Урок розвитку мовлення. Написання власних рубаї

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС

II семестр

ЖАНРОВО-ТЕМАТИЧНЕ РОЗМАЇТТЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

УРОК № 39

Тема. Урок розвитку мовлення. Написання власних рубаї

Мета: ознайомити із варіантами складання каліграм до віршів О. Хайяма; провести підготовчу роботу для написання учнівських рубаї; запропонувати теми для віршів; розвивати письмове зв’язне мовлення, творчі здібності; виховувати прагнення володіти художнім словом.

Обладнання: учнівські каліграми до віршів О. Хайяма; картки із завданнями.

Мені нагадують

людські серця

Крихке й тоненьке серце олівця –

Д. Павличко

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання: каліграми до рубаї О. Хайяма.

II. Мотивація навчальної діяльності

– Вплив поезії О. Хайяма на світову літературу важко переоцінити. Складали рубаї також і українські поети. Наприклад, Дмитро Павличко у 1987 р. видав збірку своїх поезій під назвою “Рубаї”. Один із його віршів винесений в епіграф нашого уроку. Але, щоб прочитати його повністю, потрібно “скласти пазли”, тобто повернути всі слова на свої місця. (Відповіді учнів.)

Зачитується

вірш.

Мені нагадують людські серця

Крихке й тоненьке серце олівця –

Зламати легко, застругати важче,

Списати неможливо до кінця.

– Як ви розумієте цей вірш?

(Відповіді учнів.)

– Тож і ми сьогодні будемо писати рубаї олівцем і… серцем. Інакше справжні поети не пишуть.

III. Робота над темою уроку

1. Підготовка до написання рубаї

1) Особливості рубаї

– Чотиривірш;

– 1, 3, 4 рядки римуються;

– останній рядок містить висновок.

2) Відновіть текст віршів.

Ні, не гнітять мене перестрахи і жалі,

Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:

Того, що суджено, боятися не треба.

(На, прожити, боюсь, землі, неправедно)

Відповідь. Боюсь неправедно прожити на землі.

Хай кожна мить, що в вічність промайне,

Тебе вщасливлює, бо головне,

Що нам дається тут, – життя: пильнуй же!

(Мине, як, й, ти, воно, захочеш, так)

Відповідь. Як ти захочеш, так воно й мине.

Я тільки й знаю, що знання шукаю

В найглибші таємниці проникаю.

Я думаю вже сімдесят два роки –

(Нічого, бачу, і, не знаю, що, я)

Відповідь. І бачу, що нічого я не знаю.

3) Буріме

Складіть власні вірші за поданими віршами. Порівняйте їх з рубаї Хайяма.

– ______ скінчилась;

______ закрилась!

______ зветься,

______ поділась?

Як шкода, що весна моя скінчилась

І книга юності навік закрилась!

Та пташечка, що молодістю зветься,

Звідкіль вона взялась? Куди поділась?

– ______ глини,

______ провини.

______ хоче

______ глибини?

Коли єство моє ліпив Творець із глини,

Зарані відав він про всі мої провини.

Якщо від нього гріх, чому мене він хоче

В день суду ввергнути в палаючі глибини?

– ______ спокою,

______ водою?

______ років

______ малою!

Чи діждемо жаданого спокою,

Чи дійдемо до хати над водою?

О, як я хочу після тисяч років

Зійти з землі хоч травкою малою!

4) Складіть власні рубаї за темами

А) Про холодну зиму, її плюси та мінуси;

Б) про навчання у школі, його позитивні та негативні моменти (для учня);

В) про життя у місті, його незручності та переваги.

Зачитування поезій. Коментарі, оцінювання.

IV. Підсумки уроку

V. Домашнє завдання

Індивідуальне завдання. Підготувати виступ про поезію трубадурів.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

Урок розвитку мовлення. Написання власних рубаї