Життєпис людини в покріпаченому суспільстві
Справжньою перлиною української літератури стала повість Івана Нечуя-Левицького “Микола Джеря”. Вільно й невимушено, сторінка за сторінкою розгортається життєва одіссея українського селянина-кріпака. Втікши від кріпацького ярма в далекі степи Чорномор’я, Микола вступає в нові соціальні конфлікти – з капіталістами-підприємцями, царським судом і поліцією, зрештою, з новим лихом пореформеного ладу. За композицією “Микола Джеря” – характерна для письменника повість-хроніка, послідовний життєпис героя, побудований так, що
Оригінальний характер Миколи постає в різноманітних соціальних зв’язках. У картинах селянського побуту й праці, в описах фабричних порядків, в епізодах перебування героя на риболовецьких промислах – справжня, жива, художньо достовірна енциклопедія соціального народного буття. Тяжка панщина з примусовою працею, безправ’ям та приниженням селянина розкривається вже з перших сторінок твору. Не краще живеться трудовій людині і в місті. У робітничих казармах, куди потрапляє герой, чад від махорки, гнилої
Чи міг знайти тут Микола кращу долю, волю? Звичайно, ні. Життя Миколи так і промайнуло у поневіряннях, стражданнях і тяжкій праці. Він розминувся із своїм щастям, мимоволі вкравши його і в членів своєї родини. Мати так і померла з думкою про нього, не дочекалася, щоб в останню хвилину синівська рука закрила їй очі, щоб рідна дитина провела її в останню путь. Не дочекалася чоловіка й Нимидора, померла, так і не зазнавши жіночого щастя. Весь вік ходила-виглядала, вночі прислухалася до кожного шелесту, марила своїм коханим, а його все не було та й не було.
Зневірившись, не знайшовши кращої долі; Микола на старість повертається додому, живою застає тільки доньку. Галя зустріла батька, привітала й прийняла жити, але тільки тому, що так веліли вікові традиції. У душі було порожньо, не було радості, не було любові до цього чужого чоловіка – вона виросла без батьківської турботи й любові.
Отже, у повісті “Микола Джеря” І. Нечуй-Левицький показує, як через соціальні умови та морально-етичні якості людини можна розминутися із власним щастям, обрікши на страждання своїх рідних і близьких.