Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Образи Тосі та Юрка. Людська доброта, жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу

УРОК 48

Тема. Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Образи Тосі та Юрка. Людська доброта, жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу.

Мета. Характеризувати образи Тосі і Юрка, розвивати власні переконання і погляди на світ, заохочувати дітей до самостійного творчого мислення, виховувати доброту, милосердя, чесність, критичне ставлення до власних вчинків.

Обладнання: фотографія К. Стародуба “Качки”.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Перевірка домашнього завдання.

Переказ оповідання за питальним

планом.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Мотивація навчальної діяльності. Учні за допомогою різних кольорів і їх відтінків передають власне ставлення до подій твору і вчинків героїв.

Наприклад: зелений, голубий, сірий, чорний, фіолетовий, червоний, жовтий, світло-зелений, де зелений – опис лісу (“Добре дихалося зранку в старому дубовому лісі”); чорний – Юрко забирає від дикої качки каченят, “…стояв отой качиний крик…”

2. Визначення головної думки твору.

– Світлими чи темними кольорами ви передали своє ставлення до подій і героїв у кінці твору? Чому?

– Чи можна

сподіватися, що головні герої критично поставилися до власних вчинків і в майбутньому будуть турбуватися про природу, оберігатимуть її?

– Отже, автор закликає нас… (допишіть самостійно у зошити).

Наприклад: не бути байдужими і жорстокими; бути милосердними; берегти природу, турбуватися про неї; проявляти доброту, благородство, чесність.

3. Характеристика головних героїв. Вчителеві на замітку. Не можна допускати, щоб учні спрощено сприйняли Юркову поведінку як негативну, а вчинки Тосі і її саму як цілком позитивні. Легко помітити, що письменник з симпатією починає розповідь про Юрка, веселого, енергійного, життєрадісного хлопчика. Мов завзятий рибалка, хлопець здатний і на дотепну вигадку. Тосі цікаво слухати його небилиці про сома і крокодила, якого він нібито спіймав на вудку. З іншого боку Юрко хвальковитий, бо заявляє дівчинці: “Мене ніхто ніколи не обдурив і ще й не обдурить”. Чи правий Юрко, що не хоче бути в товаристві Тосі, яка йому набридла зі своїми запитаннями? Напевно, в цій ситуації неправі обоє. Юрко – тому, що проявив нетактовність щодо Тосі, а Тося – тому, що її набридливість – ознака невихованості.

Що ж до подальших вчинків Юрка, то їх треба розглядати як необдумані, ненавмисні. Так, сім’я дикої качки майже гине з його вини.

Велику чуйність і турботу до каченят проявляє Тося. Та вчитель мусить підвести дітей до розуміння того, що Тося вчасно і наполегливо не запротестувала проти вчинку Юрка. Дівчинці було сумно. Вона відчувала, що каченятам буде недобре, але разом з тим у її душі жевріла надія, що хлопцеві “вдасться їх доглянути й приручити”. Але, як тільки Тося переконалася, що каченятам загрожує смерть у неволі, її дії стають рішучими. Доцільно поставити перед учнями проблемне питання.

– Чи у присутності Юрка Тося була б такою рішучою, рятуючи каченят?

Хоча думки дітей розійдуться, все ж таки висновок напрошується сам, коли простежити за переростанням сумнівів дівчинки у протест проти жорстокого ставлення до природи. Дівчинка чинила б впевнено.

Доцільно також звернути увагу на переживання Юрка у кінці твору, попросити прочитати відповідні уривки. Очевидно, він зрозумів свою провину і, мабуть, хотів сказати про це Тосі, але боявся, що дівчинка не підійде.

4. Підготовка і написання творчої роботи. Вчитель пропонує учням створити власну версію подальшого розвитку подій, використовуючи при цьому фото К. Стародуба “Качки” та інші ілюстрації (з зображенням природи).

Зразок учнівського твору

За тиждень Юрко пішов до школи. Дні збігали швидко, але хлопця постійно переслідувала думка про каченят і Тосю. На уроках відповідав невпопад, навіть батько помітив його розсіяність. Одного дня мати, зайшовши у кімнату, покрутила перед його носом конвертом:

– Танцюй, це тобі, – і, посміхнувшись самими очима, подала йому конверт.

Лист був від Тосі. Писала про свої шкільні справи і про те, що хлопці знайшли лелеку з перебитим крилом і тепер доглядають за ним, і про маленьке кошеня, яке прибилося до їхнього двору. А ще про диких каченят… На другий день після від’їзду Юрка Тося знову бігала до річки. Качка з виводком виринула перед нею так несподівано, що Тося аж злякалася. Каченят вона перерахувала, всі живі. Якби їх зараз побачив Юрко – не впізнав би. Такі великі, пір’я бурувате, а двоє з блискучими темно-зеленими голівками. Це селезні, вона знає напевно. Наступного літа, коли Юрко приїде, качки будуть вже зовсім дорослі. А рибу вони вдвох ловитимуть, Тосин батько їй вже вудочку зробив.

IV. Підсумок Уроку.

Рефлексія. Продовжіть речення (у зошитах). Після прочитання твору я зробив(ла) висновок…

V. Домашнє завдання.

Дописати творчу роботу, прочитати новелу Пономаренко “Гер переможений”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Євген Гуцало. “Сім’я дикої качки”. Образи Тосі та Юрка. Людська доброта, жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу