У чому подібність і розходження життєвої позиції автора й головного героя роману? (А. С. Пушкін. “Євгеній Онєгін”)

Отже, я знову відкриваю “Євгенія Онєгіна” (слово “відкриваю” тут звучить подвійно: воно ставиться й до книги, і до самого добутку, що, напевно, можна відкривати для себе все життя). Зненацька я розумію, що збираюся не читати, а слухати натхненне оповідання свого старого друга – Автора. Хто він? Сторонній спостерігач або зацікавлена особа? Його біографія почасти збігається з пушкінської, але чи можна вважати це прямим зв’язком поета з його ліричним героєм? Скоріше, немає: зв’язок персонажа роману й реального прототипу завжди

дуже складна. Пушкіна поступово відокремлює образ Автора – і від власної особистості, і від образа головного героя. Автор, яким він з’являється в численних “ліричних відступах” (які поступово вибудовуються в особливу сюжетну лінію), пов’язаний з Онєгіним дружніми узами, але чим вище, тим менше збігається з ним у смаках, пристрастях, поглядах. Автор такий же повноправний учасник подій, як Євгеній Онєгін, Тетяна, Ленский. Дія роману розвертається із зими 1819 до весни 1825 року (тобто до відомих історичних подій). Час же створення роману визначено іншими тимчасовими рамками: 1823-1830 роки. Таким чином, стає
очевидним, наскільки життєвий шлях Автора відрізняється від долі його героя. Із численних натяків, розсипаних по тексту першого розділу, можна укласти, що Автор перетерпів якусь мінливість долі, що він гнаний і, можливо, заслане (оповідання про рідний Петербург ведеться крізь серпанок розлуки). З Онєгіним його ріднить почуття розчарування: “младые дні” його неслися у вихрі світла; життя було поділено між театром і балами; стрункі ніжки надихали його, але – на жаль! – про це доводиться лише згадувати:

У дні веселощів і бажань

Я був від балів без розуму:

Верней немає місця для визнань

И для вручення листа.

Про ви, поважні чоловіки!

Вам запропоную свої послуги;

Прошу мою помітити мовлення:

Я вас хочу застерегти.

Ви також, маменьки, построже

За дочками дивитеся вслід:

Тримаєте прямо свій лорнет!

Не те… не те, избави Боже!

Я це тому пишу,

Що вуж давно я не грішу.

Знайомство з Онєгіним і відбувається в той момент, коли нудьга наздоганяє обох: “Я був озлоблений, він похмурий”. З такого розчарованого стану, мабуть, є два виходи: у діяльну політичну опозицію й у пасивно-нікчемне життя “зайвої людини”. Онєгіну спочатку залишені дві можливості; згодом сюжет “зштовхне” його на другу дорогу. Однак Автор, зважаючи на все, вибирає першу: натяки на його изгнанничество звучать постійно. Час від часу він нагадує читачеві, що живе вдалині від шумних столиць: спочатку десь в “Овидиевых краях”, потім – у маєтку, у глибині “властиво” Росії (тут він бродить над озером, бачить “творчі сни” і читає вірші не предмету страсті ніжної, а старій няньці так качкам). Пізніше ми довідаємося, що Автор жив в Одесі, де й зустрівся знову з Онєгіним, що подорожує в тих краях:

Через три роки, слідом за мною,

Скитаясь у тій же стороні,

Онєгін згадав про мене.

(Очевидно, саме там Автор довідався від Онєгіна про Тетяну й про дуель із Ленским.)

Автор постійно вторгається в оповідання (при тім, що час і простір, у яких він живе, не збігаються згодом і простором, у яких діють інші герої). Він забовтує читача, захоплюючи його не тільки історією героїв, але й своєю власною історією, повної пригод і інтриг. Треба відзначити, що його іронія поширюється не тільки на героїв роману, але й на самого себе.

Від глави до глави міняється не тільки настрій Автора, але і його відношення до головного героя, а також стиль спілкування із читачем. Якщо на початку роману Автор називає Онєгіна “добрий мій приятель”, то поступово він віддаляється від нього й навіть заявляє:

Завжди я радий помітити різницю

Між Онєгіним і мною.

И навіть трохи уїдливо продовжує:

Начебто нам вуж неможливо

Писати поеми про іншому,

Як тільки про себе самому.

Їм образом, стає очевидним: Автор у жодному разі не хоче, щоб його ідентифікували з головним героєм.

Коли в оповіданні з’являється Тетяна, Автор переймається до неї такою симпатією й навіть любов’ю, що мимоволі (або усвідомлено) починає дивитися на все происходящее її очами. Його ідеали стають більше патріархальними, національними, “домашніми”. Ці зміни сховані під покривом усе тої ж глузливої інтонації, у якій ведеться розмова із читачем. “Серйозну” точку зору на Євгенія Онєгіна як на опозиціонера Автор передоручив дурнуватим провінційним поміщикам, сусідам Онєгіна по дядиному маєтку (десь на північно-заході Росії, у семи днях їзди “на своїх” з Москви, тобто в абсолютній глухомані). Тільки вони здатні вважати Євгенія Онєгіна “найнебезпечнішим” диваком і навіть “фармазоном”. Автор, а з ним, звичайно, і читач дивляться на нього усе більше тверезим поглядом.

Останній, восьма, глава дає зовсім новий образ Автора, так само, як і новий образ Євгенія Онєгіна. Автор і герой, розчаровані в “наслажденьях життя” на початку роману, одночасно починають новий виток долі – у його кінці. Автор багато чого пережив, багато чого пізнав із часів “світського” періоду свого життя. Він звертається до джерела – ліцейським дням, коли йому відкрилося таїнство Поезії. Цей шлях незнайомий і неможливий для Онєгіна, що не володіє талантом і навіть що не вміє відрізнити “ямб від хорея”. Він так і не зумів знайти себе ні в суспільному житті, ні в любові.

Автор прощається з Онєгіним “у мінуту злу для нього”. Створюється враження, що герой йому порядком набрид. Він пропонує читачеві залишити Онєгіна:

Надовго… назавжди. За ним

Досить ми шляхом одним

Бродили по світлу. Поздоровимо

Один одного з берегом. Ура!

Давно б (не чи правда?) пора!

Завершуючи роман, Автор прощається із читачем, з яким у нього встановилися задушевні, і навіть дружні, відносини:

Хто б не був ти, про мій читач,

Друг, недруг, я хочу з тобою

Розстатися нині як приятель.

Таким чином, читач як би займає місце, спочатку уготованное Онєгіну.

Підбиваючи підсумок, можна припустити, що розбіжність Автора й героя багато в чому обумовлене наявністю таланта й твердий гражданской позиції в першого й відсутністю таких у другого. Онєгін досить ординарний і душевно ледачий. Всі події, що відбуваються з ним, Автор приймає набагато ближче до серця, чим він сам. Однак Онєгіну теж дається можливість зрозуміти, що він здатний на високий порив, довідатися всі те краще, що є в його душі, і – як знати – може бути, коли-небудь йому знову прийде виявити в собі цю глибину почуттів, цю “бурю відчуттів”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

У чому подібність і розходження життєвої позиції автора й головного героя роману? (А. С. Пушкін. “Євгеній Онєгін”)