Внутрішня духовність людини в романах Толстого й Достоєвського
Толстой і Достоєвський зближаються у своєму розумінні багатошарове психології людської особистості, причому її внутрішнім ядром, як уже говорилося вище, вони вважали вільну духовність, що проявляється як внутрішній голос совісті. Саме тому моральні спонукання часто залишаються на рівні відчуття або почуття й зміст духовної еволюції героїв-персонажів зводиться до усвідомлення внутрішнього змісту як своєї життєвої програми. Внутрішня духовність людини виявляється письменниками шляхом зображення складних зчеплень свідомого й несвідомого
У романах Достоєвського внутрішній соціально-психологічний конфлікт особистості припускає розбіжність і навіть боротьба свідомих її устремлінь і до кінця ще не усвідомленого морального почуття. Саме свідомі устремління, приобретя форму теорії, наприклад у Раскольникова, стають пристрастю, непереборним потягом до руйнування й падіння, гордим звеличуванням свого “я”. Тому, коли літературний герой після болісної виснажливої боротьби готовий до морального відродження, ця пристрасть до самоствердження, підкріплена теорією, звертається в підсвідому
Достоєвський, уважає М. Бахтин, здійснює діалогічне відношення до свого героя: “Слово автора про героя організовано в романах Достоєвського, як з л у про присутньому, що чує його (автора) і здатному йому відповісти”18. Саме це положення вченого викликає найбільший сумнів: адже слово автора стосується й таких відчуттів героя, таких внутрішніх рухів, які не є предметом його свідомості, і тому герой у цьому випадку не в змозі відповісти на авторське слово. Стихія ірраціональних сил у людині не має адекватного вираження в його слові, а проривається мимоволі в поводженні, у жестах, мімічних змінах, мимовільних, некерованих. Глибинні шари психіки, неусвідомлені героєм і тому не виражені його словом, стають об’єктом авторського розуміння й зображення. “Значеннєвий надлишок”, властивий, на думку М. Бахтина, тільки авторам “монологічного” роману, свойствен, і Достоєвському, творцеві “поліфонічного роману”.
Говорячи, що Достоєвський “все вводить у кругозір самого героя”, М. Бахтин як би не зауважує, що, крім свідомого центра – ідеї, є ще підсвідоме життя. Теоретичні побудови героя, що розкриваються в діалогічних спілкуваннях з іншими, не вичерпують, однак, усього “складу” його особистості. Теорія героя, пов’язана з підсвідомим потягом до “руйнування” і “самозапереченню”, вступає в протиріччя з найбільш глибинним ядром особистості, що розуміється письменником як духовна субстанція. Внутрішній соціально-психологічний конфлікт і є основним предметом зображення в романах Достоєвського. Причому конфлікт далеко не статичне протиставлення помилкових індивідуалістичних поглядів і частково підсвідомого морального почуття. Внутрішній конфлікт украй суперечливий і динамічний, тому що свідомість не відділена від несвідомого непрохідною стіною, у свою чергу, свідоме йде часом у підсвідому глибину. Достоєвськ-художник з геніальною майстерністю зумів зобразити динамічний зв’язок між обома сферами нашої свідомості
Достоєвський бачить героя-персонажа в єдності свідомих і несвідомих проявів, у складних зчепленнях цих двох сфер свідомості, їхнього динамічного зв’язку, і тому слово письменника про героя полновеснее, объективнее, достовірніше. Тому герої Достоєвського – не тільки суб’єкти власного, безпосередньо значущого слова, але й об’єкти авторського осмислення й аналізу
Діалектичні процеси щиросердечного життя Достоєвському вдалося показати по-своєму, не по-толстовски. Товстої зображував плин психологічного процесу, найбільш хиткі зв’язки й відносини дрібних часток щиросердечного життя, їхні вигадливі зчеплення й перетворення, нещадним аналізом добирався до останніх глибин особистості, чітко виявляючи найперші прояви внутрішньої свідомості, ще найбільш дифузійні, словом, “діалектикові душі
Достоєвський же своїми засобами зображував боротьбу протилежних початків в особистості героя: світла й тьми, індивідуалістичних свавільних домагань і прихованого протес-га морального почуття. Людина дається в стані хаосу, руйнування, заперечення, але найчастіше й з перспективою майбутнього відновлення. Ірраціональні стихії опановують людиною всупереч його совісті, миттєво прокидаються в ньому й ведуть до руйнування, до самозаперечення. Але, дійшовши до останньої риси, людина все-таки виявляє первозданну духовність і також стрімко віддається “покаянню”.
