Твір Образ Ольги Ільїнської у романі І. О. Гончарова
Які уроки життя я отримав, прочитавши роману Л. М. Толстого “Війна і мир”
“Розбирати жіночі образи, створені І. О. Гончаровим, значить пред’являти претензію бути великим знавцем жіночого серця”, – зауважив один із найбільш проникливих російських критиків – М. О. Добролюбов. Дійсно, образ Ольги Ільїнської можна назвати безсумнівною удачею Гончарова-психолога. У ньому втілилися не тільки кращі риси російської жінки, але і все найкраще, що бачив письменник у російській людині взагалі. “Ольга в строгому сенсі не була красуня,
“У рідкісної дівчині, – підкреслює автор, – зустрінеш таку простоту і природну свободу погляду, слова, вчинку… Ні манірності, ні кокетства, ніякої брехні, ніякої мішури, ні наміру “.
Штольц та Ольга дорікають Обломова у бездіяльності, а він у відповідь лише дає нездійсненні обіцянки чи посміхається “якось шкода, хворобливо-сором’язливо, як жебрак, якого дорікнули його наготою”. Ольга постійно розмірковує не тільки про своє почуття, але і про вплив на Обломова, про свою “місії”: “І все це диво зробить вона, така несмілива, мовчазна, якої до цих пір ніхто не слухався, яка ще не почала жити!” І любов стає для Ольги боргом, а тому вже не може бути беззастережної, стихійної. Більше того, Ольга не готова пожертвувати заради любові всім. “Тобі хотілося б дізнатися, пожертвувала б я тобі своїм спокоєм, пішла би я з тобою з цього шляху? .. Ніколи, ні за що! “- Рішуче відповідає вона Обломова. Обломов та Ольга чекають один від одного неможливого. Вона від нього – діяльності, волі, енергії; в її уяві він повинен стати схожим на Штольца, але тільки зберігши при цьому найкраще, що є в його душі. Він від неї – беззастережної, самовідданої любові. І обидва вони обманюються, переконуючи себе, що це можливо, а тому неминучий кінець їхнього кохання.
Ольга любить того Обломова, якого створила вона сама в своїй уяві, якого вона щиро хотіла створити в житті. “Я думала, що пожвавлений тебе, що ти можеш ще жити для мене, – а ти вже давно помер”, – насилу вимовляє Ольга суворий вирок і задає гіркий питання: “Хто прокляв він, Ілля? Що ти зробив? Що згубило тебе? Немає імені цьому злу… “” Є, – відповідає Ілля. – Обломовщини! “Трагедія Ольги та Обломова стає остаточним вироком того явища, яке зобразив Гончаров. Ольга виходить заміж за Штольца. Саме він зумів добитися того, що в душі Ольги здоровий глузд, розум остаточно перемогли терзали її почуття. Її життя можна назвати щасливою. Вона вірить у свого чоловіка, а тому любить його. Але Ольга починає відчувати незрозумілу тугу. Механічна, діяльна життя Штольца не дає тих можливостей для руху душі, які були в її почуття до Обломова. І навіть Штольц вгадує: “Дізнавшись раз, його розлюбити неможливо”.
З любов’ю до Обломова вмирає частина душі Ольги, вона назавжди залишається жертвою. “Ольга, за своїм розвитком, представляє вищий ідеал, який тільки може тепер російський художник викликати з теперішньої російської життя, живе особа, тільки таке, яких ми ще не зустрічали”, – писав Добролюбов. Ми можемо впевнено сказати, що Ольга Іллінська продовжує ту галерею прекрасних жіночих типів, яку відкрила Тетяна Ларіна і якими буде захоплюватися не одне покоління читачів.