О. Назарук “Роксоляна”. Проблема кохання і служіння народові в історичній повісті

УРОК 56

Тема. О. Назарук “Роксоляна”. Проблема кохання і служіння народові в історичній повісті.

Мета: допомогти учням з’ясувати тему й ідею твору; розкрити проблему кохання і служіння народові в історичній повісті; розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати образи, давати оцінку їхнім вчинкам; виховувати бажання наслідувати кращих представників українського народу.

Обладнання: ілюстрації до твору, портрети Роксоляни і Сулеймана Пишного, таблиці для порівняльної характеристики, кросворд; аркуші кольорового

паперу, ножиці, клей; аудіозапис пісні “Україночка” у виконанні О. Білозір.

Епіграф.

Любов перша – чаша запахущих квітів,

Любов друга – чаша з червоним вином,

Любов третя – чаша чорної отруї…

Із сербської народної пісні

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Порівняльна характеристика образу Насті Лісовської з повісті Сергія Плачинди та Осипа Назарука.

(Вчитель розсаджує учнів по групах, кожна з яких заповнює таблицю.)

Образ Насті Лісовської

В повісті Осипа Назарука “Роксоляна”

Образ

Насті Лісовської

В повісті Сергія Плачинди “Роксолана”.

2. “Незакінчене речення”:

“Мені більше сподобався образ Роксолани у повісті… тим, що…”

3. Кросворд “В гостях. у Роксоляни”.

1

Р

2

О

3

К

4

С

5

О

6

Л

7

Я

8

Н

9

А

1. Основоположник мусульманської віри Магомет. (Пророк.)

2. Наложниця в гаремі. (Одаліска.)

3. Колишня назва міста Феодосії. (КафА.)

4. Доля, вище призначення. (Кісмет.)

5. Напій з фруктових соків з цукром. (Сорбет.)

6. Перший та найдорожчий для Роксоляни як нареченої подарунок. ( Калим.)

7. Ім’я молодшого сина Роксоляни. (Баязед.)

8. Пані. (Хатун.)

9. Паломництво, подорож до святого місця. (Гаддж.)

II. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.

1. Практичне завдання.

(Визначення теми, жанру, проблематики повісті, характеристика композиції та сюжету.)

Учні виконують роботу в групах:

I Група доводить або спростовує твердження, що “Роксоляна” Осипа Назарука – історична повість;

II Група визначає тему та ідею повісті, проблематику;

III Група визначає зав’язку, кульмінацію та розв’язку твору “Роксоляна” та вказує на події, через які у творі розкриваються характери та взаємини між героями.

2. Звіти представників груп.

(Матеріал для вчителя. “Роксоляна” – історична повість, оскільки це літературний твір про історичних осіб: Роксолану, Сулеймана Пишного, їх дітей та про історичні події: напади татар на Україну, облогу Відня у вересні 1529 р.

Уславлення визначної історичної особистості Роксоляни – жінки, яка потрапила у полон і не загубилась у мусульманському світі, а, досягши великого становища, не зреклася свого народу – провідна ідея твору. У ньому найбільше розкривається проблема кохання і служіння народові.

Зав’язка повісті – напад татар на рідне село Насті Лісовської.

Розв’язка – паломництво у Мекку.)

3. Пізнавальне завдання.

– Якою, на вашу думку, є роль епіграфів, описів, авторських відступів у творі.

(Учні зачитують один із позасюжетних елементів за вибором та з ‘ясовують його роль.)

4. “Килим ідей”.

Учні знову об’єднуються у групи.

I Група розкриває проблему кохання у творі О. Назарука “Роксоляна”, виписуючи до своїх ідей цитати із тексту.

II Група розкриває проблему служіння народові в історичній повісті “Роксолана”, виписуючи до своїх ідей цитати із тексту.

III Група коментує слова внутрішнього голосу Роксоляни, почуті нею біля ікони Богоматері Воротарниці та роль подорожі на прощу.

(Кожна група за допомогою кольорових аркушів та клею створює свій “килим ідей” та звітує перед іншими.)

III. Закріплення вивченого з елементами рефлексії.

1. “Незакінчене речення”:

Після уроку я зробив висновок, що…

2. Усна саморефлексія.

– Чи залишилися якісь ваші запитання без відповіді?

– Для чого людина приходить у світ і що має записати у книгу власного життя?

3. Асоціативний самодиктант.

Звучить аудіозапис пісні “Україночка” у виконанні О. Білозір. Учні самостійно записують слова, що асоціюються з образом Роксоляни – жінки, що служила своєму народові.

IV. Підбиття підсумків.

V. Домашнє завдання.

Законспектуйте життєпис Роксолани із книги О. Лугового “Визначне жіноцтво України”; випишіть із повісті О. Назарука “Роксоляна” цитати, що підтверджують незалежну вдачу, природний розум героїні.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

О. Назарук “Роксоляна”. Проблема кохання і служіння народові в історичній повісті