Достоєвський шукає в людині той абсолютний, первинний початок, що протистоїть вихру його порочних страстей і служить станом “воскресіння” і братнього єднання із собі подібними. От чому письменника тягне до “глибин душі людської”. Він оголює загальнолюдські основи внутрішнього життя соціально-типових характерів. Психологічний аналіз визначається пошуками тієї вільної духовності, що і стане станом його “відновлення”. По думці письменника, “покаяння” виступає зовсім безперечним і самоочевидним: “…у відновлення російська людина йде із самим величезним і серйозним зусиллям і на негативний колишній рух своє дивиться із презирством до самого себе…”.
М. Бахтину вдалося розкрити саму основну, домінуючу особливість психологічної майстерності Достоєвського: поліфонізм роману позначився у твердженні чужого “я”, у внутрішній самостійності героїв: вони “не тільки об’єкти авторського слова, але й суб’єкти власного, безпосередньо значущого слова”. Достоєвський умів об’єктивно художньо побачити й показати героя як іншу, як чужу особистість, не зливаючи з нею свого голосу, не роблячи її простим об’єктом авторської свідомості. Всі стійкі, об’єктивні якості героя, зокрема соціальна типовість “стає об’єктом рефлексії… його самосвідомості; предметом же авторського бачення й зображення виявляється. сама функція цієї самосвідомості”.
Письменник відмовився “перетворювати живої людини в безмовний об’єкт заочного завершального пізнання”. Герої Достоєвського “відчувають свою внутрішню незавершеність, свою здатність як би зсередини перерости й зробити неправдою будь-яке завершальне їхнє визначення. Поки людина жива, він живе тим, що ще не завершено й ще не сказав свого останнього слова”. Достоєвський – супротивник зовнішніх стійких визначень людини, що узагальнюють психологічних характеристик, тому що він зображує героя на порозі останніх рішень, у момент кризи, як величину, що не збігається сама із собою. У ньому є щось внутрішньо незавершене, і тому він має у своєму розпорядженні можливість вийти за межі своєї соціальної типовості й тим спростувати всяке завершальне визначення себе
Схожі твори:
- Літературний портрет у романах Л. Н. Толстого й Ф. М. Достоєвського Тільки чи про зовнішність героя можемо ми судити по його літературному портреті? Я думаю, що немає. Зображуючи портрет героя, автор прагне розкрити його внутрішній мир, показати своє відношення до героя, до його характеру і його вчинків. Нерідко уточненням, введенням нових деталей в опис своїх героїв у ході оповідання автор домагається...
- Вічності на аршині простору в романах Достоєвського У цьому ракурсі цікавий образ “вічності на аршині простору”, що не раз осмислюється автором і героями роману. Так, наприклад, Розкольників, зізнавшись Соні в убивстві процентщици, бродить без мети: “Якась особлива туга початку позначатися йому останнім часом… передчувалася якась вічність на аршині простору”. Цей образ має характер не просто повторюваної деталі,...
- Тема “Маленької людини” у добутках Ф. М. Достоєвського Тема “маленької людини” вперше була порушена у творчості О. С. Пушкіна (“Станційний доглядач”), М. В. Гоголя (“Шинель”), М. Ю. Лєрмонтова (“Герой нашого часу”). Імена героїв добутків цих видатних письменників – Самсон Вирін, Акакій Акакієвич, Максим Максимич – стали загальними, а тема міцно увійшла в літературу. Ф. М. Достоєвський є не...
