Захаріас Топеліус “Сонячний промінь у листопаді” (фінська казка)

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи

НЕ СТОМЛЮЙСЯ РОБИТИ ДОБРО

Урок 13

Тема. Захаріас Топеліус “Сонячний промінь у листопаді” (фінська казка)

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом фінського письменника; вчити висловлювати свої міркування щодо можливого розвитку подій, відтворювати казку за малюнком; розвивати швидкість і темп читання; виховувати почуття доброти, взаємодопомоги, людяності.

Обладнання: мапа Європи, Державний Прапор Фінляндії, виставка книг; підручник; робочий зошит.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний

момент

II. Повідомлення теми й мети уроку

– Чи легко бути письменником? Чи замислювалися ви коли-небудь, як люди стають письменниками?

– Що потрібно, щоб людина стала письменником?

– Сьогодні ми ознайомимося з творчістю фінського письменника 3. Топеліуса та опрацюємо його казку, яка зашифрована в анаграмі.

НячСоний міньпро у толисдіпа

III. Вивчення нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя про творчість 3. Топеліуса

– Фінський письменник Захаріас Топеліус-молодший жив у той час, коли мовою літератури, навчання й освіти в його країні була шведська мова.

До 1809 року

Фінляндія входила до складу Швеції (на мапі Європи учитель показує, де розташована Фінляндія, і вивішує Державний Прапор Фінляндії).

Більшість письменників Фінляндії, у тому числі і Захаріас То – пеліус, писали шведською, а їх книги друкували у Швеції та Фінляндії, перекладали норвезькою та данською мовами.

Захаріас Топеліус народився в сім’ї лікаря. Батько, добра й сердечна людина, залишився в пам’яті селян Північного Естарботтена як гарний лікар. Та в історії Фінляндії він передовсім відомий як фольклорист. Захаріас-батько записував народні фінські пісні – руни.

Тож Топеліус-син теж серйозно займався народною творчістю.

У студентські роки майбутній письменник вивчав медицину, але став викладачем історії Фінляндії, Росії та Північних країн, пізніше – ректором університету в Гельсінгфорсі (нині Хельсінкі).

Літературною діяльністю Топеліус почав займатися рано. Він писав книги з історії. Слави зажив після виходу “Історії Фінляндії в малюнках”.

Любили читачі й ліричні вірші Захаріаса (книги “Квіти вересу”, “Нові сторінки”, “Верес”),

Захаріас Топеліус дуже плідно працював у галузі дитячої літератури. Він написав історичні повісті “Розповіді фельдшера” в п’яти циклах та “Книгу про нашу країну” для підлітків. Цікаво розповів про природу в “Книзі природи”.

Для найменших письменник творив казки. У них він оспівував сувору й величну природу Фінляндії, її історію та мужній народ. Добре знаючи народну творчість, казкар користується нею і у своїх творах.

2. Робота над казкою

Клас об’єднаний у 4 групи. Кожній групі дається частина казки. Починає читати спікер, за сигналом вчителя він передає текст іншому учневі і т. ін.

3. Словникова робота

Кожна група вибирає незнайомі слова зі своєї частини казки і намагається їх пояснити.

4. Гра “Хто швидше?”

Учитель називає окремі слова з різних частин казки, а діти мають швидко знайти їх у тексті і підняти руку. Перемагає група, яка швидше за всіх знаходила слова.

Наприклад: листопад (1), береза(3), снігова хмара (2), щілинка(4) тощо.

5. Стислий переказ казки

Кожна група розповідає свій уривок з казки, відповідаючи на запитання.

– Який настрій був у Сонячного промінчика у вашій частині?

– Отже, герой у казці наділений людським почуттям і переживанням. Промінь переконаний, що йти означає творити добрі вчинки.

– Чи погоджуєтеся ви із цим висновком?

6. Творче завдання (робота в групах)

1-ша група. Запишіть число комах на землі, яке називає автор.

2-га група. Намалюйте “Сонячний Промінь”.

3-тя група. Чому автор обрав у казці місяць листопад?

4-та група. Пофантазуйте: розкажіть про перебування на землі Сонячного Променя іншої пори року.

7. Подискутуємо

Чи є користь від сонця?

8. Створення асоціативного куща. Робота в зошиті

– Із чим у вас асоціюється слово “сонце”?

IV. Узагальнення й систематизація знань

– Який епізод казки запам’ятався найбільше?

– Що вам сподобалося у казці, а що – не сподобалося?

– Чого вчить ця казка?

V. Підсумок уроку

– Як ви ставитеся до дій Променя?

– Чому так важливо, щоб кожен робив добро?

VI. Домашнє завдання

Скласти план до казки, переказувати казку за планом.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Захаріас Топеліус “Сонячний промінь у листопаді” (фінська казка)