ВСТУП ДО РОЗДІЛУ. ЕЗОП. ДВОЄ ПРИЯТЕЛІВ І ВЕДМІДЬ

Мета: активізувати й розширити знання учнів про байку як жанр; дати уявлення про першого байкаря Езопа; вчити передавати в інтонації слова героїв, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки; вдосконалювати вміння структурувати текст, визначати головну думку (мораль), читати за особами; розвивати способи і види читання байки, вміння формулювати свою думку; виховувати готовність допомоги, сміливість, самовладання.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в групах. Гра “Дуель”

Учні

в групах ставлять одне одному запитання за змістом прочитаного розділу (с. 115).

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

“Асоціативний кущ”

– Урок наш незвичайний і цікавий. Це урок-подорож. Ми будемо і розвідниками, і мислителями, і шукачами нового та незвіданого. Зараз вирушимо на машині часу в давні часи, до міст величної Греції.

Щоб дістатися місць призначення, їхати будемо на колісниці, які використовувалися для перегонів. Перегони на колісницях – це вид змагань на Олімпійських іграх у Стародавній Греції.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Ми потрапили до області Лаконіка, мешканці якого змалку вчилися говорити чітко, коротко і зрозуміло. Тому і нині таке мовлення називають лаконічним. Ваше завдання – прочитати статтю в підручнику, дати відповіді на запитання лаконічно і точно.

– Яка назва нового розділу?

– Які байки ви вже читали?

– Хто був їхнім автором?

– Як називають авторів байок?

– Що таке байка?

– Що називається мораллю байки?

– Що писав про значення байки Іван Франко?

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

– Ми прочитаємо байки, які написали автори, що жили і творили у різні часи. А почнемо з ознайомлення з байкою “Двоє приятелів і ведмідь” першого байкаря, ім’я якого відоме світу давно – Езоп, будемо вчитися давати характеристику героям, аналізувати їхні вчинки, добирати фразеологізми до окремих епізодів твору та до байки в цілому; попрацюємо над удосконаленням навички читання.

Ми прибули на острів Крит, де правив цар Мінос. Великий архітектор Дедал збудував йому лабіринт – величезний палац. Вибратися звідти було неможливо. Тут і дізнаємося більше про Езопа.

За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив у Стародавній Греції у VI ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько II ст. до н. е. байки Езопа були записані, їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах.

2. Фізкультхвилинка

3. Опрацювання змісту байки Езопа “Двоє приятелів і ведмідь”

1) Словникова робота.

Читання слів “луною” за вчителем, потім – напівголосно в парах

Вкупі скрута

Вгледів невдовзі

Оговтався нажаханий

Самісінький візьметься

– Доберіть синоніми до слів вкупі (разом, спільно); вгледів (побачив, вздрів); нажаханий (наляканий, сполоханий).

– Які слова вам незрозумілі? Прочитайте їх тлумачення у підручнику.

2) Пояснення значень висловів.

– Доберіть пояснення до кожного вислову.

Має слушність відбити напад

Затамував подих має рацію

Дати відсіч даремно

Марна справа завмер

3) Гра “Передбачення”.

– Як ви вважаєте, про що йтиметься у банці, якщо вона має таку назву?

4) Комбіноване читання байки (учитель-учні).

– Чи сподобалася вам байка?

– Які картини ви уявляли, слухаючи її?

– Які почуття вона у вас викликала?

5) Гра “Бджілки”.

Повторне читання байки учнями напівголосно

– Про що хвилювався один із приятелів, вирушаючи в дорогу?

– Що на це відповів інший?

– Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя?

– Чи попередив про небезпеку свого товариша?

6) Фізкультхвилинка.

7) Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.

– Чому другий приятель прикинувся неживим?

– Прочитайте, як він почувався після цього?

– Зіставте розмову на початку байки і по завершенні пригоди. Чи можна вважати їх друзями? Чому?

– Прочитайте речення, які передають хвилювання, тривожність.

– Що автор хотів показати своєю байкою?

– Які риси характеру засуджуються? Знайдіть і прочитайте мораль байки. Чим стало це повчання?