- Засобу художнього зображення внутрішнього миру людини в романі Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” (Особливості психологізму) Філософський^-філософський-соціально-філософський роман “Злочин і покарання” був написаний в 1866 році. Достоєвський відтворює картину життя в Росії середини XIX століття, коли країна переживала потужні соціальні зрушення й моральні потрясіння. Він створює книгу про мешканців темних кутів Петербурга, що розорилися дворянах і новій буржуазії. Зміст роману був продиктований самою дійсністю; у ньому...
- Майстерне зображення внутрішнього стану героїв у романах Л. М. Толстого Кожна епоха по-своєму представляє ідеал людини. На нього впливають різні чинники, здебільшого соціальні. І найвидатніші постаті намагаються вдихнути життя в ідеал своєї епохи. Так, Лев Миколайович Толстой, хоча і вірив у людську простоту і правду, зображував велику людську єдність і людину на фоні цієї єдності. Проте ця людина була представником...
- Контрольна робота “Вступ. Із літератури реалізму. Творчість Стендаля, О. де Бальзака, Ф. Достоєвського, Л. Толстого” СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА 10 КЛАС РІВЕНЬ СТАНДАРТУ АВТОРСЬКІ УРОКИ ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 20 Тема. Контрольна робота “Вступ. Із літератури реалізму. Творчість Стендаля, О. де Бальзака, Ф. Достоєвського, Л. Толстого”* Мета: перевірити рівень засвоєння учнями вивченого матеріалу; сприяти актуалізації набутих знань; розвивати вміння застосовувати знання на практиці, зв’язне мовлення,...
- Зображення конкретної історичної епохи в романах Толстого Зображення конкретної історичної епохи здобувало загальнолюдське значення, тому що роздуму письменника про ролі особистості й народних мас в історичному процесі, про людину й суспільство, “про війну й світ – це роздуму про історичні шляхи й долі всього людства. Розвиток подій у його романі визначається рухом самої історії, всі діючі особи...
- Проблема “маленької людини” у добутках Ф. М. Достоєвського Тема “маленької людини” є однієї з наскрізних тем російської літератури, до якої постійно зверталися письменники. Першим її торкнувся А. С. Пушкіна в повісті “Станційний доглядач” і поемі “Мідний вершник”. Продовжувачами цієї Теми з’явилися Н. В. Гоголь, що створив в “Шинелі” безсмертний образ Акакия Акакиевича, М. Ю. Лермонтов, що протиставив Печорину...
- Образ людини в романах Арагону “Базельські дзвони” зображують Францію в переддень першої світової війни. Але в романі відчутна грозова атмосфера 30-х років. Роман кличе до пильності, тривожно звучать дзвона антивоєнного конгресу соціалістів, що відбувся в Базелі в 1912 році. Думка про зіткнення сил минулого й майбутнього визначає композицію, систему основних образів, надає роману динаміку й...
- Зовнішня й внутрішня краса людини Існує Незаперечна істина: “Краса врятує мир”. Кожний розуміє її по-своєму, і залежить це від того, у чому саме він убачає силу краси. Це можуть бути безсмертні художні шедеври, що наштовхують душу на величне. Або неперевершеної краси рідні види, які надихають людини на гідне життя й учинки. Для мене сила життєдайної...
- У чому своєрідність художньої манери Ф. М. Достоєвського? Людина – От таємниця, і якщо будеш неї розгадувати все життя, не говори, що втратив час зрячи. Я займаюся цією таємницею, тому що хочу бути людиною… Ф. М. Достоєвський Вся творчість Достоєвського – це художні дослідження людини, його ідеальної суті, його долі й майбутнього. Людина Достоєвського – це людин, що...
- Зовнішня і внутрішня краса людини Краса людини. У чому вона? У гарному волоссі, тонкій талії, у ході, легкій, як вітер, у очах… Очі. У них небокраєм сходяться Зовнішня і внутрішня краса людини. Недаремно ж кажуть, що очі – дзеркало людини, у них можна побачити душу, її красу. І не через довгі пухнасті вії, не через...
