Трагедія однієї людини в оповіданні И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско”
1. Цікава розважальна подорож, 2. Нескінченно заведений порядок. 3. Духовна спустошеність героя. 4. Безглузді заклики природи. Суспільство – цивілізована орда, що складається із двох могутніх племен: що набридають і нудьгують. Дж. Байрон Практично в усіх у житті є своя трагедія, але не багато хто готові винести її на публіку.
При цьому для кожного вона своя особиста: для когось дрібна, для когось більша, але вона своя власна. І тільки поети й письменники знаходять особливі слова або фарби, щоб виразити свої щиросердечні переживання й тривоги
У ньому письменник хотів поділитися своїми спогадами про несподівану кончину одного американця, що приїхав
Але в остаточному підсумку письменник зупиняється на іншій назві “Пан із Сан-Франциско”, показуючи тим самим що подібних людей багато. В оповіданні представлена доля однієї людини, невідомого пана із Сан-Франциско Це узагальнюючий образ. Головний герой витратив дуже багато сил для того, щоб тепер одержати доступ до розваг і провести в такому стані залишок свого життя. І маршрут, обраний багатим американцем, дуже цікавий: Південна Італія, Ніцца, Монте-Карло, Флоренція, Рим, Париж, Севілья, Англія, Греція й навіть Японія. Усе здавалося б чудово й прекрасно для такої цікавої подорожі.
Але вже на самому початку, автор дає нам якісь підказки до того, що для пана ця подорож зложиться не дуже вдало. Наприклад, пароплаву дана назва “Атлантида”. По переказі, що збереглося в записах Платона, це острів, що затонув після землетрусу Тому в оповіданні такий образ здобуває особливе значення.
Пароплав, на якому відправився головний герой у подорож, теж перебуває в океані, але він не тоне. У цьому безбережному потоці життя “Атлантида” губиться й стає незначної, хоча вона з’єднує два зовсім різні життя: Старого й Нового світла. “Океан, що ходив за стінами, був страшний, але про нього не думали, твердо вірячи у владу над ним командира, руду людину дивовижної величини й грузности”.
І життя самого пана із Сан-Франциско порожня й бессмислена. Він працював не покладаючи рук не для того, щоб побачити інші країни й зрозуміти їхню культуру, а для того, щоб просто відпочити. Домогтися ж цього він зміг тільки тоді, коли перед ним був один з багатьох зразків, хто також збирав гроші й намагався на них побудувати своє щастя. Але вони не дають духовного й морального наповнення. Все йде також по замкнутому й порожньому колу, незважаючи на те що богатие живуть на порядок краще, ніж інші.
Тому життя в Неаполе тече за заведеним порядком: “… рано ранком – сніданок у похмурій їдальні, – хмарне, що мало обіцяє небо і юрба гідів у дверей вестибюля”. І згодом про такий безглуздий рух починає замислюватися й головний герой. Раніше, можливо, у потоці трудового життя йому подібне не зустрічалося. Тепер же, коли він плив із сім’єю на пароплаві до острова Капрі, він почував себе старим.
Так, подорож поступово стає не способом відпочинку, і своєрідним шляхом відкриття Нового мира Герой розуміє, що його життя бессмислена. Вона порожня й не має духовного наповнення. Тоді він намагається наповнити її: відвідує музеї. Але й у цьому світі все залишається йому чужо. Пан не може знайти ту сферу, що була б співзвучна його душі Так відбувається “…
Огляд мертвотно-чистих і рівно, приємно, але нудно, точно снігом, освітлених музеїв або холодних, що пахнуть воском церков… а усередині – величезна порожнеча, мовчання”. Тоді пан намагається знайти себе серед людей. На острові Капрі він зіштовхується з багатьма приїжджими, але й вони не заслуговують на увагу.
Подорож пана із Сан-Франциско, можливо, дозволило йому відпочити, але воно не наповнило його життя ніяким змістом. Навпаки, за час подорожі він зрозумів, що всі що його оточувало, було холодним і похмурим Пан зустрічається за цей час із людьми, але ніхто з них не залишив у його душі ніякого сліду. Пройшовши всі ці кола, він на острові Капрі знову вертається у звичний для нього мир і замовляє розкішний обід. Автор обертає нашу увагу на те, що в головного героя в цей момент не було часу на міркування: він весь був поглинений підготовкою до обіду. Але ми розуміємо, що зовнішні характеристики: елегантність, доглянутість, краса – є тільки формою без змісту.
