ВСТУП ДО РОЗДІЛУ. ЕЗОП. ДВОЄ ПРИЯТЕЛІВ І ВЕДМІДЬ
Мета: активізувати й розширити знання учнів про байку як жанр; дати уявлення про першого байкаря Езопа; вчити передавати в інтонації слова героїв, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки; вдосконалювати вміння структурувати текст, визначати головну думку (мораль), читати за особами; розвивати способи і види читання байки, вміння формулювати свою думку; виховувати готовність допомоги, сміливість, самовладання.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах. Гра “Дуель”
Учні
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
“Асоціативний кущ”
– Урок наш незвичайний і цікавий. Це урок-подорож. Ми будемо і розвідниками, і мислителями, і шукачами нового та незвіданого. Зараз вирушимо на машині часу в давні часи, до міст величної Греції.
Щоб дістатися місць призначення, їхати будемо на колісниці, які використовувалися для перегонів. Перегони на колісницях – це вид змагань на Олімпійських іграх у Стародавній Греції.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
–
– Яка назва нового розділу?
– Які байки ви вже читали?
– Хто був їхнім автором?
– Як називають авторів байок?
– Що таке байка?
– Що називається мораллю байки?
– Що писав про значення байки Іван Франко?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
– Ми прочитаємо байки, які написали автори, що жили і творили у різні часи. А почнемо з ознайомлення з байкою “Двоє приятелів і ведмідь” першого байкаря, ім’я якого відоме світу давно – Езоп, будемо вчитися давати характеристику героям, аналізувати їхні вчинки, добирати фразеологізми до окремих епізодів твору та до байки в цілому; попрацюємо над удосконаленням навички читання.
Ми прибули на острів Крит, де правив цар Мінос. Великий архітектор Дедал збудував йому лабіринт – величезний палац. Вибратися звідти було неможливо. Тут і дізнаємося більше про Езопа.
За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив у Стародавній Греції у VI ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько II ст. до н. е. байки Езопа були записані, їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах.
2. Фізкультхвилинка
3. Опрацювання змісту байки Езопа “Двоє приятелів і ведмідь”
1) Словникова робота.
Читання слів “луною” за вчителем, потім – напівголосно в парах
Вкупі скрута
Вгледів невдовзі
Оговтався нажаханий
Самісінький візьметься
– Доберіть синоніми до слів вкупі (разом, спільно); вгледів (побачив, вздрів); нажаханий (наляканий, сполоханий).
– Які слова вам незрозумілі? Прочитайте їх тлумачення у підручнику.
2) Пояснення значень висловів.
– Доберіть пояснення до кожного вислову.
Має слушність відбити напад
Затамував подих має рацію
Дати відсіч даремно
Марна справа завмер
3) Гра “Передбачення”.
– Як ви вважаєте, про що йтиметься у банці, якщо вона має таку назву?
4) Комбіноване читання байки (учитель-учні).
– Чи сподобалася вам байка?
– Які картини ви уявляли, слухаючи її?
– Які почуття вона у вас викликала?
5) Гра “Бджілки”.
Повторне читання байки учнями напівголосно
– Про що хвилювався один із приятелів, вирушаючи в дорогу?
– Що на це відповів інший?
– Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя?
– Чи попередив про небезпеку свого товариша?
6) Фізкультхвилинка.
7) Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.
– Чому другий приятель прикинувся неживим?
– Прочитайте, як він почувався після цього?
– Зіставте розмову на початку байки і по завершенні пригоди. Чи можна вважати їх друзями? Чому?
– Прочитайте речення, які передають хвилювання, тривожність.
– Що автор хотів показати своєю байкою?
– Які риси характеру засуджуються? Знайдіть і прочитайте мораль байки. Чим стало це повчання?
8) Робота за ілюстрацією.
– Якими словами можна підписати малюнок?
– Ми прибули у місто Афіни – столицю Греції. Це найдавніше місто світу. Йому понад 4 тисячі років. За легендою, богиня Афіна і бог Посейдон – цар морів та океанів засперечались. Хто зробить кращий подарунок місту? Посейдон ударив у скелю своїм тризубцем, і з неї забило солоне джерело. Афіна встромила у землю свій спис, і з нього виросло оливкове дерево, яке дарувало людям смачні корисні плоди. Подарунок Афіни жителі визнали ціннішим та її іменем назвали місто – Афіни.
9) Робота в парах. Читання байки за особами.
– З якою інтонацією слід читати перший діалог? (Першого чоловіка – з упевненою, зневажливою до сумнівів приятеля; другого – стривоженою.) Другий діалог? Які слова розкривають мораль байки?
10) Фізкультхвилинка.
11) Робота над удосконаленням техніки читання.
– Наша колісниця прибула до міста Олімпія. Візьмемо участь в Олімпійських змаганнях “Перегони”. Покажемо свою спритність і швидкість, але у читанні. (Учні читають текст протягом однієї хвилини, роблять простим олівцем позначку. Знову починають читати спочатку і намагаються обігнати помітку. Якщо обігнали, знову ставиться помітка тощо).
12) Робота в групах.
1-ша група – Робота з фразеологізмами
– Доберіть фразеологізми до окремих епізодів байки. Поясніть свій вибір.
– Народитися під щасливою зіркою (про приятеля, який уник небезпеки);
– фортуна усміхнулася (пощастило, ведмідь не зачепив);
– як сніг на голову (ведмідь з’явився раптово);
– брати ноги на плечі (перший приятель утік);
– душа в п’яти пішла (обидва приятелі дуже злякалися);
– білий як полотно (дуже переляканий другий чоловік);
– ні живий, ні мертвий (дуже переляканий);
– як з-під землі (раптово);
– сяйнути розумом (про другого чоловіка, який упав на землю і прикинувся мертвим).
2-га група
– Поясніть значення фразеологізмів, у яких зустрічається слово ведмідь.
– Ведмежа послуга – безглузда послуга, яка замість допомоги завдає значної шкоди, неприємностей.
– Ведмідь на вухо наступив – про людину, у якої відсутній музичний слух.
– Ведмежі обійми – міцні обійми.
– Ділити шкуру невбитого ведмедя – про необгрунтовані плани, сподівання.
– Міцний, як ведмідь – сильний.
– Сила, як у бурмила – сильний.
– Ізвивається, як ведмідь у танці – незграбний.
– Бурчить, як ведмідь – незадоволення.
– Живе, як ведмідь у барлозі – відлюдність.
– У ведмедя десять пісень, і все про мед – ненажерливість.
3-тя група
– Змініть зміст байки на позитивний.
– А я б учинив в подібній ситуації так…
4-та група
– Поєднайте частини прислів’їв.
Людина без друзів – що дерево без коріння.
Нових друзів май – старих не забувай.
Як прийде туга, пізнаєш друга.
В лиху годину пізнаєш вірну людину.
Дружба – найбільший скарб.
Друг боягуз – гірше ворога.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Нарешті ми вдома, у рідному класі. Давайте повторимо все набуте під час подорожі.
– Який жанр повторили?
– Що таке байка?
– Хто такий Езоп?
– Що ви запам’ятали про нього?
– Які прислів’я про дружбу взяли з уроку?
– Яка мораль байки?
– Які недоліки людського характеру засуджувались у байці?
– Чим запам’ятався вам урок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Оберіть з-поміж трьох завдань найбільш цікаве для вас.
1. Прочитати байку (с. 116-118). Переказати від імені приятеля, що мало не постраждав від ведмедя.
2. Прочитати і продовжити байку.
3. Скласти байку “Як мої друзі потрапили у халепу”.