ТЯЖКО ТОМУ ЖИТИ, ХТО НЕ ХОЧЕ РОБИТИ. ЛЕОНІД ГЛІБОВ КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ
Мета: ознайомити учнів з новим літературним жанром – байкою, з її особливостями; вчити аналізувати події, що відбуваються у природі, вміти переносити їх у реальну дійсність життя, оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки; розвивати навички читання (швидкість, виразність, правильність), уміння передавати при виразному читанні стан, характер, настрій; формувати мовленнєві вміння; виховувати любов до праці.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
– Подивіться одне на одного й усміхніться одне одному, як сонечко.
II.
1. Робота над скоромовкою
На річці Лука
Спіймав рака у рукав.
– Послухайте, будь ласка, скоромовку. Зверніть увагу на ім’я хлопчика.
– Що ви можете про нього сказати? (Це рідкісне українське ім’я.)
– Діти, що може трапитися, коли рак попаде в рукав? (Він може ущипнути.)
Читання скоромовки кілька разів з прискоренням.
2. Робота за картками “Друкар”
Діти “віддруковують” скоромовку на картках.
3. Гра “Знайди “зайве” слово”
Казка | П’єса | Байка |
Каска | П’єса | Байкар |
Казка | П’ята | Байка |
Казка | П’єса | Байка |
Казка | П’єса | Байка |
4.
Життя, травиця, радіє, мурашки, широкий, злючая.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Гра “Обличчям до обличчя”
Учні в парах повертаються одне до одного і в парах переказують уривок твору, якому відповідає малюнок на с. 88.
2. Обговорення статті “Ни знаєш ти?” (с. 90)
– Ким уявляли Ладу давні слов’яни?
– Якою її зображували?
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Гра “Мікрофон”
– Діти, твори яких жанрів ми вже читали? (Вірші, казки, оповідання, легенди, загадки…)
Шифрограма-колограма
Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром. А яким, ви скажете, коли розшифруєте шифрограму-колограму.
Ключ: читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи з виділеної. (Байка)
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Інформація про байку
– Байка – невеликий найчастіше віршований твір повчального змісту.
Дійовими особами байок найчастіше є тварини, але іноді – людські істоти чи неживі предмети. Байка служить зразком життєвої мудрості.
2. Біографічна довідка
– А сьогодні ми ознайомимося з творчістю видатного українського байкаря Л. І. Глібова.
Леонід Іванович Глібов народився на Полтавщині. У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим, йому подобалося все красиве, але найбільше він полюбляв доглядати за квітами, тому його прозвали “королем квітів”. Знайомі і родичі, вітаючись із ним, казали: “Здоров був, Льолику, квітчастий королику”. Хлопчик дуже любив слухати казки баби Одарки. А ще Леонід любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями й обрядами.
Коли настав час здобувати освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопчик так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші “Сон”.
Залишив Л. Глібов великий доробок: байки, віршовані загадки і казки, акровірші, жарти.
Ці твори принесли йому славу, його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, а й в усьому світі. У творчому доробку Леоніда Івановича Глібова 107 влучних байок. Недарма І. Я. Франко назвав його “найкращим українським байкописом”.
Відгадавши загадки, ви дізнаєтесь, хто буде героями байки, яку ми прочитаємо сьогодні на уроці.
– Ти хвилиночку постій, придивись:
Хто ж то у траві пахучій причаївсь?
На зеленій скрипочці виграва,
Сам зелений, як трава-мурава. (Коник)
– Розгляньте малюнок коника. Чи доводилося вам бачити цих комах?
– За пеньочком горбочок,
А на ньому – будиночок. (Мурашник)
– Хто живе в мурашнику?
– Що вам відомо про мурашок? (Вони дуже працьовиті.)
– А тепер прочитайте, будь ласка, назву байки, яку ми будемо вивчати.
– Коник і Мураха будуть дійовими особами цієї байки.
Фізкультхвилинка
3. Робота над байкою “Коник-стрибунець” (с. 91-93)
1) Словникова робота (слова записані на дошці).
Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем
Вдатний | Гульк | Досхочу | Непереливки | Молодець |
Проворний | Кряче | Не вгаваючи | Вдача | Розкошував |
– Знайдіть і правильно прочитайте слова, які мають такі значення:
– який виділяється серед інших певними надзвичайними рисами, якостями, особливостями (вдатний);
– скрутно, дуже погано (непереливки);
– який характеризується спритністю, моторністю, жвавістю і т. ін. (проворний).
2) Виразне читання байки вчителем.
– Яким зображено Коника?
– Хто вам сподобався? Чому?
– Кого засуджуєте? Чому?
3) Установлення логічної послідовності поведінки коника.
– Байка близька до казки, тому дійові особи подібні до казкових. Читаючи байку, потрібно намагатися передати голосом ставлення автора до подій, що зображені. Зараз ми будемо читати, як і чому змінювався настрій Коника.
Діти, давайте згадаємо, який Коник на початку байки, яким він став у кінці байки.
Читання карток
Веселий, вдатний, співучий; порятуй, порадь, згину я.
– Отже, на початку байки Коник веселий, безтурботний, тому початок байки треба читати бадьорим голосом, у пришвидшеному темпі.
Зверніть, будь ласка, увагу на незавершеність думки, позначену крапками. Тут потрібно зробити довшу паузу, щоб зацікавити читача наступними подіями.
4) Аналіз змісту байки. Вибіркове читання.
– Прочитайте опис Коника.
– Знайдіть і прочитайте, яким було його життя влітку.
– Прочитайте, як змінилася його поведінка. З чим це пов’язано?
– Про що просив Коник Мурав’я? Прочитайте.
– Якою була відповідь Мурав’я? Прочитайте.
– Як ви зрозуміли його слова?
– Які слова є мораллю байки?
5) Читання байки за особами.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Які недоліки людського характеру засуджує байкар?
– Чого вчить ця байка?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Байку Леоніда Івановича Глібова “Коник-стрибунець” вивчити напам’ять.