Юрій Коваль “Метелик”, “Чорні вушка”
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
ЛІСОВІ КАЗКИ
Урок 33
Тема. Юрій Коваль “Метелик”, “Чорні вушка”
Мета: ознайомити учнів з творчістю Юрія Коваля; розвивати навички виразного читання, вміння висловлювати свою думку й аргументувати її; пробуджувати інтерес учнів до тваринного світу; виховувати любов до природи, спостережливість, допитливість; формувати бережливе ставлення до життя живих істот, їхніх звичок та повадок.
Обладнання: портрет Ю. Коваля; ілюстрації різних видів метеликів; підручник; робочий зошит.
ХІД
І. Мовна розминка
1. Гра “Послухай і запам’ятай”
– Одного червневого ранку разом з друзями ми вирушили в похід. Сонце ще тільки променіло на небосхилі, а ми вже були в дорозі. На деревах співали птахи: жайворонки, перепілки, півні. Особливо виділялися своїми дзвінкими голосами сірі мухоловки. З дупел визирали і цвірінькали іволги і солов’ї. А великі синиці і строкаті дятли сиділи у своїх гніздах-колисках, які розгойдувалися на повітрі, і курликали.
– Які помилки ви помітили? Доведіть, що такого не може бути.
2. Читання анаграм. Робота в зошиті
– Прочитайте слова і скажіть,
Івцньрікає (цвірінькає).
Уєк (кує).
Кмуаєк (кумкає).
Аксярк (крякає).
Апсівє (співає).
Екрескоч (скрекоче).
– Що робить метелик? (Проблема!)
II. Повідомлення теми уроку
– Сьогодні ми прочитаємо казки Ю. Коваля “Метелик”, “Чорні вушка”. Переконаємося, що світ природи дивовижний і чарівний. Скільки цікавого можна побачити навкруги! Треба тільки бути уважним і спостережливим.
1. Розповідь учителя про Ю. Коваля
2. Опрацювання казок Ю. Коваля “Метелик”, “Чорні вушка”
– На що схожий метелик?
З усіх комах метелики найбільше захоплюють своєю красою. У Давньому Римі навіть існувала легенда, що метелики походять від квіток, які відірвалися від рослин.
Насправді вони дуже гарні, бо їхні крила вкриті лусочками, які мають вигляд списів та черепички, і створюють гарні візерунки. Метелики мають хоботок, яким висмоктують нектар з квітів.
Пурхаючи над квітами й сідаючи на них, метелики не тільки п’ють солодкий нектар, а й на своїх ніжках переносять пилок з однієї квітки на іншу, що дуже корисно для рослин.
Якщо ви захочете побачити гарних метеликів у своєму садку, саджайте якнайбільше квітів, і метелики прилетять, щоб порадувати вас своєю красою.
3. Підготовка до читання
1) Вправи на розширення поля зору.
Учні читають слова на картках, дивлячись на крапку і намагаючись побачити букви, які поряд із нею.
Чу – жі
По – руч
Криль – ми
Очи – ма
Сон – цем
2) Робота в зошиті.
Читання слів: порохнява, осторонь, розмастив, начебто, намальованими, притискаючись.
4. Читання казки учнями (мовчки)
– Який це твір за жанром?
– Чому ви так вважаєте?
– Які дійові особи казки?
5. Повторне читання казки “ланцюжком”
– Читаючи, зверніть увагу, як відбулася зустріч метелика з автором.
6. Аналіз казки (робота в зошиті)
– Якої пори року відбувалися події? Якої пори дня?
– Де відпочивав автор? (Прочитати.)
– Як поводився метелик під час знайомства? (Прочитати.)
– Куди вдивлявся автор, а куди – метелик? (Прочитати.)
III. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань
1. Вправи на вдосконалення техніки читання
1) Гра “Доповни речення” (робота в зошиті)
– Поряд із нашим будинком лежить…
– Я обережно…
– Метелик помахав…
– Говорите було…
2) Гра “Хто швидше?”.
– Дочитайте слова: по…(махав), (руч), (годився); при…(сів), при…(тискаючись).
– Які дії виконував метелик?
Метелик… (змахнув, перелетів, помахав, дивився).
2. Читання діалогу
3. Диференційоване завдання
1-ша група | 2-га група |
Яке речення висловлює головну думку твору? 1) Краще жити бджолою, ніж умерти метеликом. 2) Кружляв метелик над каганцем та й згорів живцем. 3) Буду я природі другом. | Як по-іншому можна назвати казку? Доберіть свої заголовки. |
4. Творча робота (робота в зошиті)
– Придумайте свою розмову з метеликом.
IV. Підсумок уроку
– Чого навчає казка?
– Що б ви порадили всім людям стосовно метеликів?