8) Робота за ілюстрацією.

– Якими словами можна підписати малюнок?

– Ми прибули у місто Афіни – столицю Греції. Це найдавніше місто світу. Йому понад 4 тисячі років. За легендою, богиня Афіна і бог Посейдон – цар морів та океанів засперечались. Хто зробить кращий подарунок місту? Посейдон ударив у скелю своїм тризубцем, і з неї забило солоне джерело. Афіна встромила у землю свій спис, і з нього виросло оливкове дерево, яке дарувало людям смачні корисні плоди. Подарунок Афіни жителі визнали ціннішим та її іменем назвали місто – Афіни.

9) Робота в парах. Читання байки за особами.

– З якою інтонацією слід читати перший діалог? (Першого чоловіка – з упевненою, зневажливою до сумнівів приятеля; другого – стривоженою.) Другий діалог? Які слова розкривають мораль байки?

10) Фізкультхвилинка.

11) Робота над удосконаленням техніки читання.

– Наша колісниця прибула до міста Олімпія. Візьмемо участь в Олімпійських змаганнях “Перегони”. Покажемо свою спритність і швидкість, але у читанні. (Учні читають текст протягом однієї хвилини, роблять простим олівцем позначку. Знову починають читати спочатку і намагаються обігнати помітку. Якщо обігнали, знову ставиться помітка тощо).

12) Робота в групах.

1-ша група – Робота з фразеологізмами

– Доберіть фразеологізми до окремих епізодів байки. Поясніть свій вибір.

– Народитися під щасливою зіркою (про приятеля, який уник небезпеки);

– фортуна усміхнулася (пощастило, ведмідь не зачепив);

– як сніг на голову (ведмідь з’явився раптово);

– брати ноги на плечі (перший приятель утік);

– душа в п’яти пішла (обидва приятелі дуже злякалися);

– білий як полотно (дуже переляканий другий чоловік);

– ні живий, ні мертвий (дуже переляканий);

– як з-під землі (раптово);

– сяйнути розумом (про другого чоловіка, який упав на землю і прикинувся мертвим).

2-га група

– Поясніть значення фразеологізмів, у яких зустрічається слово ведмідь.

– Ведмежа послуга – безглузда послуга, яка замість допомоги завдає значної шкоди, неприємностей.

– Ведмідь на вухо наступив – про людину, у якої відсутній музичний слух.

– Ведмежі обійми – міцні обійми.

– Ділити шкуру невбитого ведмедя – про необгрунтовані плани, сподівання.

– Міцний, як ведмідь – сильний.

– Сила, як у бурмила – сильний.

– Ізвивається, як ведмідь у танці – незграбний.

– Бурчить, як ведмідь – незадоволення.

– Живе, як ведмідь у барлозі – відлюдність.

– У ведмедя десять пісень, і все про мед – ненажерливість.

3-тя група

– Змініть зміст байки на позитивний.

– А я б учинив в подібній ситуації так…

4-та група

– Поєднайте частини прислів’їв.

Людина без друзів – що дерево без коріння.

Нових друзів май – старих не забувай.

Як прийде туга, пізнаєш друга.

В лиху годину пізнаєш вірну людину.

Дружба – найбільший скарб.

Друг боягуз – гірше ворога.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Нарешті ми вдома, у рідному класі. Давайте повторимо все набуте під час подорожі.

– Який жанр повторили?

– Що таке байка?

– Хто такий Езоп?

– Що ви запам’ятали про нього?

– Які прислів’я про дружбу взяли з уроку?

– Яка мораль байки?

– Які недоліки людського характеру засуджувались у байці?

– Чим запам’ятався вам урок?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

– Оберіть з-поміж трьох завдань найбільш цікаве для вас.

1. Прочитати байку (с. 116-118). Переказати від імені приятеля, що мало не постраждав від ведмедя.

2. Прочитати і продовжити байку.

3. Скласти байку “Як мої друзі потрапили у халепу”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

ВСТУП ДО РОЗДІЛУ. ЕЗОП. ДВОЄ ПРИЯТЕЛІВ І ВЕДМІДЬ