Але його в цій подорожі головний герой так і не знаходить В останньому епізоді автор надає своєму героєві останній шанс спробувати впустити у свій мир хоча б події в житті інших людей, чий духовний мир, можливо, набагато богаче. Але пан не читає газет незважаючи на те що бере їх у руки. Він просто пробігається по заголовках. Незабаром рядка спалахують перед ним і пропадають назавжди.
Так закінчив своє життя багатий американець – пан із Сан-Франциско. И. А. Бунін на прикладі однієї особистості показав нам трагедію багатьох людей. Не даром він так і не дав протягом усього оповідання йому хоч яке-небудь ім’я. Для письменника в цьому випадку важлива не конкретна людина. Він хотів показати нам, що трудове й дозвільне життя бессмислена, якщо вона не має духовного наповнення Письменник не дає нам готового рецепта, як потрібно було б надійти панові.
Він проводить його по різних сферах спілкування: з мистецтвом, людьми, газетами. Але герой від усього відвертається. Він, як і сама “Атлантида”, загубився в океані суспільства й не може відшукати в ньому того світла, що міг би привести його до нового життя. Але це було б неможливо, тому що все суспільство бездуховно. Подорож зайвий раз підтверджує це.
Люди й у Старому й у Новому світлі зовсім однакове – їхнє життя порожнє й бессмислена. Виходить, пан не зміг би знайти в ньому ніякого змісту. Саме тому його трагедія поступово переростає в драму. Але смерть однієї людини не змінила й саме суспільство, тому воно поміщає його тіло в ящик з під содовою. А на самому острові триває той же заведений порядок.
У такий же своєрідний круговорот попадає, хоч і мертвий, пан. “Випробувавши багато принижень, багато людської неуважності, з тиждень промандрувавши з одного портового сараю в іншій, воно [тіло] знову потрапило нарешті на той же самий знаменитий корабель…”. Так коло життя пана замикається И знову автор показує нам бурхливу стихію.
Вона немов призиває людей знову задуматися над своїм життям. Непогода попереджає про те, що вона безцільна й не має змісту. Стихія нагадує про те, що колись про цьому “говорила” панові, але той її не послухав. Але духовно порожні люди знову не чують її могутнього заклику Океан, непогода залишаються за бортом і не приносять ніякої шкоди нікому з пасажирів “Атлантиди”.
І наприкінці автор показує, що всі катування природи виявилися безглуздими: “И ніхто не знав ні того, що вже давно знудило цій парі вдавано мучитися своїм блаженним борошном під безсоромно-смутну музику, ні того, що коштує глибоко, глибоко під ними, на дні темного трюму, у сусідстві з похмурими й пекучими надрами корабля, що важко одолевали морок, океан, хуртовину…”. И. А. Бунін закінчує своє оповідання на смутній ноті, підкреслюючи в черговий раз, що не коштує так халатно ставиться до свого життя. У ній обов’язково повинна бути духовна й моральна складова, що не є якимось тягарем Вона, навпаки, наповнює життя людини змістом і дозволяє радуватися кожному дню, що ми проживаємо у своєму житті
Схожі твори:
- Предметна деталізація й символіка в оповіданні И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско” ПРЕДМЕТНА ДЕТАЛІЗАЦІЯ Й СИМВОЛІКА В ОПОВІДАННІ И. А. БУНІНА “ПАН ІЗ САН-ФРАНЦИСКО” …Це дуже ново, дуже свіжо й дуже добре, тільки занадто компактно, начебто згущеного бульйону. А. П. Чехов Майстерність і ліризм творів Івана Олексійовича Буніна мають кілька складових. Його прозу відрізняють лаконізм і трепетне зображення природи, пильна увага до...
