Художнє втілений проблеми українізації в комедії М. Куліша “Мина Мазайло”
1. Бути чи не бути українській нації… (питання, яке Микола Куліш ставив у своїй комедії “Мина Мазайло”).
2. Втілення проблеми українізації в образах п’єси:
А) зрікання свого національного “я”, спроба “влитися” у російську культуру (“Серцем передчуваю, що українізація – це спосіб робити з мене провінціала, другосортного службовця…” Мина – реальна істота, перевертень: “Двадцять три роки, кажу, носю я це прізвище, і воно, як тавро на житті – Мазайло!..”);
Б) бажання Мини змінити своє українське прізвище
В) погляд дядька Тараса на українізацію (“їхня українізація – це спосіб виявити всіх нас, українців, а тоді знищити разом, щоб і духу не було…” Думка Мокія: “Хто стане нищити двадцять мільйонів одних лише селян українців, хто?”);
Г) малорос і дядько Тарас – як втілення проблеми українізації (малорос змінює українське прізвище на російське; дядько Тарас схиблений на українськості; Мокій – всі вони якось пов’язані з українізацією);
Д) образ тьоті Моті (задля виразнішого окреслення проблеми українізації
Е) розв’язка гострого конфлікту (виявляється зовсім несподівано. Мину, який вважає своє українське прізвище перепоною на його шляху до блискучої кар’єри, звільняють з роботи за “систематичний опір українізації”).
3. Актуальність проблеми національної самосвідомості українців (створивши блискучу комедію, Куліш поставив гостру проблему, яка залишається важливою і сьогодні. Твір сприяє самозбереженню нації, спонукає кожного до роздумів. Великий український поет писав: “Учітеся, читайте, й чужому научайтесь, й свого не цурайтесь”. Цього заповіту слід дотримуватися усім нам).