Тема уроку: Цілісність натури й духовне багатство Ассоль
Мета: продовжити роботу над текстом, розвивати вміння характеризувати героїв; спрямовувати роботу на розвиток умінь учнів розкривати духовний світ героя; дати поняття про символ і символіку образу пурпурових вітрил; формувати розуміння загальнолюдських цінностей.
Обладнання: ілюстрації до твору; фонозапис фрагменту музики П. Чайковського “Времена года”, кольорові кружечки,”дерево мрій”.
Епіграф: В людини завжди є все для того, аби здійснити свою мрію.
Паоло Коельо
Проблемне питання: Чому ж не у всіх збуваються мрії
Хід уроку
I. Оголошення Теми і мети уроку
II. Перевірка домашнього завдання
1.Звіт консультантів про складання плану розділу “Секрет”.
2.Звіт групи літераторів “У чому краса дівчини?”
3.Звіт групи журналістів “Інтерв’ю з Ассоль”.
I
II. Мотивація навчальної діяльності. Бесіда з учнями класу
-Де ми вперше зустрічаємося з Ассоль?
-Чи можна назвати Ассоль духовно багатою особистістю?
-Прочитайте портрет Ассоль у 8 років, якою побачив її казкар Егль?
-Що, за Еглем, означає ім’я Ассоль? (“Дивне, однотонне, музикальне, як свист стріли або шум
-Прочитайте абзац, де казкар пророкує дівчині щасливе Майбутнє. С “Не знаю, скільки мине років…”)
-Що ще допомагало Ассоль духовно збагатитися? ( Природа ).
IV. Монодекламація Переказати уривок з розділу “Напередодні” від імені Ассоль (під музику Чайковського).
V. Слово учителя. Великий Гете сказав: “Приро да! Ми нею оточені й охоплені. Вона огортає людей те мрявою і вічно пориває до світла. Вінцем її є любов. Тільки через любов наближаємося до неї”. І така любов прийшла – це був вродливий принц на білому кораблі з пурпуровими вітрилами.
VI. Виразне читання уривка учнями (Грей у крамниці)
“Грей терпеливо разбирал свертки… Наконец один цвет привлек покупателя…”
У цьому уривку з повісті ми бачимо безмежне багатство, різноманітність відтінків червоного кольору. Спробуйте уявити собі саме “алый” колір. Можете скористатися словником.
VII. Робота зі словником
У словнику учні знаходять значення слова “алый” – українською воно перекладається як “червоний, ясночервоний, яскравочервоний”.
-Як ви думаєте, чому перекладач повісті
Л. Смілянський назвав цей колір “пурпуровим”? (В екранізації повісті пломеніли яскраво-червоні вітрила, і цей колір створює настрій радості та надії.) А зараз саме час розібратися в тому, що таке символ. Запишемо в зошиті: Символ – (від грецького умовний знак, натяк) предметний або словесний знак, який умовно виражає сутність певного явища. Наприклад, білий колір – символ суму у індійців, хлібсіль – символ гостинності в українців.
VIII. Інтерактивна вправа ‘Тренування”
– Які асоціації викликає у вас яскравочервоний колір? (Учні пропонують свої варіанти бачення цього символу, на дошці прикріплюють кружечки і створюють гроно. Результати записують у зошити).
– А чому саме вітрила? (Вони символ продовження життя.)
– То що ж означає словосполучення “пурпурові вітрила”? (Віра в здійснення мрій, надія на справжнє Кохання ).
IX. Виявлення читацьких вражень учнів
Пророкування Егля збулося. Корабель з’явився на горизонті. Ассоль нарешті дочекалася свого принца. Чудо.
-А чи відомі вам приклади, коли справжні чудеса
Робляться зусиллями звичайних людей?
-В оповіданні американського письменника Генрі “Останній листок” чудо творить нікому не відо мий художник Берман. Його сусідка, бідна дівчина, тяжко захворіла і була впевнена, що помре, як тільки останній листок впаде з гілки. Вона все дивилася у вікно, і хоча вітер завивав і пройшло вже декілька днів, але останній листок так і не відірвався від гілки. Удівчини з’явилася надія, і вона почала одужувати. Але, на жаль, помер її сусід. Виявляється, він смертельно за хворів напередодні вночі, коли малював листок плюща
На стіні будинку. Він дійсно створив чудо власними ру ками.
-Дружина Гріна – Ніна Миколаївна, коли письменник тяжко захворів на туберкульоз, продала свою найціннішу річ – золотий годинник, щоб її чоловік останні свої дні прожив щасливо. Бог послав йому нарешті коротку мить, про яку він марив у своїх творах. І це було чудо, створене руками його дружини Ніни Миколаївни.
-Повернемось до проблемного питання нашого уроку. “Чому не у всіх збуваються мрії і бажання?”
-Інтерактивна вправа “Мікрофон” (учні висловлюють свої думки в уявний мікрофон).
X. Підбиття підсумків
Ми щиро радіємо за Ассоль. Вона заслужила своє щастя. Артур Грей гідний цієї дівчини – він справжній лицар. Недалеко від могили О. Гріна в Старому Криму росте звичайне дерево, яке завжди майорить червоними стрічками. їх пов’язують ті, у кого є мрія. Уявіть собі, що зараз ви знаходитесь саме там, біля дерева, задумайте бажання і прикріпіть листочки на наше “дерево мрій”. (На дошці малюнок дерева, на яке учні прикріплюють листочки).
XI. Домашнє завдання: підготуватися до уроку зв’язного мовлення, перегорнути сторінки повісті О. Гріна “Пурпурові вітрила”.