Військова тема періоду першої російської революції у творчості Купріна
А. І. Купріна прийнято вважати письменником-реалістом. Дійсно, він завжди зображував в своїх творах життя таким, яким її можна бачити кожен день, варто тільки пройтися вулицями, уважно придивляючись до всього. Хоча зараз все рідше і рідше зустрічаються люди, подібні купрінскім героям, раніше вони були явищем цілком звичайним. Тим більше Купрін міг писати лише тоді, коли сам жив і відчував. Він не придумував свої повісті й оповідання за письмовим столом, а виносив їх з життя. Тому, напевно, всі його книги такі яскраві, вражаючі.
Незважаючи на
Наприклад, у повісті “Олеся” все починається досить прозаїчно, навіть трохи нудно. Ліс. Зима. Темні, неграмотні поліські селяни. Здається, що автор просто захотів описати життя поліських селян і робить це, нічого не прикрашаючи, зображуючи сіру, безрадісне життя сірим кольором. Хоча, звичайно ж, умови, в які потрапляє головний герой повісті, далеко не звичні для більшості з нас, але все ж це реальні умови життя
І раптом серед усього цього похмурого одноманітності з’являється Олеся, образ, безсумнівно, романтичний. У ній все прекрасно, все благородно. Купрін звертає увагу на руки дівчини, хоч і загрубілі від роботи, але маленькі, аристократичні, на її манеру є, говорити. Звідки в такому середовищі могла з’явитися дівчина, подібна Олесі? Очевидно, образ юної чаклунки вже є не життєвим, а ідеалізованим, над ним потрудилося уяву автора.
Після того як у повісті з’являється Олеся, романтизм вже невіддільне сусідить з реалізмом. Настає весна, природа радіє разом із закоханими. З’являється новий, романтичний світ, де все прекрасно. Це світ любові Олесі та Івана Тимофійовича. Як тільки вони зустрічаються, цей світ раптом виникає ні звідки, коли розлучаються – зникає, але зберігається в їхніх душах. І закохані, перебуваючи у звичному світі, прагнуть у свій, казковий, нікому іншому не доступний. Це “двоемі-Ріе” – теж явна ознака романтизму.
Зазвичай романтичний герой здійснює “вчинок”. Не є винятком і Олеся. Вона пішла до церкви, підкоряючись силі свого кохання.
Таким чином, в повісті описується любов реальної людини і романтичної героїні. Іван Тимофійович потрапляє в романтичний світ Олесі, а вона – в його реальність. Стає зрозумілим, чому в творі простежуються риси як одного, так і іншого напряму.
У повісті “Гранатовий браслет” Купрін теж ідеалізує, але вже не людини, а Почуття. Жовтків любить Віру Миколаївну чистим коханням, нічого не вимагаючи натомість, радіючи її щастя, як своєму. Це та ж сама любов, якою любила Олеся. Автор сам вказує на нереальність такого почуття. Він пише, що це була та любов, про яку мріють жінки, але на яку більше не здатні чоловіки. І через це надзвичайне почуття в реалістичний твір входить романтизм.
Але іноді Купрін не придумує нічого ідеального. У “Поєдинку”, мені здається, немає жодного бездоганного образу. Якщо Шурочка спочатку і здається прекрасної (вона так розумна, гарна, хоча її оточують вульгарні, жорстокі люди), то незабаром це враження зникає. Шурочка не здатна на справжнє кохання, як Олеся або жовтків, вона вважає за краще їй зовнішній блиск вищого суспільства. І відразу, як тільки це розумієш, і краса її, і розум, і почуття постають в іншому світлі.
Любов Ромашова, звичайно ж, була чистішою і щирою. І хоч він зовсім не ідеалізується автором, його можна вважати романтичним героєм. Він все дуже гостро переживає і відчуває. До того ж Купрін проводить Ромашова через життєві страждання: самотність, приниження, зраду, смерть. На тлі реалістичного зображення порядків царської армії, вульгарності, жорстокості, брутальності виділяється ще одна особа-Назанскій. Це вже справжній романтичний герой. Як раз в його промовах можна знайти всі основні ідеї романтизму про недосконалість цього світу, про існування іншого, прекрасного, про вічну боротьбу і вічне страждання.
Як видно, у своїх творах Купрін не дотримувався рамок тільки реалістичного напряму. У його повістях є і романтичні тенденції. Він поміщає романтичних героїв у повсякденне життя, в реальну обстановку, поруч зі звичайними людьми. І дуже часто тому основним конфліктом у його творах стає конфлікт романтичного героя з повсякденним явищем, сірістю, вульгарністю.
