Життя і творчість Шарля Бодлера
“”
Шарль П’єр Бодлер народився в Парижі 21 квітня 1821 року.
По його власному визнанню, багато хто з його предків були ідіотами чи маніяками й усі відрізнялися “жахливими пристрастями”. Старший брат його Клод (від іншої матері) на 55-м року життя був розбитий паралічем і вмер, здається, у божевільному будинку майже в один час з поетом. У матері останнього в старості були паралізовані ноги. Усі ці генеалогічні дані мимоволі наводять на думку, що Бодлер вже в своїй крові носив, можливо, задатки тієї страшної хвороби, яка передчасно
Довгий час друзі його, і особливо Теофиль Готьє, намагалися реабілітувати в цьому відношенні його пам’ять, називаючи дурницею чутки, що ходили в суспільстві, про зловживання гашишем і опіумом і стверджуючи, що Бодлер з допитливості тільки зробив один чи два досліди з одним з цих небезпечних речовин… Однак опубліковане останнім часом інтимне переписування Бодлера не залишає тепер ніяк сумнівів у тому,
Але якщо Бодлер і не особливо зловживав опіумом, користуючись ним тільки для заспокоєння шлункових і нервових болів, якими страждав з молодості, то на його ніжному, слабкому від природи організмі і це могло залишити шкідливі сліди. Одне додавалося до іншого.
У дев’ять років Шарль пішов у коледж у Ліоні. Допитливий і здатний, він мав украй живий, неспокійний розум, що заважав посидючості й уважності, і успіхи його в коледжі були посередні. Вже в ті ранні роки майбутній письменник відрізнявся незалежним і оригінальним характером. “Удари життя, боротьба з вчителями і товаришами, глуха туга, – коротко говорить він про цей час у своїх автобіографічних замітках, – почуття самітності завжди і скрізь”. Тим часом – дуже живий смак до життя і задоволень. На 16-м році він – переїхав у коледж Людовика Великого в Парижеві і там уперше почав писати вірші, що свідчили про ранню розчарованість у дусі модного тоді байронізму. У 1837-1838 роках він зробив з вітчимом поїздку в Піренеї, що залишили в його душі сильні враження, і від цього часу зберігся один вірш, озаглавлене вже в дусі “Квітів зла” – “Incompatibilite”, де зустрічаються красиві і сміливі образи начебто “безмовності, що вселяє бажання бігти, врятуватися від нього”. У 1839 році відбулася якась нез’ясована історія, за якої Бодлер був виключений з коледжу перед самим закінченням курсу. З цього моменту він почав вести розсіяне життя, що викликало в його рідних велике занепокоєння. Їм, утім, відома була тільки зовнішня сторона цього життя: дружба з літературною богемою і жінками двозначного суспільного становища, безладне проведення часу, небажання вступати у вище світло, знайомство з який могло б дати йому генеральське звання вітчима, відсутність яких-небудь видимих плодів тієї праці, про яке він постійно мріяв і говорив.
Те, що цей же період життя, настільки безладної і непристойний на їхній погляд, був для молодого поета і періодом глибокої внутрішньої роботи, серйозної підготовки до обраної діяльності, що для нього не проходило даром знайомство з темними кутами величезного міста, із брудними передмістями, де копошиться робочий люд, і жалюгідними мансардами, де тулиться нижчий сорт богеми, – про це батьки Бодлера не мали представлення. Коли Шарль оголосив їм, що він вирішив присвятити себе літературі, вони були вражені, як громом. “Як здивувалися ми, – згадує потім його мати про цей період, – коли він раптом відмовився від усього, що хотіли для нього зробити, побажав украсти в самого себе крила і став письменником… Яке розчарування в нашому внутрішнім житті, доти такий щасливий! Який сум!” Глуха сімейна боротьба тривала кілька років.
