Життя і творчий шлях Ернеста Хемінгуея – Притча “Старий і море”
Ернест Міллер Хемінгуей народився 21 липня 1899 року в Оук-Пярну, містечку біля Чікаго, в родині лікаря-місіонера. Мати його була співачкою і музиканткою. Діти виховувались у дусі високої моралі, стійкості, витривалості, вміння постояти за себе.
Писати Ернест почав у школі, а в 18-річно-му віці вже був репортером газети “Канзас-сіті стар”.
Під час першої світової війни Хемінгуей пішов добровольцем служити офіцером медичної служби італійської армії, брав участь у боях проти ав-стрійських військ в Італії, мав тяжке поранення, був госпіталізований
Збірка оповідань “У наш час” (1925) не була оцінена ні читачами, ні критиками відразу. Лише коли ім’я письменника стало відомим, критики оцінили перший доробок Хемінгуея.
У
У літературу ввійшов Хем (так його називали) в 1926 році, коли з’явився його перший твір “І сходить сонце”, який широко відомий під назвою “Фієста”. В цей час Хемінгуей уже жив у Парижі (він належав до численного угруповання американців, котрі шукали життєвих і мистецьких вражень за межами своєї Вітчизни, тоді відсталої в культурному відношенні).
Спрямування наступного роману Хемінгуея “Прощавай, зброє!” (1929) – гуманістичне заперечення війни, антимілітаристський характер. У 30-х роках він видав також художньо-нарисові
Книжки: “Смерть пополудні”, “Зелені узгір’я Африки”. А свій соціально-психологічний твір про рибалку Гаррі Лефгана, котрий намагається боротися з ворожим йому світом багатіїв, “Маєш і не маєш” Хемінгуей пише під впливом подій економічної кризи у США.
У роки громадянської війни в Іспанії Хемінгуей провів багато місяців в оточеному Мадриді і на фронті, написав низку нарисів та статей про героїчних іспанських республіканців, п’єсу “П’ята колона” і роман “По кому подзвін” (1940), в яких розповідав про криваві та трагічні роки громадянської війни. Герой цього твору (як і в більшості творів письмен-ника) – американець, який живе і діє на чужині.
Хемінгуей був людиною неординарною, фізично витривалою, мужньою, сильною. У 60-річно-му віці він мав зріст 185 см, 90 кг ваги, міг поцілити з пістолета на відстані півсотні метрів у цигарку, яка була в роті когось із знайомих; в молоді роки він вистояв раунди проти чемпіона важкої ваги; входив у клітку з левами; був непоганим спринтером, умів, ніби справжній матадор, убити бика, був прекрасним яхтсменом, гірськолижником, плавцем, снайпером, рибалкою (одного разу впіймав рибу вагою 468 фунтів).
У роки другої світової війни Хемінгуей у чині майора мав свою “армію” (100 багнетів), яка була моторизованою і з якою він бував у тилу у німців далеко від армії; одного разу звільнив французьке місто, ввійшов у Париж скоріше за командуючого, за що мало не потрапив до військового суду, бо згідно із Женевською конвенцією кореспонденти не мали права брати в руки зброю, а Хемінгуей був військовим кореспондентом. Хемінгуей багато писав про війну європейських народів проти фашизму. Під час цієї війни разом із друзями він плавав на своїй яхті “Пілар”, вистежуючи німецькі підводні човни і викликаючи літаки СІЛА. Навіть думав зустрітися з таким човном, пришвартуватися до нього і підірвати себе разом із ним.
У повоєнний час письменник видав оповідання і невеликий роман про другу світову війну “За рікою у затінку дерев”. У цей період американська література була в занепаді, її виводить із цього стану саме Хемінгуей – у 1952 році він пише філософську повість “Старий і море”, за яку одержав Нобелівську премію. Цей твір мав нечуваний успіх, він розпродався за 48 годин у кількості 5 мільйонів 435 тисяч примірників.
Довгий період Хемінгуей жив на Кубі (1939-1960) в містечку Сант-Франціско де Паула, неподалік від Гавани. Тяжка хвороба, неможливість плідно працювати, невдоволення політичною ситуацією у США на початку 50-х років – так званою “холодною війною” – призводять письменника^до депресії. В 1960 році він повертається у США. Його лікують, але невдало, і в 1961 році у пориві відчаю він пострілом із вінчестера покінчив із життям.
По смерті Хемінгуея виходили твори, які лишилися в рукописах: “Свято, яке завжди з тобою” – книга спогадів, незакінчений роман “Острови в океані”.
