“ЯК ТЕБЕ НЕ ЛЮБИТИ, КИЄВЕ МІЙ…”
У XII ст. чернець Нестор називає Київ “матір’ю міст руських”, але про його створення існує декілька легенд. Як відомо, найпоширенішою є версія заснування міста братами Києм, Щеком та Хоривом разом їз сестрою Либіддю. Швидко зростало місто. Народні умільці створювали великі і красиві споруди. Народ творив культуру. Писемність на Русі виникла ще задовго до прийняття християнства. Вчені вважають, що вже тоді в церквах, соборах, монастирях було кілька тисяч книжок, але до наших часів збереглося близько 250 творів. Майже в усіх із них можна знайти
Письменники різних часів згадували Київ у своїх творах. На Київщині відбуваються події “Кайдашевої сім’ї” та “Афонського пройдисвіта” І. С. Нечуя-Левицького. Варто згадати й твір цього ж автора “На Кожум’яках”, що в переробці М. Старицького має назву “За двома зайцями”. З Києвом пов’язані твори “Ярослав Мудрий” та “Свіччине весілля” Івана Кочерги, “Чорна рада” Пантелеймона Куліша, “Диво” Павла Загребельного, поезії Андрія Малишка, Дмитра Луценка та багатьох інших.
У драматичній
Сучасники Ярослава Мудрого називали Київ окрасою Сходу і суперником Константинополя. Гості міста і сьогодні вважають, що Київ вражає якоюсь особливою чарівністю, навіть містичною таємничістю, якою віє від численних золотих куполів у міській панорамі. “Поди-вись на місто, яке сяє на височині; подивись на церкви, що квітнуть; подивись на християнство, яке зростає; подивись на все місто, освітлене іконами святих, оповите фіміамами, переповнене звучанням хвали і божественних пісень”. Так писав про Київ 1051 р. митрополит Іларіон. Місто тоді було центром православ’я першої слов’янської держави. І сьогодні часи Київської Русі вважають золотим часом міста, можливо, ще й тому, що наступні століття не принесли йому щастя. Підкорений і залишений у попелі монголами, завойований пізніше поляками і литовцями, потім захоплений Великоруською імперією, двічі окупований німцями і донедавна приєднаний до радянської імперії, Київ може перелічити роки своєї незалежності на пальцях однієї руки.
Гордо підносяться в небо дев’ятнадцять куполів Софії Київської, яка стоїть понад дев’ять століть – прекрасна пам’ятка сивої давнини. В’ється до Подолу Андріївський узвіз, де в будинку № 13 жив до революційного хаосу Михайло Булгаков, який в одному з оповідань скаже: “У світі немає міста прекраснішого, ніж Київ”. А ось що він пише про Володимирську гірку: “Глибоко вночі лягла вугільно-чорна пітьма на тераси найпрекраснішого місця на світі – Володимирської гірки. Вже сотню років стоїть на чорному постаменті чавунний чорний Володимир і тримає у руці великий хрест. Кожного вечора, як тільки імла лягає на схили і тераси, хрест спалахує і запалює ніч”.
Про вечір на Володимирській горі поетично говорить Ь С. Нечуй-Левицький: “Щоб осягнути оком більше простору на обрії, я йду по тротуару над самим краєчком обривчастих гір, ніби круч. Минаю я дві недавно насаджені широкі алеї попід білою стіною монастиря й заглядаю з кручі вниз, де недавно була зсунулась гора і де тепер в тій вузькій згористій долині зробили дерев’яні сходи на Поділ, доходжу до шпиля над крутим верхом гори…
Яка широчінь! Який простір! Я сягаю оком по тому просторі на захід сонця, оглядаю його, і перед моїми очима темною смугою ніби вирішується на небі півкруг з гір од Андріївської гори до Кирилівського монастиря, а далі знов синіють півкруги гори над Оболонню… Сонце низько стоїть на заході між білими й сизими хмарками, червоне, як шар, мов розпечене в жару залізо, без проміння, тільки ніби в сяєві од жару. Небо внизу над лісами делікатно блакитне, а подекуди ніби зелене, лиснюче й прозоре, неначе помальоване скло. Над Оболонню висять низько білі, тонкі, аж прозорі, хмарки” (І. Нечуй-Левицький. “Вечір на Володимирській горі”).
Про сонячний Київ писав Іван Багряний: “Сонячний Київ і бульвар Шевченка.. Каштани, наче великі панікадила, парадно розставлені на вулицях, встромлені в чорну, зволожену майським дощем землю. Вони стоять і тріумфально кадять в небо золотим пилом, пахощами, буйним пафосом цвітіння, а на листках і на свічках квіток мерехкотять дощинки, діаманти краплин, випромінюючи веселки…” (І. Багряний. “Сонячний Київ”).
