецький умів нібито не виходити з віку своїх героїв – бути або ж ровесником читача, або ж не набагато за нього старшим. Так добре він знав і відчував той світ, у якому вчаться, мріють, дружать і бешкетують герої його пригодницьких повістей і віршів. Народився А. Г. Костецький у Києві в сім’ї вчителів. Про своє дитинство розповідає з гумором: “Дитинство було важке: класний керівник тато; “нормальні” діти після школи відпочивали від учителів, а в школі – від батьків, а у мене вчителі і вдома, і в школі…”. У п’ять років хлопець сам читав і писав, навчився грати в шахи й плавати. Відтоді не розлучався зі спортом, книгою, пером. Ще в дитячому садку, коли його, малого, дорослі запитували “Ким ти хочеш бути?”, він упевнено відповідав: “Письменником!”.
Ще в першому класі в Анатолія Костецького був зошит із власними віршами. У п’ятому він отримав на шкільному конкурсі диплом за вірші, присвячені Тарасові Шевченку.
Анатолій Костецький – автор понад п’ятдесяти поетичних і прозових книжок: “А метеликам весело”, “Весняні дарунки”, “Все про мене”, “Лист до птахів”, “Де літо живе?”, “Батьки нас не розуміють”, “Бюро знахідок”, “Постукай у моє вікно”, “Все – як насправді”, “Суперклей Христофора Тюлькіна, або Вас викрито – здавайтесь!”, “Мінімакс – кишеньковий дракон, або День без батьків”, “Мої та твої таємниці” та ін.
Фізкультхвилинка
2. Опрацювання вірша А. Костецького “Починається весна” (с. 97)
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Якій порі року присвятив свій вірш Анатолій Костецький?
2) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів “буксиром” за вчителем.
Щоки зранку
Раптово засіють
Веснянки лагідні
Починається розщебечуться
– Прочитайте слова на одному диханні.
3) Виразне читання вірша учнями.
– Як поет називає зміни, що відбуваються в природі з приходом весни? Чому? Дайте відповідь словами вірша.
– Прочитайте перших два рядки твору. Поміркуйте, чому автор починає вірш саме так, ще й двічі повторює слово знов?
– Які почуття переживає поет і ви разом із ним?
4) Гра “Добери риму”.
Дива… (трава);
Носи… (голоси);
Веснянки… (зранку).
5) Читання тексту О. Копиленка (с. 91).
– Якою ознакою наділено вітерець?
– Чим особливе березневе сонце?
– Відшукайте подібну ознаку у вірші “Починається весна”.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чого вчилися на уроці?
– Що нового дізналися?
– Який вірш читали? Хто його автор?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш. Намалювати ілюстрацію до нього.