Один з прототипів повісті – рибалка Григоріо Фуентес, котрий жив у присілку Кохімара. Одного разу, коли рибалка і письменник пливли на шхуні, вони зустріли старого і хлопчика, які боролися з великим марліном. Ця зустріч і стала поштовхом до створення повісті “Старий і море”.
На перший погляд твір надто простий: старий рибалка Сантьяго спіймав велику рибу, але додому привіз тільки хребет, бо рибу з’їли акули. Але є в повісті підтекст, який піднімає зміст на рівень філософських узагальнень. “Старий і море” – це гімн мужності людини, її волі і силі.
У тяжкому двобої з рибиною Сантьяго не втрачає сили волі, хоча він уже людина похилого віку, з слабкими мускулами й болем від багатьох ран. Питання особистої мужності Старого – важливе питання його життя. Тільки в боротьбі він знаходить душевний спокій і бачить у цьому сенс життя: “Битися, битися, поки не вмру”. Він змагається з рибиною сам на сам. Цей двобій з усіма його колізіями нагадує подвиги міфічних героїв.
Боротьба рибалки з рибиною закінчується його перемогою, але здобич крадуть у нього акули. Старий змагається з ними з усіх сил, будь-що не хоче здаватись. І саме тоді він промовляє слова, котрі є вершиною авторської думки в цьому творі: “Людина не для того с творена, щоб терпіти поразки… Людину можна знищити, але й неможливо перемогти”.
Двобій Сантьяго з рибиною дає йому можливість перевірити свою стійкість. Але його водночас хвилює і те, що вони обоє належать до одного світу, в якому кожне явище має зміст лише через інше. Це викликає у старого рибалки роздуми про ті руйнування, знищення, котрі супроводжують боротьбу за існування: “Як добре, що нам не треба вбивати зірки…”, “Як добре, що нам не треба вбивати сонце, місяць, зірки. Досить того, що ми берем харчі у моря і вбиваємо своїх братів”.
Старий Сантьяго живе в особливому світі: не споглядає природу зі сторони, а сам є її часткою. Все життя він прожив в єдності з нею, з морем.
У цьому творі яскраво відчувається особливо важлива риса Хемінгуея – гуманність. Показуючи героясамотнім, письменник не робить його індивідуалістом. У морі він повсякчас згадує хлопчика Маноліне. Суворий закон боротьби за існування розлучає їх, але це не заважає їхній дружбі.
Кінцівка твору може тлумачитися по-різному: песимістична або ж ні. Песимізм у тому, що Старий не бачить можливості людського щастя: “Хотів би я купити собі трошки щастя, якщо його десь продають… А на що його купити? Хіба що на поламаний гарпун, зламаний ніж і покалічені руки?” Навіть мужність не приносить людині щастя: рибину з’їли акули, а подвиг Сантьяго лише самоціль, що викликає почуття втоми, спустошення: “Ти зму-чився, старий. Душа у тебе змучилася”.
Може бути й інший висновок: Хемінгуей не вкладає у фінал повісті песимістичне звучання. Адже саме самотність і допомагає Сантьяго бути сильним, вийти переможцем у боротьбі Із стихією.
Отже, письменник виступає за активну позицію людини. Наявність такого забарвлення саме І свідчить про відсутність песимізму. І через те повість закінчується не лейтмотивом “великої рибини” чи самотності: “Наверху, в своїй хатині, старий знову спав. Він спав обличчям вниз, і його пильнував хлопчик. Старому снилися леви”. (Хлопчик і леви – невмирущість і подвиг).
Ця філософська повість Хемінгуея утверджує людськість і добро.
Уже в першій збірці оповідань виявилися головні риси літературної манери письменника: лаконізм, психологічна майстерність, чіткість і ви-разність описів природи чи людської діяльності.
З іменем Хемінгуея пов’язане і поглиблення поняття підтексту в літературі, тобто прихованого змісту. Не лише у словах, а й у мовчанні, натяках, паузах письменник ніс до читача те, що хотів сказати.
Власний стиль Хемінгуея був своєрідним (містким, свіжим і мужнім), відповідав гіркому світосприйняттю людей повоєнної доби. Героїв Хемінгуея часто називають “героями кодексу”. Його герої мають певні усталені правила поведінки, які ніколи не зраджують. Вони живуть за такими принципами: над усе цінити особисту незалежність і свободу; йти назустріч небезпеці і не боятися смерті; захищати слабких, вступати в боротьбу за свої переконання; бути вірним і відданим у дружбі і коханні; ніколи не скаржитись на несправедливість долі і не чекати на жалість; знати свій фах і володіти навичками та вміннями справжнього майстра.