Купрін володів здатністю поєднувати в своїх книгах реальність з романтичною вигадкою. Напевно, це і є та сама чудова здатність помітити в життя прекрасне, гідне захоплення, якої позбавлені багато людей. Але якщо вміти бачити в житті найкращі її боку, то, врешті-решт, з самої нудної і сірої повсякденності може народитися новий, чудовий світ.
Схожі твори:
- Тема кохання у творчості О. І. Купріна О. І. Купріна, великого майстра художнього слова, гуманіста і правдошукача, з неменшою підставою можна назвати і співаком піднесеного кохання, що посвятив цій вічній і прекрасній темі три повісті – “Гранатовий браслет”, “Олеся” і “Суламифь”. Протестуючи проти вульгарності і цинізму буржуазного суспільства, продажних почуттів, “зоологічних” проявів інстинктів, письменник створює дивні по...
- Тема любові у творчості А. І. Купріна Так писав про любов Ф. І. Тютчев. У житті кожної людини любов займає особливе місце. Особливе місце вона займає і в творчості кожного письменника і поета. Не виняток і А. І. Купрін. Його “Гранатовий браслет” – шедевр не тільки російської, а й світової літератури. Любов до самознищення, готовність загинути в...
- Україна доби першої російської революції в оповіданнях “Солдатики”, “Студенти” Розквіт таланту Володимира Винниченка припав на бурхливий період воєн і революцій, народних сподівань і гірких розчарувань. У цих подіях він не був пасивним спостерігачем, навпаки, йому судилося стати в їх епіцентрі. Вії! сам творив історію, беручи участь у формуванні першого самостійного національного українського уряду. В його особі Україна наприкінці ХІХ...
- Україна доби першої російської революції в оповіданнях В. Винниченка “Солдатики”, “Студент” Розквіт таланту Володимира Винниченка припав на бурхливий період воєн, еволюцій, народних сподівань і гірких розчарувань. У цих подіях він не був пасивним спостерігачем, навпаки, йому судилося стати в їх епіцентрі. Він сам творив історію, беручи участь у формуванні першого самостійного національного українського уряду. У його особі Україна наприкінці XIX –...
- Тема любові у творчості Купріна (за повістю “Гранатовий браслет”) Оповідання “Гранатовий браслет” має цілком реальну основу. Однак талант Купріна конкретний життєвий факт перетворив на історію, про яку століттями мріють і тужать кращі уми й душі людства: поети, романісти, музиканти, художники. Дрібний чиновник, самотній і боязкий мрійник безнадійно закоханий у молоду світську даму. Княгиню Віру. Вісім років триває безмовних роман....
- Тема кохання у творчості Купріна О. І. Купріна можна назвати також співцем піднесеного кохання, який подарував читачам чудову ліричну повість “Гранатовий браслет”. Протестуючи проти брутальності й цинізму суспільства, продажних почуттів, “зоологічних” проявів інстинктів, письменник створює надзвичайні за своєю красою приклади ідеального кохання. Герой повісті “Гранатовий браслет” – дрібний чиновник, самотній і боязкий мрійник – закохався...
- Романтичне кохання одна з провідних тем творчості О. Купріна Тема кохання – це головна тема творчості О. Купріна, хоча вона й багатогранне, хоч охоплює ще багато проблем. Здається, нічого нового про кохання вже сказати неможливо, але цей письменник зумів сказати про кохання головне: воно безсмертне, воно поза часом і будь-якими приземленими міркуваннями. Так в оповіданні “Суламіф” вбачаємо не просто...
- Любов, яка вона… (За творами О. Купріна) Однією з найвищих цінностей у житті людини, на думку А. І. Купріна, завжди була любов. Любов, яка збирає в єдиний букет все краще, все здорове і світле, ніж життя нагороджує людину, яка виправдовує будь-які позбавлення і тяготи, які тільки можуть зустрітися на його шляху. Так в “Олесі”. Так в “Гранатовий...
- Гімн піднесеному, одвічному почуттю кохання – за повістю О. І. Купріна “Олеся” ОЛЕКСАНДР КУПРІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ОЛЕКСАНДР КУПРІН Гімн піднесеному, одвічному почуттю кохання (за повістю О. І. Купріна “Олеся”) Познайомившись із творчістю О. І. Купріна, я відзначила для себе основну тему його творів – це оспівування чистого, непорочного, великодушного кохання. Я перегорнула останню сторінку повісті “Олеся” – моєї улюбленої повісті О. І....