- Ліна Костенко. Коротко про письменницю. “Чайка на крижині”. Розгорнута притчева метафора про духовність людини, її неповторну “крилатість” УРОКИ 43-44 Тема. Ліна Костенко. Коротко про письменницю. “Чайка на крижині”. Розгорнута притчева метафора про духовність людини, її неповторну “крилатість”. Мета. Поглибити знання учнів про життя і творчість письменниці; виразно читати диптих, визначати провідну думку кожної частини, коментувати метафоричний підтекст образів, виховувати любов до поетичного слова, прищеплювати високі моральні якості....
- Образ “маленької людини” у романі Злочин і покарання Достоєвського Ф. М Чистих, умитих покойничков ми всі жалуємо, любимо, а ти живих полюби, брудних. В. М. Шукшин У романі Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” описується незвичайний злочин, доконане злиденним студентом для перевірки своєї страшної теорії, у романі вона називається “кров по совісті”. Розкольників ділить всіх людей на звичайні й незвичайні. Перші...
- Внутрішня драма героя – ВНУТРІШНЯ ДРАМА ЖУЛЬЄНА СОРЕЛЯ ЯК РЕЗУЛЬТАТ КОНФЛІКТУ ІЗ СУСПІЛЬСТВОМ СТЕНДАЛЬ (Анрі Марі Бейль) (1783-1842) ВНУТРІШНЯ ДРАМА ЖУЛЬЄНА СОРЕЛЯ ЯК РЕЗУЛЬТАТ КОНФЛІКТУ ІЗ СУСПІЛЬСТВОМ. ПСИХОЛОГІЗМ У РОМАНІ Внутрішня драма героя Суперечливість образу Жульєна Сореля зумовлена не лише конфліктом “благородного серця і малих статків”, а й тим, що під час його створення Стендаль використав два джерела, так само контрастні, як контрастними...
- Психологічний аналіз у романі Ф. М. Достоєвського “Злочин і покарання” Із часу створення М. Ю. Лермонтовим роману “Герой нашого часу” у добутках російських авторів чітко простежується „эволюция зображення психологічного стану героїв. Головною особливістю Творчості Достоєвського є новаторство в дослідженні внутрішнього миру людини. Психологічний стан героя стає загальною стихією роману, і у всіх творах Достоєвського внутрішній мир персонажа показаний у періоди...
- “Трагедія “маленької людини” в романі Ф. Достоєвського “Злочин і кара” Повз мене по вулиці йшла “маленька” людина. Не маленька зростом, а людина забита, тиха, бідно одягнена. Чи зверну я на неї увагу? Навряд чи. “Що в ній цікавого?” – Подумаю я, і так подумає, можливо, кожен з нас. А що ж цікавого знайшов в “маленькій” людині Ф. М. Достоєвський? А...
- Внутрішній мир людини в романах Ромена Ролана Ролан, як і інші художники, шукав форму для розкриття внутрішнього миру людини. Але Ролан прагнув до того, щоб його герой був на рівні нового, революційного століття, був не утриманцем, якими стали герої Пруста, а творцем, здатним взяти на себе тягар суспільної відповідальності. Таких героїв бачив Ролан і в Кристофе, і...
- Злочин проти Людини в Достоєвського й Лєскова Злочин проти Людини. Одна загальна ідея поєднує Злочин і покарання Достоєвського й Леді Макбет Мценского повіту Лєскова. Це моральна проблема, проблема відносини людини до людини, проблема переступити через людину. Соня говорить Раскольникову: Устань. Мабуть зараз, цю же хвилину, стань на перехресті, поклонися, поцілунок спочатку землю, що ти опоганив, а потім...
- Контрольний твір-роздум за романом Ф. Достоєвського “Злочин і кара” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОКИ № 29-30 Тема. (РМ) Контрольний твір-роздум за романом Ф. Достоєвського “Злочин і кара” Мета: виявити рівень розуміння змісту, ідейно-художніх особливостей твору; розвивати образне, аналітичне мислення, зв’язне писемне мовлення, уміння висловлювати свої судження й...