Вже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати! Позакласне читання
Матеріал уроку. Віншування “Я маленький хлопчик”.
Мета. Розширювати знання учнів про звичаї нашого народу, зокрема про посівання, віншування. Викликати інтерес до різдвяних свят, бажання брати участь у підготовці до свят. Вчити чітко вимовляти слова, правильно наголошувати. Виховувати любов до усної народної творчості, до свого народу, до України. Прищеплювати бажання дарувати радість іншим.
Обладнання. Кольорові малюнки із зображенням святкування різдвяних свят.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання.
II. Актуалізація
1. Творче завдання.
– Доберіть пропущені слова і прочитайте текст.
Різдвяний цикл………………………. розпочинається Ще Святвечір називають……………… Цього дня до вечора нічого не їли, поки не з’явиться на небі перша………….яка сповіщає про народження………………………. На покуті під образами розстеляли чисте…………….. ставили……………….. Усе це нагадувало, що Ісус Христос народився в хліві і був покладений у………. на солому.
Слова для довідки: багата кутя, дідух, Ісус Христос, ясла, свят. Святвечором,
2. Бесіда.
– Які свята входять до циклу різдвяних?
– Яку радісну звістку несли колядники людям?
– Що обов’язково несли з собою колядники?
– Для чого їм зірка?
– Для чого потрібні були дзвіночки?
– Які побажання висловлюють у колядках?
– З чим вітають господарів?
– Як треба виконувати колядки?
3. Кросворд “Коляда”.
1. …………….з ягнятком перед тим дитятком.
2. Де……. родився, з Діви воплотився.
3. Прилетіли…… як пташата з неба.
4. По всьому світу стала новина: Діва……………….Сина родила.
5. Нова………………стала, яка не бувала.
6. “…. Богу!” – заспіваймо.
(Слова для довідки: пастушки, слава, Марія, Христос, радість, ангелята.)
III. Робота над темою уроку.
1. Бесіда.
– Сьогодні ми поговоримо про віншування.
– Що таке віншування?
– Коли його промовляли?
– Які віншування ви знаєте?
Віншування – це урочисте поздоровлення, привітання. Все, що бажали у святковий день, неодмінно збувалося, бо слова мали чудодійну силу. Віншували упродовж всіх різдвяних свят. Якщо приходили в гості з колядою чи щедрівкою, то обов’язково закінчували віншуванням.
2. Робота над віншуванням “Я маленький хлопчик”.
> Читання і обговорення.
– Прочитайте віншування напівголосно.
– З якою інтонацією його треба читати? (Радісно.)
– З якою силою голосу промовляють віншування? (Голосно.)
– Що означає у віншуванні слово “коляда”? (Винагорода за колядування.)
– Знайдіть у тексті звертання.
– Розгляньте малюнок. Як би ви намалювали “маленького хлопчика”?
> Конкурс на кращого читця.
3. Творча робота.
– Продовжте текст віншування (у підручнику).
ІV. Підсумок теми.
1. Слово вчителя.
Одне з найтепліших для душі родинних свят в Україні це Різдво, більше двох тисяч років тому на Землі з’явився Син Божий. Він прийшов, як приходять у світ прості люди – немовлям. Маленьким хлопчиком він лежав у яслах біля тварин. Навіть віслюки та воли вітали його прихід. Земні батьки Ісуса Марія та Йосип – дуже раділи, але знали, що їхній син має потім страждати та померти заради воскресіння правди і Божої істини на землі.
Щороку християни символічно вшановують народження Божого дитяти у своїй родині як народження нового життя, сповненого правди, любові, милосердя до всього світу. Тому на Святвечір господарі вшановували не лише душі померлих родичів, увесь свій рід, але й домашню худобу.
Раніше символом Різдва був живий сніп жита чи пшениці. З недавнього часу в Україні з’явилася традиція ставити в домі ялинку. Але головною ідеєю Різдва залишається спільна молитва за добробут і щастя дому, родини і всього українського народу.
– Відповідаємо на запитання підручника.
2. Вправа “Тренування”.
3. Спільна колядка.
V. Домашнє завдання.
Вивчити напам’ять святкове віншування.
УРОК 56 Позакласне читання