Хоч розповідь коротка й жартівлива, мета її ясна й правдива. Позакласне читання
Матеріал уроку. Марія Чумарна “Про хвалькуватого Горобця”. Підсумок за темою.
Мета. Перевірити засвоєння учнями знань про байку. Вдосконалювати вміння виразно читати байку в особах. Вчити характеризувати дійових осіб, знаходити головну думку, визначати суттєві ознаки байки. Виховувати негативне ставлення до брехливості в людях.
Обладнання. Збірка байок М. Чумарної “Так чи не так?”, малюнок горобця.
Хіт уроку
І. Організаційний момент.
1. Слово вчителя.
Так чи не так – а було це у білому світі:
Хто не ледачий,
Ви не лінуйтесь і байку оцю прочитайте –
Трішки посмійтесь, а трішки себе впізнавайте.
Може, личина у байці не зовсім людська є,
Але виразна для того, хто мудрість шукає.
2. Робота зі збіркою М. Чумарної “Так чи не так?”
– Сьогодні ми продовжимо ознайомлюватись із байками. Давайте пофантазуємо.
Вчитель зачитує основну думку якоїсь байки зі збірки “Так чи не так?”, діти пояснюють, як вони її розуміють, про кого може йти мова, роблять висновок.
> 3 ким поведешся – від того й біди наберешся.
Тільки із слів співчуття ти води не нап’єшся.
> В кожному з нас при нагоді велика є сила.
Доля ж всіма у житті так премудро керує,
Що за добро і сердечність добром нас дарує. (Про Мишу і Лева)
> Кому образа розум затуляє –
Той найцінніше у житті втрачає. (Про нерозумну Черепаху)
> Коли між друзів згоди не буває
Між ними завжди третій користає! (Про Котів і Лисицю)
> Про сонце із Совою говорити як на порожній млин повітря лити. (Про Кажана і Ластівку)
3. Відомості про автора.
– Що ви знаєте про автора?
– Які за жанром твори Марії Чумарної ви читали?
II. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні ми прочитаємо ще одну байку, але про кого – ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Він маленький молодець,
В нього бурий комірець.
Він не плаває – літає,
Він пшениченьку збирає.
Хвалькуватий молодець!
Ви впізнали? (Горобець)
III. Опрацювання байки “Про хвалькуватого Горобця”.
1. Читання байки вчителем.
2. Читання байки мовчки.
– Значення яких слів вам незрозумілі?
3. Словникова робота.
– Пиха – зарозумілість, гордовитість, пихатість.
– Радник – порадник.
4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
– Між ким відбувається діалог у байці?
– Опишіть горобця.
IV. Підсумовуємо прочитане.
– Як називається розділ, який ми завершили вивчати? (Розкажу вам байку.) Чим байка відрізняється від вірша, казки, оповідання?
– Чи знаєте ви, хто автор акровірша “Байка”? (М. Чумарна.)
З якого це твору “…вовк літає в повітрі, лис плаває в воді, кіт живе в йорі під землею…” (“Байка про байку”),
– Хто написав байку, в якій головними героями є Лисиця і Ворона? (Езоп.)
– “Цілий день орала з волами, аби люди мали хліба досить”. Хто так говорив? (Хвалькувата Муха).
– Як називається байка Леоніда Глібова, яку ми читали? (Муха і Бджола.)
– Кому з персонажів ви симпатизуєте, а хто викликає осуд? (Симпатія на боці тих персонажів, які є щирими, роблять добро, відстоюють справедливість, захищають слабших, з розумінням ставляться до інших. Осуд викликають ті, хто зневажає інших, вважає себе сильнішим, зверхньо ставиться до свого оточення, лінується, живе легковажно, хитрує, обманює, поводиться егоїстично і нерозумно.)
– Якою, на вашу думку, має бути критика, щоб людина зрозуміла власні помилки та недоліки і прагнула це виправити? (Зауваження потрібно робити в делікатній і толерантній формі, аби людина не прийняла це як образу, насмішку і ще більше не озлобилась.)
V. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати байку М. Чумарної “Про хвалькуватого Горобця”. За бажанням виконати малюнок до байки. Відповісти на запитання на с. 70.
УРОК 31 Позакласне читання