Твори Хемінгуея – це школа художньої майстерності. Він розробив власну манеру психологічного письма, залишив чудові зразки оригінальної сюжетної побудови прозових творів. Його твори – приклад служіння митця ідеям справедливості та людяності, приклад особистої чесності і мужності в боротьбі зі злом.
Великий реалістичний талант Хемінгуея, гуманістична спрямованість його творів, самобутність художнього стилю закріпили за письменником репутацію найвизначнішого американською прозаїка XX століття.
Схожі твори:
- Філософсько-символічне значення повісті Ернеста Хемінгуея “Старий і море” Філософсько-символічне значення повісті Ернеста Хемінгуея “Старий і море” Ернест Хемінгуей – всесвітню відомий американський письменник, твори якого г правдивим свідченням очевидця і учасника найтрагічніших подій XX століття. І Хемінгуей народився в родині лікаря, У вісімнадцять років став журналістом. Він був не просто газетярем, а кореспондентом самої історії, тому у його...
- “Старий і море” – повість-притча про людину. Вплив Е. Хемінгуея на розвиток художньої прози XX ст УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 44 Тема. “Старий і море” – повість-притча про людину. Вплив Е. Хемінгуея на розвиток художньої прози XX ст. Мета: допомогти учням глибше усвідомити притчевий характер твору, особливості стилю письменника та його вплив на розвиток...
- Життєвий сюжет повісті-притчі Е. Хемінгуея “Старий і море” НОТАЦІЇ ДО КОЖНОГО ЗАПИТАННЯ 1. Розкрити сюжет повісті. Розповісти про старого рибалку, про його боротьбу з величезною рибою-мечем. Двобій закінчується трагічно: акули з’їли рибу і знесилений рибалка повертається до берега зі скелетом від здобичі. Розповісти, як життя старого Сантьяго пов’язане із морем, як він ставиться до його мешканців. 2. Розповісти...
- Сюжет повісті-притчі Ернеста Хемінгуея Старий і море На перший погляд, сюжет повісті-притчі Ернеста Хемінгуея “Старий і море” не складний. Старий рибалка Сантьяго вирушає далеко у відкрите море. Йому поталанило: він упіймав рибу, але вона настільки велика і дужа, що старому доводиться довго і тяжко змагатися, щоб перемогти її. А на зворотному шляху акули обгризли рибу, і старий...
- “Життєподібний” сюжет і філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея “Старий і море” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 43 Тема. “Життєподібний” сюжет і філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея “Старий і море” Мета: допомогти учням розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, окреслити його художню своєрідність; розвивати й удосконалювати навички проблемного аналізу твору, асоціативне й...
- Філософсько-символічне значення повіті Хемінгуея “Старий і море” Ернест Хемінгуей – всесвітню відомий американський письменник, твори якого є правдивим свідченням очевидця і учасника найтрагічніших подій XX століття. Е. Хемінгуей народився в родині лікаря. У вісімнадцять років став журналістом. Він був не просто газетярем, а кореспондентом самої історії, тому у його прозі відчувається щиросердість людини, співпереживання стражденним та гнобленим....
- Життєвий і творчий шлях американського письменника Ернеста Хемінгуея. Особливості його поетики й стилю УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 42 Тема. Життєвий і творчий шлях американського письменника Ернеста Хемінгуея. Особливості його поетики й стилю Мета: зацікавити учнів особистістю Е. Хемінгуея, окреслити особливості його творчої еволюції, новаторський характер прози; розвивати навички сприйняття інформації на...
- У чому гуманістичний пафос повісті Е. Хемінгуея “Старий і море”? Повість “Старий і море”, на перший погляд, – твір, що не може бути бестселером. Сюжету закрученого точно бракує, та й герой дивний, якийсь негероїч – ний. Це старий Сантьяго, якому саме дуже не щастило з уловом. Був він старий і самотній, до того ж бідний настільки, що ні за що...
- Старий Сантьяго – переможений чи переможець? (За повістю Е. Хемінгуея “Старий і море”) Но пораженье от поведи Ти сам не должен отличать. Б. Пастернак У передмісті Гавани, в рибальському селиші Кохімарі, встановлено погруддя з таким написом: “Ернест Хемінгуей. Автор “Старого і моря”. Так вдячні рибалки, з якими письменник часто зустрічався і риси яких втілив в образі свого героя Сантьяго, висловили своє захоплення суворою...
- В. Фолкнер про повість Е. Хемінгуея “Старий і море” Навесні 1936 р. у журналі “Ексвайр” Е. Хемінгуей опублікував нарис, у якому розповідав про епізод рибного лову в Тольфетрімі. Старий рибалка піймав “слику рибу, що довго тягла його човен у відкритому морі. Коли його знайшли, риба була об’їдена акулами, а рибалка в розпачі ридав. Через 16 років письменник повернувся до...
