Захаріас Топеліус “Сонячний промінь у листопаді” (фінська казка)
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
НЕ СТОМЛЮЙСЯ РОБИТИ ДОБРО
Урок 13
Тема. Захаріас Топеліус “Сонячний промінь у листопаді” (фінська казка)
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом фінського письменника; вчити висловлювати свої міркування щодо можливого розвитку подій, відтворювати казку за малюнком; розвивати швидкість і темп читання; виховувати почуття доброти, взаємодопомоги, людяності.
Обладнання: мапа Європи, Державний Прапор Фінляндії, виставка книг; підручник; робочий зошит.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний
II. Повідомлення теми й мети уроку
– Чи легко бути письменником? Чи замислювалися ви коли-небудь, як люди стають письменниками?
– Що потрібно, щоб людина стала письменником?
– Сьогодні ми ознайомимося з творчістю фінського письменника 3. Топеліуса та опрацюємо його казку, яка зашифрована в анаграмі.
НячСоний міньпро у толисдіпа
III. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя про творчість 3. Топеліуса
– Фінський письменник Захаріас Топеліус-молодший жив у той час, коли мовою літератури, навчання й освіти в його країні була шведська мова.
До 1809 року
Більшість письменників Фінляндії, у тому числі і Захаріас То – пеліус, писали шведською, а їх книги друкували у Швеції та Фінляндії, перекладали норвезькою та данською мовами.
Захаріас Топеліус народився в сім’ї лікаря. Батько, добра й сердечна людина, залишився в пам’яті селян Північного Естарботтена як гарний лікар. Та в історії Фінляндії він передовсім відомий як фольклорист. Захаріас-батько записував народні фінські пісні – руни.
Тож Топеліус-син теж серйозно займався народною творчістю.
У студентські роки майбутній письменник вивчав медицину, але став викладачем історії Фінляндії, Росії та Північних країн, пізніше – ректором університету в Гельсінгфорсі (нині Хельсінкі).
Літературною діяльністю Топеліус почав займатися рано. Він писав книги з історії. Слави зажив після виходу “Історії Фінляндії в малюнках”.
Любили читачі й ліричні вірші Захаріаса (книги “Квіти вересу”, “Нові сторінки”, “Верес”),
Захаріас Топеліус дуже плідно працював у галузі дитячої літератури. Він написав історичні повісті “Розповіді фельдшера” в п’яти циклах та “Книгу про нашу країну” для підлітків. Цікаво розповів про природу в “Книзі природи”.
Для найменших письменник творив казки. У них він оспівував сувору й величну природу Фінляндії, її історію та мужній народ. Добре знаючи народну творчість, казкар користується нею і у своїх творах.
2. Робота над казкою
Клас об’єднаний у 4 групи. Кожній групі дається частина казки. Починає читати спікер, за сигналом вчителя він передає текст іншому учневі і т. ін.
3. Словникова робота
Кожна група вибирає незнайомі слова зі своєї частини казки і намагається їх пояснити.
4. Гра “Хто швидше?”
Учитель називає окремі слова з різних частин казки, а діти мають швидко знайти їх у тексті і підняти руку. Перемагає група, яка швидше за всіх знаходила слова.
Наприклад: листопад (1), береза(3), снігова хмара (2), щілинка(4) тощо.
5. Стислий переказ казки
Кожна група розповідає свій уривок з казки, відповідаючи на запитання.
– Який настрій був у Сонячного промінчика у вашій частині?
– Отже, герой у казці наділений людським почуттям і переживанням. Промінь переконаний, що йти означає творити добрі вчинки.
– Чи погоджуєтеся ви із цим висновком?
6. Творче завдання (робота в групах)
1-ша група. Запишіть число комах на землі, яке називає автор.
2-га група. Намалюйте “Сонячний Промінь”.
3-тя група. Чому автор обрав у казці місяць листопад?
4-та група. Пофантазуйте: розкажіть про перебування на землі Сонячного Променя іншої пори року.
7. Подискутуємо
Чи є користь від сонця?
8. Створення асоціативного куща. Робота в зошиті
– Із чим у вас асоціюється слово “сонце”?
IV. Узагальнення й систематизація знань
– Який епізод казки запам’ятався найбільше?
– Що вам сподобалося у казці, а що – не сподобалося?
– Чого вчить ця казка?
V. Підсумок уроку
– Як ви ставитеся до дій Променя?
– Чому так важливо, щоб кожен робив добро?
VI. Домашнє завдання
Скласти план до казки, переказувати казку за планом.