Розповідають, що Бальзак і Бодлер випадково наскочили один на інший під час прогулянки, і це комічне зіткнення, що викликало в обох сміх, послужило приводом до знайомства: півгодини по тому вони вже бродили, обійнявши, по набережній Сени і бовтали про усьому, що приходило в голову. Бальзак став одним з улюблених письменників і літературних учителів Бодлера. Зовнішність останнього в той світлий юнацький період друзі описують самими ідеальними фарбами. На жаль, ця “божественна краса” незабаром зблякла під спекою щиросердечних мук і життєвого горя; однак і згодом Бодлер зберіг обличчя, що звертає на себе загальну увагу. Сухорлявий, тонкий, просто одягнений в усе чорне, він ходив повільними, м’якими ритмічними кроками… Батьки мали, у всякому разі, досить мотивів тривожитися способом життя свого сина. У жах повинні були прийти вони, прочитавши, наприклад, один з тодішніх його віршів: “Не блискуча левиця була моя коханка; не чуттєва до поглядів глузливого світла, краса її цвіте лише в моєму сумному серці. Щоб купити собі черевики, вона продавала свою любов; але смішно було б, якби поруч цієї безстидниці я став корчити із себе святенника, я, що продаю свою думку і хочу бути письменником. Порок незрівнянно більш тяжкий: вона носила перуку” і т. д.
Треба думати, що вірш це не є цілком плід дійсності, а, принаймні наполовину, є даниною романтичному “бунту”, що охопив французьких поетів того часу, але і половини було достатнє, щоб батьки Шарля, страшно стривожені, вирішили прийняти щодо нього крайні міри. Після декількох бурхливих сімейних сцен молодий поет примушений був скоритися й у травні 1841 року сіл у Бордо на корабель, що повинний був відвезти його в Індію. Мати Бодлера сподівалася, що подорож подіє на нього протверезним образом, дасть інший напрямок його думкам. Але з перших же днів шляху самий похмурий сум охопив юного мандрівника, і незабаром туга за батьківщиною перетворилася в нього в дійсну хворобу. Не радували його ні картини не баченої доти природи, ні яскраві фарби південного неба, ні гаряче тропічне сонце – він з кожним днем худ і танув, як віск. Згодом сам Бодлер, до крайності любивший усякі містифікації, розповідав своїм друзям, начебто він довгий час жив у Калькутті, займаючись постачанням м’яса для англійської армії; завдяки цим фантастичним розповідям створилися цілі легенди щодо його подорожі. Але біографічний матеріал безжалісно руйнує всі ці легенди.
Схожі твори:
- Символізм. Життя та творчість Шарля Бодлера 1. Мета Навчальна мета передбачає формування у студентів: · наукових знань про декадентські настрої в літературі; · теоретичних знань про літературну течію кінця ХІХст. символізм; · осмислення закономірностей розвитку французької поезії середини ХІХ та межі ХІХ-ХХ ст.. · розуміння таких понять як: символ, сугестія; · знання біографії зачинателя символізму Шарля...
- “Творчість Шарля Бодлера” Шарль Бодлер – одна з найбільш відомих фігур у французькій літературі, він творив середині 19-го століття. Рання смерть батька і подальше за цим друге заміжжя матері негативно позначаються на Шарлі – він стає надмірно вразливим і навіть нервовим, сприймає світ дещо вороже по відношенню до самого себе. З новим батьком...
- “Недоступний стрілам, непокірливий долі” (роздуми про Шарля Бодлера та його творчість) Мабуть, кращим епіграфом до творчості Шарля Бодлера можуть бути рядки з ііого “Альбатроса”: Поет, як альбатрос, – володар гроз і грому, Глузує з блискавиць, жадає висоти, Та, вигнаний з небес, на падолі земному Крилатий велетень не має змоги йти. Він намагався протистояти життєвим перешкодам, але що робити і як жити,...
- Своєрідність поезії Бодлера – ТРАГІЧНА СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ СВІТОГЛЯДУ ТА ЕСТЕТИЧНІ ПОГЛЯДИ ШАРЛЯ БОДЛЕРА – ШАРЛЬ БОДЛЕР ШАРЛЬ БОДЛЕР (1821-1867) ТРАГІЧНА СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ СВІТОГЛЯДУ ТА ЕСТЕТИЧНІ ПОГЛЯДИ ШАРЛЯ БОДЛЕРА Своєрідність поезії Бодлера Літератури романтизму – це література незвичайного, непересічного героя та незвичайної, непересічної ситуації. Звертаючись до почуттів читача, вона все ж таки утворює певний кордон між ним і літературним твором: усе ніби за склом – водночас...
