Урок розвитку мовлення. Написання твору за новелою Р. Бредбері “Посмішка”
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС
ІІ семестр
ЛЮДИНА ТА ЇЇ СВІТ
УРОК № 61
Тема. Урок розвитку мовлення. Написання твору за новелою Р. Бредбері “Посмішка”
Мета: вчитися складати план до майбутнього твору, визначати основні його частини; писати твір-роздум за даною темою.
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань
Читання письмових відповідей на запитання “Чи врятує краса світ?”
(Учні можуть зазначити у своїх відповідях, що вміння милуватися прекрасним, переживати відчуття естетичної насолоди –
II. Підготовка до написання твору
1. Слово вчителя
– Краса може врятувати світ. Але хто врятує красу? Герої новели “Посмішка” вже втратили людські риси і схожі на варварів, для яких немає нічого святого.
Пригадайте:
Як зберегти Мону Лізу, її посмішку сьогодні? Що необхідно зробити, аби врятувати наш світ від бездуховності, жорстокості, від перспективи майбутнього, зображеного в новелі Р. Бредбері “Посмішка”? (Можливі відповіді: треба берегти природу, покращувати екологічний стан Землі, стежити за тим, щоб ідеалом людей були вічні, справжні цінності, а не їхні сурогати, виховувати в собі почуття поваги до прекрасного.)
2. Складання плану твору-роздуму на тему “Як урятувати Мону Лізу?”
План
І. Вступ
“Мона Ліза” – героїня новели Р. Бредбері “Посмішка”.
ІІ. Основна частина.
Що врятує Мону Лізу?
1. Екологічний захист Землі.
2. Духовний розвиток людей.
3. Любов до прекрасного.
ІІІ. Висновки.
Порятунок людству потрібен уже сьогодні.
3. Коментар вчителя
– Сьогодні ми пишемо твір-роздум, тобто в основу його будуть покладені ваші думки, розмірковування з теми, яка буде назвою твору.
Мета – відповісти на запитання, яке поставлене перед вами, не відхиляючись від теми.
У вступній частині, невеликій за обсягом, потрібно зазначити, що “Мона Ліза” – героїня не тільки всесвітньо відомої картини Леонардо да Вінчі, а й новели Р. Бредбері “Посмішка”.
Наприклад:
“Мона Ліза”. Усі люди на світі знають її ім’я. Так називається прекрасна картина геніального Леонардо до Вінчі. Та не тільки. “Мона Ліза” – це й героїня новели Рея Бредбері “Посмішка”, в якій розповідається про страшне майбутнє Землі, коли люди стануть схожими на варварів, втратять людську подобу.
В основній частині необхідно накреслити шляхи виходу людства з небезпечної ситуації, в якій воно опинилося. Один з них – екологічний захист планети, другий – духовне вдосконалення людства, третій – відродження вміння бачити прекрасне й захоплюватися ним.
Наприклад:
Як же врятувати Мону Лізу? Більшість мистецтвознавців вважає, що в образі красивої жінки художник хотів показати саму Природу. Якщо так, то треба рятувати саме її. Зробити це можна, посиливши екологічний захист нашої планети, оберігаючи природу, як не дивно, від самих людей. Зробити свій внесок у цю “дорослу” справу можуть і діти: достатньо не смітити навколо себе, не знищувати квіти та дерева, не знущатися над тваринами, захищати їх від небезпеки.
Людина, що добре вихована, ніколи не кине на землю трамвайний квиток чи обгортку від цукерки. Їй не треба зараз замислюватися про забруднення навколишнього середовища – вона це робить за звичкою. А тим, для кого стало звичкою забруднювати довкілля, ображати людей, віддавати перевагу матеріальним цінностям, потрібно подумати про духовне самовдосконалення. “Душа обязана трудиться и день, и ночь, и день, и ночь…”.
Тільки людині притаманна любов до прекрасного. Милуючись красивим краєвидом, слухаючи чудову мелодію, ми переживаємо почуття, які дозволяють душі здригнутися, зрадіти, очиститися від усілякого “цивілізаційного мулу”. Якщо для нас це буде неважливим, ми станемо “глухими”, байдужими до людської радості й горя, до долі планети і всього живого на ній.
У висновку потрібно наголосити на тому, що допомога людству необхідна вже сьогодні.
Наприклад:
Від людей, що зараз живуть на Землі, залежить, яким буде майбутнє планети і чи буде воно взагалі. Якщо люди збагнуть вічні цінності, збережуть здатність відчувати естетичну насолоду, не допустять екологічної катастрофи, то Мона Ліза посміхатиметься і наступним поколінням. А думати про це варто вже сьогодні.
Можна дати учням зразок вступної частини для продовження.
III. Написання творів на чернетках
IV. Домашнє завдання
Переписати твори в зошити.