“Відгук на прочитаний твір. В. Скотт. “Айвенго”
Епоха, в яку жив автор роману “Айвенго”, була насичена історичними подіями: революція у Франції, наполеонівські війни, рух луддитів в Англії… Інтерес Вальтера Скотта до минулого обумовлений прагненням краще розібратися в сьогоденні, виявити закономірності, за якими розвивається людська історія, і припустити, що чекати у майбутньому.
Романтичні тенденції виявляються у творчості Скотта насамперед у спробах ідеалізувати королівську владу і особистість самого короля. Ричард Левине Серце, король Англії, в романі Скотта спочатку
“У цьому весь Ричард. Справжній мандрівний лицар, завжди готовий на всякі пригоди… А важливі державні справи між тим запущені, і навіть життя його в небезпеці”, – говорить про Ричарда наближений його брата Джона. І сам король підтверджує
Скотт зобразив Айвенго, головного героя роману, ідеалізувавши його не менше, ніж короля Ричарда. Це доблесний лицар, відданий слуга государя, вірний коханий. Сварка Уілфреда з батьком, гордим саксонським вельможею Седріком Ротервудским, надає героєві додатковий романтичний ореол. Однак, як не дивно, складається враження, що у своєму романі автор набагато більше уваги приділяє іншим персонажам.
Ричарду протиставляється його брат, принц Джон, який прагне захопити владу. Ось який портрет принца малює Скотт на сторінках роману “Айвенго”: “Навіть ті, хто помічав в зовнішності принца вираз розгнузданої зухвалості, крайньої зарозумілості і повної байдужості до почуттів інших людей, не могли заперечувати того, що він не позбавлений деякої привабливості, властивої відкритим рисам обличчя, правильним від природи і привченим вихованням до вираження привітності і люб’язності, які легко прийняти за природну простодушність і чесність. Такий вираз обличчя часто і абсолютно марно також беруть за ознаку мужності і щиросердості, тоді як під ним зазвичай ховаються безтурботна байдужість і розбещеність…”.
Під стать Джону і його сподвижники: честолюбний, лукавий і підступний Фіц-Урс; розпущений де Брас, ватажок загону найманців; лютий Фрон де Беф, якому не ведені ні совість, ні співчуття, розбійник і вбивця власного батька; гордовитий і гордий Бріан де Буагільбер, тамплієр, в гріш не ставить обіти, дані при вступі до Ордену Сіонського Храму, визнає лише силу, владу і власні бажання.
Для всіх цих лицарів принц Джон необхідний, щоб захопити в свої руки побільше влади, земель, золота, привілеїв… Принц “занадто слабка людина… занадто деспотичний… занадто самовпевнений і зухвалий… занадто нестійкий і боягузливий…”.
Образ ватажка вільних стрільців Локслі, Робіна Гуда з Шервудського лісу, навіяний англійськими народними баладами. Цей персонаж привертав увагу багатьох письменників. У баладах про Робіна Гуда висловилася мрія народу про безстрашного і справедливого захисника пригноблених, який незмінно брав гору над своїми супротивниками. Так і в романі “Айвенго” саме Робін Гуд і його стрілки руйнують замок нелюдського Фрон де Бефа, звільняючи бранців, захоплених норманськими лицарями. “Я… людина без імені, але друг своєї батьківщини і тих, хто любить її”, – так представляється Локслі Ричарду Левове Серце, який теж ховається під прізвиськом Чорного Лицаря.
Скотт у романі “Айвенго” показав протиріччя, актуальні для Англії XII століття. У романі показані чвари між норманами, які завоювали Англію в кінці XI століття, і англосаксами. Ворожнеча норманських лицарів і знатних саксів загрожує державі постійними міжусобицями, що порушують природний розвиток країни. У цей період відбувалося поступове посилення королівської влади, яка підтримувала англійське селянство і міста, які тоді швидко розвивалися. Процес централізації сприяв розвитку Англії, і замість норманів і саксів, які суперничали між собою, починає складатися нова нація – англійці.
У романі “Айвенго” Вальтеру Скотту вдалося правдиво і переконливо показати Англію XII століття, передати неповторний колорит минулої епохи, а також створити яскраві, незабутні образи реальних і вигаданих персонажів. Роман “Айвенго” по праву вважається одним з кращих творінь письменника.