- Новаторство Шарля Бодлера – ТВОРЧА ІСТОРІЯ ЗБІРКИ “КВІТИ ЗЛА” – ШАРЛЬ БОДЛЕР ШАРЛЬ БОДЛЕР (1821-1867) ТВОРЧА ІСТОРІЯ ЗБІРКИ “КВІТИ ЗЛА” Новаторство Шарля Бодлера Суд над “Квітами зла” – тема окремої розмови. Важливе інше: у цій збірці постав поет нової формації, який не повторював чужі здобутки, а пішов непротореною поетичною стежкою. Він випередив свій час і ніби зазирнув у майбутнє. Хіба не можна...
- Протиставлення дійсності та ідеалу в поезії Шарля Бодлера Французький поет Шарль Бодлер збирав пізні квіти романтизму… Бунтівничий дух властивий не тільки його поезії, Бодлера можна вважати романтиком життя. Тогочасна Франція здавалась йому нудним порожнім царством буржуа. Це поняття означало для поета не класову, а духовну категорію. Поет не приймає такий світ, який дав йому багато розчарувань. Бодлер прагне...
- Роздуми над віршем Шарля Бодлера “Альйатрос” Поет… Що це? Стан душі чи фах, що дає заробіток, матеріальне благополуччя? Пересічний читач найімовірніше не утруднюватиме себе формулюваннями, хто такий поет. Він знає одне: результат поетичної творчості – це вірші, сонети, балади тощо. Вони написані тому, що поетові є іцо сказати людям, він не може не писати. Поет прагне...
- “Критика бірки” – ТРАГІЧНА СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ СВІТОГЛЯДУ ТА ЕСТЕТИЧНІ ПОГЛЯДИ ШАРЛЯ БОДЛЕРА – ШАРЛЬ БОДЛЕР ШАРЛЬ БОДЛЕР (1821-1867) ТРАГІЧНА СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ СВІТОГЛЯДУ ТА ЕСТЕТИЧНІ ПОГЛЯДИ ШАРЛЯ БОДЛЕРА “Критика бірки” Чого можуть навчити такі вірші й кому потрібна така поезія? На ці запитання )20 серпня 1857 р. відповів у Паризькому суді добре відомий з процесу над романом Г. Флобера “Пані Боварі” прокурор Пінар. Зрештою, для...
- Поет і натовп у поезії “Альбатрос” Шарля Бодлера Шарль Бодлер є одним із зачинателів символізму. Свій творчий шлях він розпочинав разом з поетами-парнасцями. Французькі поети намагалися довести, що поезія має бути вищою за будь-яке літературне мистецтво, тут має панувати краса, пластика, досконалість форми та логіка думки. Єдиною формою, вартою уваги, парнасці обрали сонет – старовинну канонічну форму вірша,...
- Пошуки краси в оточенні вульгарного буржуазного існування в збірці “Квіти зла” Шарля Бодлера Шарль Бодлер належить до тих поетів, які не знайшли розуміння і визнання у сучасників. Читачі вважали його небезпечним аморальним бого-хульником, анархістом, напівбожевільним. Лише окремі, переважно діячі мистецтва, вбачали в Бодлерові великого поета. Таке ставлення до нього пояснюється насамперед тим, що з ранньої юності і до самої смерті Бодлер перебував у...
- Контрольна робота “Творчість М. Некрасова, А. фета, В. Вітмена, Ш. Бодлера, П. Верлена, А. Рембо” СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА 10 КЛАС РІВЕНЬ СТАНДАРТУ АВТОРСЬКІ УРОКИ ТРАДИЦІЇ І НОВАТОРСЬКІ ЗРУШЕННЯ В ПОЕЗІЇ СЕРЕДИНИ – ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX СТОЛІТТЯ УРОК № 29 Тема. Контрольна робота “Творчість М. Некрасова, А. фета, В. Вітмена, Ш. Бодлера, П. Верлена, А. Рембо”* Мета: перевірити рівень засвоєння вивченого матеріалу; розвивати навички самостійної роботи, зв’язного...
