Узагальнення та систематизація матеріалу, вивченого протягом року
СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА 10 КЛАС РІВЕНЬ СТАНДАРТУ АВТОРСЬКІ УРОКИ
ПІДСУМОК
УРОК № 35
Тема. Узагальнення та систематизація матеріалу, вивченого протягом року
Мета: перевірити рівень засвоєння учнями вивченого матеріалу; розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці; розвивати творчі здібності школярів, навички виразного читання, зв’язного мовлення, логічного мислення; сприяти вихованню загальної культури учнів.
Обладнання: підручник; портрети письменників, твори яких вивчали протягом року; словник літературознавчих
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
II. ЗАСТОСУВАННЯ УЧНЯМИ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Літературна вікторина.
– Психологічний роман – …
– Соціально-психологічний роман – …
– Філософський роман – …
– Верлібр – …
– Натуралізм – …
– Декаданс – …
– Символізм – …
– Імпресіонізм – …
– Неоромантизм – …
– Сугестія – …
– Інтелектуальна проза – …
– Парадокс – …
2. Проблемне завдання.
– Порівняйте особливості реалізму та модернізму як літературних
3. Завдання учням.
– Перелічіть твори, у назвах яких міститься символ. Дайте його тлумачення. (“Червоне і чорне” Ф. Стендаля, “Альбатрос” Ш. Бодлера, “Забуті арієти” П. Верлена, “П’яний корабель” А. Рембо.)
4. Гра “Екскурсія містами Європи”.
Завдання: розкажіть, як назване місто пов’язане з літературним твором чи персонажем.
– Париж (“Червоне і чорне”, “Гобсек”.)
– Петербург (“Злочин і кара”, “Анна Кареніна”.)
– Москва (“Анна Кареніна”.)
– Лондон (“Портрет Доріана Грея”.)
5. Рольова гра “Монолог героя”.
Завдання: складіть розповідь від імені героя (тему оберіть довільно):
– Жульєн Сорель;
– пані де Реналь;
– Дервіль;
– Раскольніков;
– Соня Мармеладова;
– Анна Кареніна;
– Костянтин Левін;
– Кіті Щербацька;
– Доріан Грей;
– лорд Генрі;
– Безіл Голуорд.
6. “Творча лабораторія митця”.
Завдання: доведіть необхідність і закономірність появи нових ідей у мистецтві від імені їх творців.
– Поява соціального реалістичного роману (від імені О. де Бальзака);
– Необхідність поєднання в романі соціально-політичного і психологічного аспектів (від імені Стендаля);
– Звернення до нового вірша (верлібру) (від імені В. Вітмена);
– Поява символізму (від імені Ш. Бодлера, П. Верлена, А. Рембо);
– Теорія естетизму (від імені О. Уайльда).
7. Літературна вікторина.
Завдання: визначте, кому з письменників належать вислови.
– “Не для того живе людина, щоб стати багатим, а щоб стати щасливим.” (Стендаль.)
– “Людина є таємниця. Її слід розгадувати…” (Ф. Достоєвський.)
– “Краса врятує світ” (Ф. Достоєвський.)
– “Найперше – музика у слові!” (П. Верлен.)
– “Думка висловлена – тлін.” (Ф. Тютчев.)
– “Як серцю висловить себе? Чи ж зрозуміє хто тебе?” (Ф. Тютчев.)
– “Людина хоче все пройти й пізнати!” (В. Вітмен.)
– “Нехай критики розходяться у поглядах,- художник залишається вірним собі.” (О. Уайльд.)
– “Художник – це той, хто творить прекрасне.” (О. Уайльд.)
8. Літературна гра “Вгадай, про кого йде мова?”
– “Секретар суспільства” (О. де Бальзак);
– “Король романістів” (О. де Бальзак);
– “Маленька фея із Хоуорта” (Ш. Бронте);
– “Принц Парадокс” (О. Уайльд);
– “…Спадкоємець Гоголя, зовсім на нього не схожий, як воно й має бути.” (Л. Толстой);
– “Співець страждань народних” (М. Некрасов);
– “Це покоління, яке співає і плаче” (Декаденти).
9. Літературна вікторина.
– У якому творі присутній давній літературний мотив продажу людської душі темним силам? (“Портрет Доріана Грея” О. Уайльда.)
– Назвіть письменників, які у своїх творах порушували проблему грошей. (О. де Бальзак, Ф. Достоєвський.)
– Хто з авторів порушував тему злочину і кари? (Ф. Достоєвський, “Злочин і кара”.)
– У творі якого письменника “думка сімейна” є головною? (Л. Толстой, “Анна Кареніна”.)
– Хто з російських поетів є представником “чистого мистецтва”? (А. Фет.)
– Кого з поетів називають попередником урбаністичної поезії? (В. Вітмена.)
– Хто з письменників є майстром парадоксу? (О. Уайльд.)
– Кого з письменників вважають зачинателем символізму? (Ш. Бодлера.)
– Який поет найбільш широко використовував верлібр? (В. Вітмен.)
– Який письменник шукав “зелену паличку”, що зробить людей щасливими? (Л. Толстой.)
– У творах якого письменника розкривається “діалектика душі” героїв? (Л. Толстого.)
– Кого називають представником англійського раннього модернізму? (О. Уайльда.)
10. Творче завдання.
– Розкажіть про цікаві факти із життя письменників.
11. Проблемне завдання.
– Подумайте, які теорії мали вплив на письменників і літературних героїв. Якими є наслідки цих впливів.
1) Теорія “надлюдини” (Раскольніков, “Злочин і кара” Ф. Достоєвського);
2) трансценденталізм (В. Вітмен);
3) естетизм (О. Уайльд).
12. Інсценізація.
(Учні показують інсценівки на основі уривків творів, що найбільше сподобалися.)
13. Конкурс читців.
(Обирається кращий читець вірша чи уривка з твору, який найбільше запам’ятався.)
14. Рольова гра “Інтерв’ю з письменником”.
– Уявіть собі, що вам випала можливість взяти інтерв’ю у письменника. Які питання ви б йому задали? Спробуйте дати відповіді.
III. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Упродовж канікул прочитати твори, що будуть вивчатися у 11 класі.