“ВІДПОВІДНОСТІ” – ШАРЛЬ БОДЛЕР
ШАРЛЬ БОДЛЕР (1821-1867)
“ВІДПОВІДНОСТІ”
Сонет “Відповідності” з циклу “Сплін та ідеал” належить до найвідоміших віршів Бодлера і неодноразово переспівувався. Основна його тема – речі видимого світу є символами прихованої реальності – у світовій філософії та поезії не нова. Про це писав ще давньогрецький філософ Платон. Однак саме цей сонет Бодлера для французьких символістів став утіленням нової естетичної програми:
Природа – це той храм, де від колон живих
Неясні голоси почути часом можна.
Там гаєм
Їй нікуди тепер подітися від них.
Саме в цьому сонеті Бодлер сформував основне завдання поета – опанувати “усі безмежні речі”, почути “підмурків та колон неясні голоси”, відновити, возз’єднати втрачену гармонію або хоча б розказати про неї, зрозумівши “взаємного зв’язку невидимі закони”.
Шарль Бодлер використовує синестезію – поєднання в одному тропі різних, іноді далеких асоціацій, викликаних різними органами чуття, що приводить до синтезу кількох відчуттів: запахи, наприклад, “ніжні, як гобой”, “щедрі, злі, липучі, як смола”. Синестезія
Як верховинський лун глухі, протяжні гуки
Зливаються в акорд протяжний і міцний,
Де все з’єдналося: і ніч, і день ясний, –
Так сполучаються парфуми, барви й звуки.
Лише це злиття “барв і кольорів”, “ароматів і тонів” у “могуть єдиного єства”, що “в безкрай шириться, як і саме життя”, здатне подарувати “екстазу дум” і “захват почуття”.