Жанр балади у творчості Генріха Гейне

Німецький поет-романтик, Його твори – видатне явище світового романтизму. “Книга пісень” (1827) – поетична збірка Гейне, Куди увійшли 215 віршів, написані за перші десять років творчості. Книга складається з п’яти розділів. Найбільш відомими віршами є “Чому троянди ніби мертві”, “Коли розлучаються двоє”, “Вмирають люди і роки”, “Хотів би я слово єдине…”. Збірник різножанровий: тут і ліричні медитації, і сонети, і пейзажні замальовки, балади, фольклорні пісні і т. п. Вірш “Не знаю, що стало зі мною…” має

фольклорні витоки – автор бере за основу народну легенду про Лореляй. Безпосередність почуттів, співучість, пластичність, романтична піднесеність віршів Гейне надихнули на створення музики до віршів з “Книги пісень”. Музику писали Шуберт, Шуман, Ліст, Чайковський, Рахманінов. Вірші Гейне переведені на багато мов світу.

З останньою третини XVIII століття – з часів Гете і Шіллера – у Німеччині набула розквіт романсова і баладна поезія. Але в творчості романтиків балада певною мірою втрачає свій демократичний зміст і зв’язок з актуальними питаннями сьогодення. Гейне відновив цю традицію. Вже

для ранньої балади “Гренадери” він запозичив сюжет з живого життя, що було до того часу незвичним. Від імені двох солдатів розбитої наполеонівської армії, які мріють про повернення імператора, Гейне виявив своє незадоволення існуючим порядком. Балада придбала політичне звучання. В інших творах цього жанру Гейне використовував історичні сюжети, античні оповідання та легенди, переосмислюючи їх з точки зору сучасності.

Протягом усієї творчості Гейне цікавився народною піснею, легендою, казкою. В образах велетнів і гномів, русалок і ельфів продовжують жити язичницькі традиції. Язичництво, на розумінні Гейне, означало повнокровне прийняття життя, прагнення людей до земного щастя. Поет стверджує право людини бути щасливим у цьому світі. Це право яскраво втілено у баладі “Лицар Олаф”, де герой приймає смерть, отримавши любов дочки короля. Це право підтверджується і в баладі “Фрау Метта”.

Язичництво і християнство зіткнулися і в поемі “Тангейзер” – вільному переспіві старої німецької балади. У цьому творі Гейне модернізує первинний сюжет, перетворюючи поему на політичну сатиру сучасної Німеччини. Поет оспівує прийдешній дух свободи Німеччини. Тому вірші його сповнені земної краси, свіжості і очікування поновлення:

Дні мої і навіть ночі Нині повні занепокоєння – Це весна в мої приходить У сни зеленим луною.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Жанр балади у творчості Генріха Гейне