- Зображення часу в оповіданні Пан із Сан-Франциско Буніна І. А Ріка часів у своєму стремленье Несе всі дела людей И палить у прірві забвенья Народи, царства й царів. А якщо що й залишається Чрез звуки ліри й труби, То вічності жерлом пожрется И загальної не піде долі. Г. Р. Державін В оповіданні Буніна “Пан із Сан-Франциско” описується подорож багатого американця...
- Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско” Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско”. Дія оповідання відбувається на великому пасажирському кораблі, що робить подорож з Америки в Європу. І під час цієї подорожі головний герой оповідання, літній пан із Сан-Франциско вмирає. Здавалася б пересічна справа, нічого особливого. Що ж залучило в цій історії автора? В оповіданні...
- Філософська проблематика одного з добутків російської літератури ХХ століття. (Сенс життя в оповіданні И. Буніна “Пан із Сан-Франциско”) Хоча ми й смертні, але повинні не підкоряться тлінним речам, але, наскільки можливо, підніматися до безсмертя й жити згідно з тим, що в нас є кращого. Аристотель. Тисяча дев’ятсот п’ятнадцятий рік. У самому розпалі перша світова Війна. Її пожежа роздута аж ніяк не без участі “добірного суспільства”. “Говорять Брианы, Мілюкови,...
- Філософія життя і смерті в оповіданнях І. Буніна “Легке дихання” та “Пан із Сан-Франциско” У творчості І. О. Буніна життя розкривається у всьому своєму різноманітті, у сплетенні темних і світлих сторін. Два начала борються у його творах: морок і світло, життя і смерть. Передчуттям загибелі і потрясінь, відчуттям трагедій і катастроф у житті суспільства й у житті кожної людини віє від бунінських оповідань. “Легке...
- Жанрова своєрідність оповідання Пан із Сан-Франциско Буніна І. А По жанрі “Пан із Сан-Франциско” (1915) – оповідання, а його жанрова своєрідність визначається соціальною й філософською проблематикою. Соціальні проблеми представлені в оповіданні так: Бунін розвінчує владу багатства, показуючи наслідку цієї влади: соціальна нерівність людей, їхня відчуженість, мнима повага до людини. Комфортабельний пароплав “Атлантида”, на якому багатий американець пливе з Нового...
- Символи в оповіданні “Пан із Сан-Франциско” Скорботні, мудрі, жестковатие картини Буніна. Зовсім іншими, несамовитими, страхаючими фарбами мир Андрєєва. І все-таки все це було, з’явилося в одну епоху, з однаково владним притяганням до її потрясінь і конфліктів. Не мудро, що глибинні контакти існували. Скрізь зустрічається печатка – скористаємося визначенням Куприна – “заплутаного пригнобленої свідомості”. Тверезий, що взискует...
- Рецензія на оповідання И. А. Буніна Пан із Сан-Франциско Рецензія на оповідання И. А. Буніна Пан із Сан-Франциско. Наприкінці 19-початку 20 століття капіталізм У Європі й Америці досягла своєї вищої стадії розвитку імперіалізму. Суспільство рухалося по шляху технічного прогресу, розвивалася колоніальна система. Крім того, в 1914 році починається Перша світова Війна. Все це стало передумовами тематики оповідань Буніна, їх...
- Яка роль символіки в оповіданні Пан із Сан-Франциско? “Пан із Сан-Франциско” – це філософське оповідання-притча про місце людини у світі, про відносини людини й навколишнього світу. На думку Буніна, людина не може протистояти світовим потрясінням, не може пручатися потоку життя, що несе його, як ріка – тріску. Такий світогляд виразився у філософській ідеї оповідання “Пан із Сан-Франциско”: людина...
- Трагедія чесної людини в оповіданні “Кресафт” Оповідання Олеся Гончара передає задушливість суспільно-політичної атмосфери на початку 60-х років. Головний герой оповідання Кресафт Кухаренко, як і колись на фронті, понад усе цінував честь і людську гідність. Вчинок його є цілком природним і зрозумілим: він пообіцяв сплатити людям на трудодень півтора кілограма заробленого ними зерна і додержав свого слова....
