Унікальна філософська концепція самітності в поезії М. Ю. Лєрмонтова

Уже в ранніх віршах Лєрмонтова звучать головні мотиви його творчості: відчуття свого избранничества, що прирікає поета на скитание, на самітність у світі, на непонятость. Лєрмонтов у своїй творчості створює унікальну філософську концепцію самітності. У ранній період тема самітності розкривається їм у традиційно романтичному ключі. Але пізніше у вірші “Станси” з’являється несподівана нота:

Я к самітності звик,

Я б не вмів ужиться із другом,

Ні з ким у вітчизні не попрощаюся

Ніхто про мене не пошкодує!

Самітність ліричного

героя не нав’язано йому миром, але вибрано їм добровільно як єдино можливий стан душі. Ні будинок, ні вітчизна не становлять необхідних елементів його існування. Звідси починається саме Лєрмонтовская трактування теми самітності – вигнання – мандрівництва. Мир відкидає героя, виганяє – але й герой відкидає цей мир, іде від його

Изгнаньем із країни рідний

Похваляюся всюди, як волею…

У Лєрмонтовском творчості поєднуються теми самітності й волі. Так, у вірші “Желанье” (“Відчините мені темницю…”), написаному в 1832 році, ліричний герой просить спочатку начебто тільки

тимчасової волі:

Дайте раз на життя й волю,

Як на далеку мені частку,

Подивитися ближче мені

Але в другій частині з’являється “палац високий” з фонтаном, який би “у мечтаньях раю… Присипляв і будив”. Повтори, достаток внутрішніх співзвуч, анафори, постійні епітети надають віршу риси фольклорної пісенності. “В’язень” (1837) написаний під арештом перед першим посиланням. Тепер мрії героя обмежені бажаннями солодко поцілувати “красуню младую” і полетіти на коні “у степ, як вітер”. Воля мислиться єдиною справжньою цінністю, навіть без дівиці й палацу. Першій строфі з восьми рядків протистоять дві таких же. Друга частина почина_-словами: “Але вікно в’язниці високо…”, а закінчується – “ходить у тиші нічній безмовний вартовий”.

“Черноокая” і кінь тут теж фігурують, але саме як відсутня мрія. Остання строфа (“Самотній я – немає відради:/Стіни голі навкруги…”) лише описує місце висновку. Акцент зроблений не на мріях про волю, а на факті непереборної несвободи. ДО “тюремного” темі примикає тема изгнанничества. “Хмари” (1840). Образи хмаринки, хмари або хвилі в Лєрмонтова – стійкі символи волі й безтурботності, а ліричний герой “Хмар” невільний і подавлений: хмаринки, з якими він зіставляє себе, – “вічні мандрівники”, але не вигнанці, всупереч первісному порівнянню; смуток героя – лірична домінанта вірша, окільцьованого словами “вигнанці” і “вигнання”. Невипадкове звертання до хмар ніжне – “хмаринки”, а в заголовку коштує похмуре “Хмари”. Хмаринкам “знудили ниви марні”, а для ліричного героя це “мила північ” з “степом лазурною”.

Жанр “Хмар” – з’єднання елегії з романсом. Для романсу характерно мелодійне трехчастное побудова: порівняно рівна інтонація першої строфи, підйом на питаннях другий і понижувальну інтонацію відповідь на них у третій строфі. Питання героя виражають не тільки тугу, але й нескінченна самітність героя-вигнанця


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Унікальна філософська концепція самітності в поезії М. Ю. Лєрмонтова