- “Особливості розвитку російської літератури першої половини XX століття і творчість М. Булгакова” Як називають період з 1910 до 1940-х років? Літературознавці називають його першим періодом літератури XX століття або періодом “між війнами”, маючи на увазі Першу та Другу світові війни та різкі зміни й ідеологічне протистояння, які характеризували як політику, економіку, соціальну сферу, так і мистецтво > Які філософські концепції визначили розвиток...
- Своєрідність теми кохання в прозі О. І. Купріна И сердце вновь горит И любит – оттого, что Не любить оно не может. О. Пушкін Творчість Олександра Івановича Купріна тісно пов’язана з традиціями російського реалізму. У своїй творчості письменник спирався на досягнення трьох своїх кумирів: Пушкіна, Льва Толстого, Чехова. Головний напрямок творчого пошуку Купріна виражений в такій фразі: “Потрібно...
- Своєрідність теми кохання в прозі О. Купріна ОЛЕКСАНДР КУПРІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ОЛЕКСАНДР КУПРІН Своєрідність теми кохання в прозі О. І. Купріна И сердце вновь горит И любит – оттого, что Не любить оно не может. О. Пушкін Творчість Олександра Івановича Купріна тісно пов’язана з традиціями російського реалізму. У своїй творчості письменник спирався на досягнення трьох своїх кумирів:...
- Тема інтелігенції й революції (“Дні Турбиних”) В 1934 році у зв’язку з пятисотим ставшилением п’єси друг М. Булгакова П. С. Попов писав: “Дні Турбиних” – одна з тих речей, які якось вдвигаются у власне життя й стають епохою для самого себе”. Відчуття, виражене Поповим, чи випробували не всі люди, які мали щастя бачити спектакль, шедший у...
- Тема України і революції в поезіях П. Тичини Події 1917 року сколихнули всі верстви суспільства. Невизначена, тривожна ситуація сповнювала серце Павла Тичини, хвилювала душу молодого поета, збуджувала порив до творчості. Павло Тичина щиро вірив у національне й соціальне визволення рідної України. Тому у важкі часи народження української державності і незалежності був з трудящим людом, жив його надіями і...
- Тема інтелігенції в революції (“Дні Турбіних”) У 1934 році у зв’язку з п’ятисотим спектаклем “Днів Турбіних” друг М. Булгакова П. С. Попов писав: “”Дні Турбіних” – одна з тих речей, які якось входять у власне життя і стають епохою для самого себе”. Відчуття, виражене Поповим, відчували чи не всі люди, які мали щастя бачити спектакль, якій...
- Гімн піднесеного, первозданному почуттю кохання (За повістю О. І. Купріна “Олеся”) Познайомившись з творчістю О. І. Купріна, я відзначила для себе основну тему його творів – це оспівування чистої, непорочної, великодушною любові. Я перевернула останню сторінку повісті “Олеся” – моєї улюбленої повісті А. І. Купріна. “Олеся” глибоко торкнулася мене, я вважаю цю повість гімном найбільшої, чистого кохання, яка, на мій погляд,...
- Тема революції в поемі А. А. Блоку “Дванадцять” Поема А. Блоку “Дванадцять” була написану в 1918 році. Це було страшне время: за чотирма року війни, відчуття волі в дні Лютневої революції, жовтневий переворот і прихід до влади більшовиків і, нарешті, розгін Заснуйтельного зборів, першого російського парламенту. Інтелігентами того кола, до якого ставився А. Блок, всі ці збуття сприймалися...
- Тема революції в поемі “Дванадцять” Тема революції як загибелі старого миру й народження нового нерозривно зв’язана в “Дванадцяти” з темою народу… Образ народу відбитий у колективному герої поеми – дванадцяти хлопцях з пітерських “низів”, добровільно й з ясною свідомістю свого боргу вступивших у Червону гвардію: Як пішли наші хлопці В червоній гвардії служити – У...
- Тема революції і її втілення в поемі А. Блоку “Дванадцять” Блок зустрів революцію захоплено й упоєно. У статті “Інтелігенція й революція”, надрукованої незабаром після Жовтня, Блок викликував: “Що ж задумано? Переробити все… Всім тілом, всім серцем, всією свідомістю – слухайте Революцію”. У січні 1918 року Блок створив знамениту поему ” Дванадцять “. У ній він з найбільшою пристрастю й величезною...
- Жінка в революції у творчості Хвильового Новела “Кіт у чоботях” присвячена жінці в революції. Гапка, тобто товариш Жучок, – це тип, що його зустрічав автор – оповідач на воєнних дорогах. Жінка невисока на зріст, взута у завеликі чоботи за жвавий характер і, очевидно, темні очі прозвана Жучком. Спробуємо проаналізувати мову цієї новели і простежити, чи характерні...