- “Бодлер – це король поетів, справжній Бог” за творчістю Ш. Бодлера На усіх своїх портретах видатний французький поет Шарль Бодлер виглядає справжнім лицарем печального образу. Його зовнішності повністю відповідає і характер його творчості. Він заслужено вважається засновником французького поетичного символізму і духовним наставником декадансу європейської літератури кінця XIX століття. Декаданс, як літературний напрямок, виник у кінці XIX – на початку XX...
- Поезія Бодлера: пошук, тривога, заклик і суцільна емоція Зміни, які принесло XX століття в людське життя, жорстокі й парадоксальні змінили й самі людські душі, а відтак – відобразились у творчості, в мистецтві. Шарль Бодлер привніс у літературу власне світовідчуття, новий спосіб світосприйняття. Романтична гостра тривога, сплін, туга й відчуття несправедливості, певна відраза до дійсності – дійсності жорстокої та...
- Аналіз вірша Бодлера “Гімн красі” Гімн красі Красо! Чи з неба ти, чи з темної безодні В твоєму погляді – покара і вина, Безумні злочини й діяння благородні; Захмелюєш серця, подібно до вина. В твоєму погляді – і присмерк, і світання, Як вечір грозовий, приносиш аромат. Німим стає герой з твого причарування, І сміливішає дитина...
- Читаючи вірші Бодлера Шарль Бодлер – поет, який не знайшов розуміння і визнання у сучасників. Читачі вважали його богохульником. Лише деякі діячі мистецтва вбачали в ньому великого митця. Літературну долю поета визначила його єдина поетична збірка “Квіти зла”, задум якої визрів у Бодлера у 23-річному віці. Вона створювалась упродовж усього життя й увібрала...
- Протиставлення дійсності та ідеалу в поезії Бодлера Французького поета Шарля Бодлера можна вважати романтиком життя. Тогочасна Франція здавалась йому нудним порожнім царством буржуа. Це поняття означало для поета не класову, а духовну категорію. Бодлср прагне змінити світ. Збірка поезій “Квіти зла” – це духовні пошуки сучасної людини. Світ постає в образі моря. Зображуючи дійсність як “морс засмічених...
- Трагедія долі митця у поезії Бодлера Бодлер прагне вразити читачів відверто моторошними картинами внутрішнього світу людини для того, щоб пробудити в них бажання протистояти злу, боротися із тваринним у собі, шукати і прагнути ідеалу та краси. “Тільки сягаючи найглибших прірв падіння, уява за законом протилежності запалює світоч найвищих ідеалів. Квіти чеснот в уяві поета не можуть...
- Тема недосяжної мрії у вірші Бодлера “плавання” Свій твір французький поет Шарль Бодлер присвятив темі людської душі та її невід’ємній рисі – здатності мріяти і прагнути до чогось нового. На межі століть європейці знову відкривали для себе далекі екзотичні землі, і тому тема мандрів нерідко виникає у творчості поетів того часу. Але у Бодлера ця тема звучить...
- Мандрівка в пошуках Краси (“Квіти зла” Ш. Бодлера) Тема: Мандрівка в пошуках Краси (“Квіти зла” Ш. Бодлера). Тип заняття: літературний суд Хід заняття І. Вступне слово вчителя Сьогодні ми проведемо літературний суд над збірником віршів Шарля Бодлера “Квіти зла”, що вийшов у світло в 1857 році. Назва збірника звучалася шокирующе для сучасників. Об’єднання в одному вираженні двох протилежних...
- “Жорстокий моральний урок в поезії Бодлера” Шарль Бодлер належить до когорти тих поетів, які у своїх сучасників не знайшли ні розуміння, ні визнання. В тогочасному суспільстві його вважали богохульником і анархістом, небезпечною і аморальною, навіть божевільною людиною. Лише окремі люди, здебільшого діячі мистецтва, зуміли побачити в ньому великого поета. Таке ставлення до Бодлера його сучасників пояснюється...