Життєвий і творчий шлях норвезького письменника, зачинателя європейської “нової драматургії” Генріка Ібсена
УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас
І семестр
ВСТУП. ІЗ ДРАМАТУРГІЇ КІНЦЯ XIX – ПОЧАТКУ XX ст.
УРОК № 2
Тема. Життєвий і творчий шлях норвезького письменника, зачинателя європейської “нової драматургії” Генріка Ібсена
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника; розвивати навички сприйняття інформації на слух, виділення головного, висловлення своєї думки про почуте й прочитане; виховувати інтерес до літератури, прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. “Під шум великих міжнародних бур я зі свого боку воював із маленьким суспільством, до якого був прикутий волею обставин і життєвих умов”, – писав у своїх спогадах Генрік Ібсен, видатний норвезький драматург другої половини XIX ст., п’єси якого ось уже понад 130 років не сходять зі сцен театрів у всьому світі. У чому ж полягає секрет мистецького довголіття творів І6сена? Передусім у тому, що письменник глибоко вірив у
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Розповісти про риси європейської “нової драматургії”, її найвизначніших представників.
2. З якою метою драматурги завершували п’єси “відкритим фіналом”?
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Повідомлення учня про історичну й соціальну ситуацію в Норвегії XIX ст.
2. Слово вчителя (міні-лекція)
– Генрік Ібсен народився в Шиєні – норвезькому містечку лісорубів. Дитинство його було самотнє й безрадісне. Особливо нещасливим стало життя після того, як розорилася батькова торговельна фірма. У 15 років його відправили до Гримстада вчитися на помічника аптекаря. Там він провів 6 років, жив у мансарді на скромну платню. Юнака приваблювали поезія, літературна праця. Генрік почав писати вірші. Перша п’єса Ібсена “Катиліна” – історична драма – особливого успіху не мала. 1852 року він приїхав до Бергена, очолив молодий норвезький театр. Ібсен у театрі займався всім – від підмітання сцени до режисури, що допомогло йому пізнати сценічні умовності того часу, традиції, канони, які потім йому захотілося зруйнувати. Дирекція театру відправила Ібсена в Данію та Німеччину – набувати досвіду. Його власні п’єси вже починають помічати. У 1857-1864 роках драматург перебував у Кристіанії, і це один із найважчих у його житті періодів. З одного боку – матеріальна скрута, з іншого – уперте невизнання з боку норвезької буржуазної публіки та преси, що перебували під данським впливом і чинили опір проникненню національних творів на столичну сцену.
Генрік Ібсен
Як ви розцінюєте таку поведінку драматурга – обстоювати національне й перебувати в матеріальній скруті, але не піддатися модному данському впливу, завдяки якому можна було б стати багатим та успішним?
1864 року Ібсен виїхав із Норвегії. Це добровільне вигнання тривало аж 27 років.
Ібсен одружився із Сюзанною Торесен, яка стала його вірним другом на все життя. У них народився син. Родина жила то в Італії, то в Німеччині. Перші твори, які принесли драматургові світову популярність, – “Бранд” (1866) і “Пер Гюнт” (1867). Вони в романтичному світлі змальовували конфлікт людини з її оточенням і показували існуючу безодню між героїчними пориваннями та дійсністю, між реальністю та ідеалізмом.
У наступних творах письменник схиляється до реалізму.
1891 року Ібсен повернувся на батьківщину. А через сім років Норвегія урочисто святкувала 70-річчя видатного письменника. Не стало його 1906 року.
Які риси характеру Генріка Ібсена ви б визначили?
V. Закріплення знань, умінь і навичок
Прокоментуйте!
Прокоментуйте слова Г. Ібсена: “П’єса не закінчується з падінням завіси після п’ятої дії: справжній фінал – поза її межами… Справа кожного читача чи глядача самому дійти до цього фіналу через особисту творчість”.
VI. Домашнє завдання
Знайти додатково факти біографії та творчості письменника, знати зміст п’єси Г. Ібсена “Ляльковий дім”.
VII. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Закінчіть речення:
– Мені запам’яталося…
– До театру, драматургії я ставлюся…
– Я зацікавився (зацікавилася) (не зацікавився (не зацікавилася)) творчістю Ібсена тому, що…