- Людина і природа у повісті Е. Хемінгуея “Старий і море” Герой повісті “Старий і море” не шукає порятунку в природі, він належить до неї. Старий не тільки проживає довге життя в єднанні з природою, з морем – він частина цього світу природи. Сантьяго любив летючих риб – то були його найперші друзі в океані, а от птахів жалів, особливо малих...
- “Трагічне безсилля людини та її нездоланність” за повістю Е. Хемінгуея “Старий і море” Повість відомого письменника XX століття, лауреата Нобелівської премії Е. Хемінгуея “Старий і море” вражає нас зовнішньою гостротою, на перший погляд, нехитрого сюжету, своєрідною силою характеру головного героя і відточеністю та красою мови. Глибокі, скорботні міркування про життя старого рибалки, який одного разу опинився в екстремальній ситуації, про трагічне безсилля людини...
- Осмислення взаємин людини з природою у повісті Е. Хемінгуея “Старий і море” І. Е. Хемінгуей – людина-легенда ще за життя. (Талановитий письменник і відважна людина: був учасником воєн (Першої і Другої світових, Громадянської в Іспанії 1937 р.), “великих африканських полювань”, високо в горах і в бурхливих океанах – все, пов’язане з ризиком, приваблювало його.) ІІ. Осмислення взаємин людини з природою у повісті...
- Героїзм життя Ернеста Хемінгуея (Біографія) Ернест Хемінгуей народився 21 липня 1899 року в Оук-Парку, містечку біля Чикаго, в родині лікаря-місіонера. Мати його була співачкою і музиканткою. Діти виховувались у дусі високої моралі, стійкості, витривалості, вміння постояти за себе. У школі, за що б не брався Ерні, він у всьому намагався бути першим. Був капітаном і...
- Оспівування волі, мужності життя людини у повісті “Старий і море” Повість “Старий і море”, відзначена Нобелівською премією, була написаі зрілим письменником. Позаду були великі романи про війну, про життя, смерть про героїчність великих подій. Ніби залишившись нарешті наодинці з самим с бою, письменник по-іншому зрозумів героїзм. Ну справді, що героїчного у звичайному житті старого рибалки Сантьяго? Ти ще й назвали...
- Кожне життя є точкою зору на Всесвіт (твір-роздум за повістю Е. Хемінгуя “Старий і море”) Б. БРЕХТ, А. КАМЮ, Е. ХЕМІНГУЕЙ – ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ Б. БРЕХТ, А. КАМЮ, Е. ХЕМІНГУЕЙ Кожне життя є точкою зору на Всесвіт (твір-роздум за повістю Е. Хемінгуя “Старий і море”) Кожна людина обирає для себе ту життєву позицію, яка близька саме їй, відповідає її розумінню мети життя і цінностей у ньому. Це і...
- Людина і природа (за повістю Хемінгуея “Старий і море”) І варіант Ернест Хемінгуей у повісті “Старий і море” свідомо уникає описів природи, застосовуючи художній прийом “потоку свідомості”, внутрішні монологи старого рибалки, які надають твору “ефекту присутності” читача. Рибалка спостерігає, як світяться тропічні водорості у западині завглибшки в сімсот морських саженів; як у вирі, що утворюється від зіткнення стрімкої глибинної...
- Чи можна назвати Сантьяго щасливою людиною? (за повістю Хемінгуея “Старий і море”) Герой повісті Ернеста Хемінгуея “Старий і море” Сантьяго – старий самотній рибалка, який протягом 84 днів виходив у море з однією думкою: спіймати рибину “на тисячу фунтів чистої ваги”. 40 днів зі старим у море виходив його юний друг Маноліно, який любив, поважав Сантьяго, прислухався до слів старого, вчився не...
- “На що здатна людина й що вона може витримати? За повістю Е. Хемінгуея “Старий і море” Якщо ми подивимося на людину і порівняємо її з іншими живими істотами, то побачимо, наскільки слабкою і жалюгідною є людина на перший погляд. Вона значно слабкіша практично всіх диких тварин і в очній сутичці з ними швидко загине. Людське тіло швидко втомлюється, стрімко зношується. Всі ми потребуємо нормального харчування та...
- Життєподібний сюжет повісті-притчі Хемінгуея “Старий і море” Повість ” Старий і море ” – один з останніх завершених творів легенди американської літератури Ернеста Хемінгуея, своєрідний підсумок творчих пошуків автора. Літературознавці визначають жанр цього твору як повість-притча, тобто твір, що розповідає про долю і певні події життя героя, але ця розповідь має алегоричний характер, глибокий моральний і філософський...