Урок виразного читання. “Маленькі поеми” Омара Хайяма

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС

II семестр

ЖАНРОВО-ТЕМАТИЧНЕ РОЗМАЇТТЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

УРОК № 38

Тема. Урок виразного читання. “Маленькі поеми” Омара Хайяма

Мета: вчити презентувати учнівські ілюстрації; читати виразно рубаї О. Хайама; ознайомити з технікою виконання калі – грами; вчити створювати власні каліграми; здійснювати міжпредметні зв’язки; розвивати навички публічного виступу, творчі здібності; виховувати прагнення передавати своє бачення поезії у зорових образах.

Обладнання: учнівські

ілюстрації до рубаї О. Хайяма; каліграми Г. Аполлінера.

Омар Хайям – це поет, який славить бенкет життя,

Його чаша чарівна і сповнена людським розумом –

Перлинами мудрості всіх часів.

В. Державін

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань

“Відгадайте слово”

1. Місто, в якому народився О. Хайям. (Нішапур)

2. Літературний жанр, який розвинув і вдосконалив поет. (Рубаї)

3. За його допомогою була визначена дата народження О. Хайяма. (Гороскоп)

4. Ім’я батька поета. (Ібрагім)

5. Найулюбленіша наука О. Хайяма. (Алгебра)

II. Узагальнення й систематизація знань

1.

Слово вчителя

– Філософські чотиривірші Омара Хайяма вражають своєю лаконічністю та афористичністю. Кожен із цих віршів – ніби та маленька поема, в якій є і глибина почуттів, і глибина роздумів над складністю та швидкоплинністю людського життя.

(Зачитування епіграфа учителем.)

– Тож доторкнімося і ми з вами до чаші мудрості великого Хайяма, щоб стати розумнішими і прожити своє життя не марно.

2. Презентація учнівських робіт, виразне читання рубаї О. Хайяма

Завдання до учня: прочитати вірш, продемонструвати ілюстрацію до нього, пояснити вибір рубаї та зорові образи на малюнку.

3. Додаткове завдання: створення каліграм

Каліграма – це малюнок, створений зі слів твору. Учитель демонструє каліграми Гійома Аполлінера та пояснює, що вибір зорових образів навіяний поетичними образами віршів.

Щоб створити каліграму, необхідно обрати рубаї, в якому є яскраві образи, які нескладно передати у вигляді малюнка.

Можна запропонувати такі рубаї.

Каліграма Гійома Аполлінера

В сад в горести вышел и утру не рад,

Розе пел соловей на таинственный лад:

“Покажись из бутона, возрадуйся утру,

Сколько чудных цветов подарил этот сад!”

В этом праздничном мире утрат и теней,

С чем сравнить тебя – думал я множество дней.

И решил, что лицо твое солнца светлее,

Что прекрасный твой стан кипариса стройней.

Слыша я, что в кувшине бессмертья родник,

И устами к устам его жадно приник.

И кувшин прошептал потаенно и страстно:

“Был и я человек. Будь со мною хоть миг!”

Этот мир – эти горы, долины, моря –

Как волшебный фонарь. Словно лампа – заря.

Жизнь твоя – на стекле нанесенный рисунок,

Неподвижно застывший внутри фонаря.

Конечно, цель всего творенья – мы,

Источник знанья и прозренья – мы.

Круг мирозданья подобен перстню.

Алмаз в том перстне, без сомненья, мы.

III. Підсумки уроку

Коментар учителя щодо виконаних робіт.

IV. Домашнє завдання

Закінчити роботу над каліграмами.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Урок виразного читання. “Маленькі поеми” Омара Хайяма