Творчість Архілоха – засновника ямбічного жанру
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС
І семестр
ЛЮДИНА ТА ЇЇ СВІТ У ДАВНІХ ЛІТЕРАТУРАХ
УРОК № 18
Тема. Творчість Архілоха – засновника ямбічного жанру
Мета: зацікавити особистістю Архілоха; ознайомити із творчістю поета; вчити визначати віршовий розмір; вдосконалювати навички аналізу художнього тексту; розвивати увагу, вміння висловлювати власну думку; виховувати критичне ставлення до вчинків людей, повагу до художнього слова.
Обладнання: картки для завдання “Займи позицію”; тексти віршів Тіртея та Архілоха.
Вмій
Архілох
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
– Виразне читання вірша Тіртея “Добре вмирати тому…”
– Відповідь на запитання: “Чи сприйняли б наші сучасники пораду Тіртея?”
2. Повторення вивченого
– Назвіть імена відомих вам давньогрецьких поетів.
– Які жанри давньогрецької лірики вам знайомі?
– Назвіть особливості цих жанрів.
– Дайте визначення ямба, хорея, елегії.
II. Вивчення нового матеріалу
1. Виступ учня з повідомленням про біографію Архілоха
–
У житті й у поезії Архілох був нещадним до своїх супротивників, особистих чи політичних, він був навіть гордим зі свого уміння платити злом за завдані йому образи.
В этом мастер я большой
Злом отплачивать ужасным тем, кто зло мне причинил.
Особливо відомими були в ті часи жорстокі виступи поета проти паросця Лікамба, який спочатку погодився видати за Архілоха свою дочку Необулу, а потім відмовив йому. Ображений поет відповів на цей вчинок цілою низкою віршів, що висміювали Лікамба та його дочок. Легенда розповідає про самогубство жертв цієї насмішки.
Таким чином, в ліриці Архілоха з’являється конфлікт між суспільством та особистістю. Це й не дивно: доля поета не була простою, тому що все життя він провів на чужині, в походах та битвах, пізнав жах війни, небезпеки морських мандрівок, бідність, зраду друзів.
Архілох – засновник літературного ямба, що зберігав уїдливість та грубу відвертість фольклорної викривальної пісні.
Рапсоди виконували його твори поруч із поемами Гомера та Гесіода, а рідний острів заснував на його честь культ, і з тих пір його ім’я посідає гідне місце серед “героїв”. Уся античність визнавала Архілоха класиком ямбічного жанру, ім’я якого було поряд з іменем Гомера.
2. Читання поезій Архілоха
1) Вірш “Серце, серце!”
Читання вірша “Серце, серце!”
Серце, серце! Біди люті звідусіль тебе смутять –
Ти ж відважно захищайся, з ворогами позмагайсь.
Хай на тебе скрізь чатує ворожнеча – завжди будь
Непохитне. Переможеш – не хвались відкрито цим,
Переможене – удома в самотині стримуй плач.
Радість є – радій не надто, є нещастя – не сумуй
Понад міру. Вмій пізнати зміни в людському житті.
(Переклад Г. Кочура)
Визначення теми та ідеї вірша
Тема – звертання до серця та душі людини.
Ідея – людина повинна бути стійкою в біді і в радості, повинна пізнати зміни в житті і гідно їх витримати.
Визначення віршового розміру
Серце, серце! Біди люті звідусіль тебе смутять.
Висновок. Вірш написаний двоскладовою стопою з наголосом на 1-му складі. Цей віршовий розмір – хорей.
2) Поезія “Смуток, Перікле, довкола запав…”
Читання поезії
Смуток, Перікле, довкола запав, не зазнає сьогодні
Втіхи ніхто з громадян, місто – в скорботі важкій;
Скільки прекрасних людей розколихане бурею море
Вкрило! Від болю та сліз наші серця водночас
Мовби набрякли. І все ж од нестерпної туги, мій друже,
Засіб дали нам боги – стійкість незламну душі.
Лихо по черзі спадає на кожного: от і над нами
Нині простерлось воно, нас до живого дійма,
Завтра страждатимуть інші; тож годі! Згадайте, нарешті,
Хто ви, й слізливим жінкам жалощі й тугу лишіть!
(Переклад А. Содомори)
Визначення теми та ідеї вірша
Тема – звертання автора до друга Перікла з утішанням.
Ідея – у житті багато чого залежить від випадку й волі богів, але людина повинна бути стійкою та мужньою, щоб переносити горе і радість, які чергуються у житті.
Визначення художніх засобів поезії
Епітети – важка (скорбота), прекрасні (люди), нестерпна (туга), незламна (стійкість), слізливі (жінки)
Порівняння – від болю та сліз наші серця мовби набрякли.
Уособлення – лихо над нами простерлось; смуток довкола запав.
3) Уривок “Носит теперь горделиво…”
Читання уривку
Носит теперь горделиво саиец1 мой щит безупречный:
Волей-неволей пришлось бросить его мне в кустах.
Сам я кончины зато избежал. И пускай пропадает
Щит мой. Не хуже ничуть новый могу я добыть.
– Порівняйте ставлення Архілоха до своїх обладунків із гомерівським (пригадайте обладунки Ахілла, опис щита, що викуваний Гефестом).
– Порівняйте вірш Тіртея “Вперед, о сыны отцов” та прочитаний уривок із поезії Архілоха.
Вперед, о сыны отцов, граждан
Мужами прославленной Спарты!
Щит левой рукой выставляйте,
Копьем потрясайте отважно
И жизни своей не щадите:
Ведь то не в обычаях Спарты.
– Чому Архілох цінує своє життя більше, ніж військову доблесть? Яка різниця між воїном, що йде захищати свою батьківщину, і воїном-найманцем, який завойовує нові колонії? (Архілох чесно зізнається, що життя для нього – це найдорожче, що в нього є, і тому залишає свої обладунки, у той же час виправдовуючись: “Не хуже ничуть я новый могу добыть”. Можливо, розчарування у суспільстві, якому він служить, та роль найманця – завойовника колоній були причиною того, що думка суспільства для нього стала неважливою (покинути свої обладунки чи зброю вважалося ганьбою).)
“Займи позицію”
Хто правий: Архілох чи Тіртей?
Клас розподіляється на три групи залежно від симпатій до позиції Тіртея, Архілоха чи позиція невизначеності. Відбувається обмін думками щодо вибору учнів.
III. Підсумки уроку
Метод ПРЕС
“Чи корисним було для мене знайомство з творчістю Архілоха?”
1. Я вважаю… (позиція).
2. Тому, що… (пояснення).
3. Приклад… (докази, аргументи).
4. І тому… (висновок).
IV. Домашнє завдання
Дати відповідь на запитання: “Чи можна вважати поезію Архілоха філософською?”
________________________________________________________________
1 Саиец – представитель фракийского племени.