Київ – це каштани і бульвар Шевченка. Це молодість, життя. Згадаймо “Пісню про Київ” Андрія Малишка:
Знову цвітуть каштани,
Хвиля дніпровська б’є.
Молодість мила. Ти серце моє.
Серце Києва XVII ст. для Пантелеймона Куліша та героїв його “Чорної ради” – це Києво-Печерська лавра. Автор вважає, що людина не може словами описати всі ті церкви, ікони, дзвіниці, які є в Києві. І що багато дали б ми за те, щоб повернути часи, коли ніхто не заважав зростати, кращати Києву.
Київ завжди приваблював пожадливих ворогів своєю красою і багатством. Захищаючи місто від монголів, печенігів, кияни насипали земляні вали, що перетворювало місто на фортецю. Для добрих людей будували ворота. Найкращі з них – Золоті. Вони були ніби символом незалежності, ніхто з ворогів не зайшов у місто через ці ворота.
Під час війни 1812 р. мешканці Києва вийшли будувати укріплення. В період окупації міста у Великій Вітчизняній війні піднімались кияни на боротьбу з за-гарбниками (створювались підпільні групи, розповсюджувались листівки, знищувались важливі документи). А скільки загинуло людей під час битви за Київ 1943 року! Не можна не згадати Бабин Яр, де розстріляно тисячі киян, а скільки загинуло їх у сталінських таборах… .
Стоїть сторозтерзаний Київ
І двісті розп’ятий Я.
Так писав про час встановлення радянської влади в Україні Павло Тичина, який усе своє життя ніс важкий тягар душевних терзань за свій трагічний вибір співця жовтневої революції.
Відходять у минуле для Києва ті часи, коли на його майданах встановлювалися пам’ятники тим, хто хотів підкорити наш волелюбний народ, хто руйнував нашу історію, наші церкви, наші надії.
Знову відкрилась Києво-Могилянська академія – навчальний заклад, до якого у XVII-XVIII століттях мріяли потрапити люди різних країн світу. В історію академії увійдуть і перші випускники XX століття, які, можливо, доповнять наші знання про те, “звідки ми пішли і чиї ми діти” (Р. Радишевський).
“Київ… Русь… Україна… Ці слова з глибокою шанобою і гордістю промовляє кожний свідомий українець, бо виражають вони духовну близькість до землі своїх батьків, родоводу українського, його славної і водночас трагічної історії.
Ось уже понад 15 століть височіє на дніпровських схилах золотоверхий Київ, якому випала історична місія стати “матір’ю міст руських”, “відіграти важливу роль у формуванні однієї з найбільших держав середньовічної Європи – Київської Русі”. Віками витворювалася традиція йти до Києва, як колись прочани йшли До святих місць, щоб поклонитися своїм предкам, пережити духовне єднання зі своїм родом.
Софія Київська і Золоті ворота княжого міста, Видубицький монастир і Києво-Печерська лавра із залишками Успенського собору, старовинний Поділ і сивочолий Борисфен-Дніпро – все цс духовні символи національної історії та культури, без яких не мислиться українська земля і шлях її народу в майбутнє.
Оглядаючи з високих київських пагорбів далекі простори поза Дніпром, дослуховуючись голосу віків, мимоволі замислюєшся: звідки ми пішли і чиї ми діти? Хто жив на наших землях кілька тисячоліть тому і якою мовою спілкувалися наші предки? Якого походження слова “Русь”, “Україна”? Чи достатньо ми маємо фактів, аби говорити, що назва річки Укра-Вкра, що протікала на межі Західної Слов’янщини з племенами укри, украни, могла послужити етнонімом до назви Україна? Чому київський князь Святослав твердив, що біля річки Дунай якраз середина земель його володіння і саме туди хотів перенести столицю? А хто були оті будівничі міст, храмів, пам’яток зодчества, що впродовж багатьох століть чарують нащадків своєю довершеністю й красою? Таких ще вповні не з’ясованих питань постає чимало” (Р. Радишевський. “Славний Київ на віки”).
Найбільшою окрасою кожного міста є люди. Життя і творчість багатьох українських письменників, музикантів, художників, скульпторів пов’язані з Києвом. Дуже любив місто Т. Г. Шевченко (залишилися цікаві замальовки краєвидів Києва). Т. Шевченко, П. Куліш, М. Костомаров були членами Кирило-Мефодіївського братства. Київ – це місто С. Васильченка, М. Рильського, М. Бажана, В. Сосюри, П. Тичини, Ю. Яновського, Остапа Вишні, Олеся Гончара. У Києві працювали Врубель, Нестеров, Васнецов.
Прекрасно написав про Київ Дмитро Луценко:
Спить натомлене місто
Мирним лагідним сном.
Ген вогні, як намисто.
Розлились над Дніпром.
Вечорів оксамити –
Мов щастя прибій.
Як тебе не любити,
Києве мій…