- “Але хто ж знає, що таке кохання?” (тема приватного життя людини XX ст. в оповіданні І. Буніна “Чистий понеділок”) Слідкуючи за сюжетним розвитком подій в оповіданні І. Буніна “Чистий понеділок”, мимоволі прочитуєш все описуване як банальну історію нещасливого кохання. Зустрілися двоє, але, як потім з’ясувалося, на дуже короткий проміжок часу. Різні погляди на життя, різні характери, різні захоплення призвели до втрати того невловимого, що люди звикли називати коханням. Вона...
- Трагедія чесної людини в оповіданні Олеся Гончара “Кресафт” Оповідання Олеся Гончара добре передає задушливість суспільно-політичної атмосфери на початку 60-х років. Письменник нерідко зустрічався з бездушним і жорстоким ставленням партійного начальства до людини, тому і вирішив розказати про трагедію голови колгоспу, який став жертвою власної чесності і совісності. Головний герой оповідання Кресафт Кухаренко, як і колись на фронті, понад...
- Доля людини в контексті епохи Буніна У Творчості И. А. Буніна відбився час, у яке йому довелось жити. У добутках цього письменника зафіксувалися не тільки історичні й побутові деталі Росії початку 20 століття. Бунін у своїй творчості зумів передати колорит епохи, настрою, що панують у душах людей, їхні погляди, їх світогляд Щодо цього показові оповідання “Чистий...
- “Пан із Сан-Франциско” Гроші. Гроші правлять миром. Гроші можуть усе. Якби люди ставилися до грошей як до засобу існування, то богатие були б набагато счастливее, тому що вони б більше думали об інших, їхнє життя не принадлежала б грошам, вона могла б бути пречервоної. Але вони присвячують своє життя зарабативанию грошей, а потім...
- Пан із Сан-Франциско – узагальнений образ бездушшя Гроші. Гроші правлять світом. Гроші можуть усе. Якби люди ставилися до грошей як до засобу існування, то багатії були б набагато щасливіше, тому що вони б більше думали про інших, їхнє життя не належало б грошам, воно могло б бути прекрасним. Але вони присвячують своє життя зароблянню грошей, а потім...
- Переказ змісту расказа “Пан із Сан-Франциско” Пан із Сан-Франциско, що в оповіданні жодного разу не названий по імені, тому що, зауважує автор, імені його не запам’ятав ніхто ні в Неаполе, ні на Капрі, направляється із дружиною й дочкою в Старе Світло на цілих два роки для того, щоб розважатися й подорожувати. Він багато працював і тепер...
- Трагедія однієї селянської родини як частка трагедії всієї української нації (за романом У. Самчука “Марія”) Роман Уласа Самчука “Марія” – один із найдовершеніших творів про трагічну долю України в роки Першої світової війни та революції, насильницьку колективізацію й голодомор. На прикладі життя однієї родини письменник показав страждання всього народу. Перша світова війна була поштовхом до революції 1917 року. Потяглися з фронтів солдати. Якось біля церкви...
- Доля людини в зображенні І. Буніна й О. Купріна І. Бунін і А. Куприн жили й творили в непрості для Росії часи. Може бути, тому так своєрідні їхні погляди на життя. Постараємося розібратися, у чому письменники бачать гіркоту й насолоду людського життя “Я хочу говорити про сум”, – писав Іван Олексійович Бунін. Гіркотою пронизані всі його добутки. У його...
- Господин из Сан-Франциско (краткое содержание) – Бунин И Господин из Сан-Франциско, который в рассказе ни разу не назван по имени, так как, замечает автор, имени его не запомнил никто ни в Неаполе, ни на Капри, направляется с женой и дочерью в Старый Свет на целых два года с тем, чтобы развлекаться и путешествовать. Он много работал и теперь...
- Особливості бунинской прози (по оповіданнях “Пан із Сан-Франциско” і “Сонячний удар”) У своїх творах Бунін, з одного боку, показував картину свого часу (рабство одних, непомірне панування інших), а з іншого боку – розкривав таїнства людської душі, викриваючи дурні якості зовні чималих людей і показуючи позитивні – негідників і безнадійних з погляду суспільства. Бунін малював також образи людей, вибитих зі звичної колії...