Тема 25. Володимир Сосюра – Література XX ст
IV. Література XX ст.
Тема 25. Володимир Сосюра (1898 – 1965)
М. Стельмах назвав Володимира Миколайовича Сосюру “глибинно-бентежним березнем”, “замріяно прозорим вереснем” української новітньої поезії.
“Любіть Україну”
Поезія написана у 1944 р. – році остаточного визволення України від німецько – фашистських загарбників. Твір є великим проявом безмежної любові поета до Батьківщини і її культури.
Імпульсом для написання поезії стали факти цинічного, брутального ставлення компартійних чиновників, шовіністів
У центрі – образ “вишневої” України, компонентами якого є все те, що оточує людину з дитинства, дає натхнення, формує самобутню національну ментальність (краса природи, звитяжна історія, волелюбний народ з багатою культурою і солов’їною мовою). Україна – усюди: “у зірках, і у вербах вона, і в кожному серця ударі”, в “солов’їній мові”, “у пісні у кожній, у думі”, “в дитячій усмішці, в дівочих очах”.
В. Сосюра, намагаючись осмислити саме поняття “любов до Батьківщини”, підкреслює, що воно підносить самоповагу людини.
Поезія має форму
Анафора “Любіть Україну” робить твір щирим, композиційно завершеним. Головна ідея поезії – любіть, оберігайте, возвеличуйте рідну Батьківщину.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
За цей твір Сосюрі пізніше довелося витримати вал брутальних наскоків з боку кремлівської верхівки.
Анафора (від грец. “винесення нагору, повторення”) – єдинопочаток, повторення на початку віршових рядків, строф або речень однакових чи співзвучних слів, синтаксичних конструкцій. Градація – стилістична фігура, що полягає в поступовому нагнітанні засобів художньої виразності задля підвищення чи пониження їхньої емоційно-смислової значимості. |
Тест №17
1. Хто з українських митців назвав поетичну творчість П. Тичини музичною рікою?
А М. Рильський;
Б В. Сосюра;
В М. Бажай;
Г О. Довженко.
2. З якою течією модернізму традиційно пов’язують ранню творчість Павла Тичини?
А Імпресіонізм;
Б неореалізм;
В символізм;
Г експресіонізм.
3. 3 яким видом мистецтва найбільше споріднена збірка П. Тичини “Сонячні кларнети”?
А Живописом;
Б театром;
В кіно;
Г музикою.
4. Визначте найточніше продовження речення.
“У поезії П. Тичини “Ви знаєте, як липа шелестить…”:
А світ природи і світ людини зображуються як настроєво суголосні паралельні плани;
Б змальована картина місячної весняної ночі – з шелестом липи, туманами, місяцем, зорями, солов’ями;
В на тлі розкішної ночі, окресленої кількома штрихами, постає образ сплячої коханої;
Г на тлі яскраво зображеної весняної ночі показані роздуми ліричного героя над проблемою збереження навколишнього середовища.
5. Яка поезія містить образ весни “запашної, квітами-перлами закосиченої”?
А “Гаї шумлять…”;
Б “Ви знаєте, як липа шелестить…”;
В “Арфами, арфами…”;
Г “Десь на дні мого серця…”.
6. Що спонукало В. Сосюру написати поезію “Любіть Україну”?
А Наступ радянської влади на. українську культуру і мову;
Б події Другої світової війни;
В ювілей Т. Г. Шевченка;
Г замовлення Л. Кагановича;
Д довготривале перебування поета за межами Батьківщини.
7. Укажіть слова, у яких міститься головна ідея поезії В. Сосюри “Любіть Україну”.
А Примножуйте багатства рідної Батьківщини;
Б любіть, оберігайте, возвеличуйте рідну Батьківщину;
В захищайте природу;
Г боріться з фашистськими зайдами;
Д ідіть шляхом самовдосконалення.
8. Який стилістичний прийом використовує В. Сосюра в уривку з поезії “Любіть Україну”, щоб досягти високого рівня емоційності, розширити свою думку:
Для нас вона в світі єдина, одна
В просторів солодкому чарі…
Вона у зірках, і у вербах вона,
І в кожному серця ударі,
У квітці й пташині, в електровогнях,
У пісні у кожній, у думі,
В дитячій усмішці, в дівочих очах,
І в стягів багряному шумі…
А Градацію;
Б епітет;
В метафору;
Г гіперболу;
Д евфемізми.
9. Який літературний прийом покладено в основу образності поезії “Так ніхто не кохав…”?
А Іронію;
Б метонімію;
В гіперболізацію;
Г паралелізм;
Д алегорію.
10. Укажіть вид римування у фрагменті твору В. Сосюри “До брата”:
На мові нашій дня печать.
Вона – як сяйво серед ночі…
Її не можна забувать,
Вона душі твоєї очі.
А Перехресне;
Б суміжне;
В кільцеве;
Г білий вірш;
Д метафору.
11. Установіть відповідність між цитатою з поезії П. Тичини і художньо-виражальним засобом, ужитим у ній (підкреслено).
1. “Думами, думами, –
Наче море кораблями, переповнилась блакить…”
2. “…весна
Запашна,
Квітами-перлами
Закосичена.”
3. “Ви знаєте, Як сплять старі гаї?”
4. “Над Києвом – Золотий гомін,
І голуби, і сонце!”
А епітет;
Б порівняння;
В символ, епітет;
Г епітет, персоніфікація.
12. Установіть відповідність між цитатою з поезії В. Сосюри і художньо-виражальним засобом, ужитим у ній (підкреслено).
1 “Скільки нас отаких біля муру
Од червоної кулі лягло”
(поезія “І пішов я тоді до Петлюри”)
2 “І Пісня в душі Наростає і Спіє,
Мов вирватись хоче нестримно на волю”,
(поезія “Катрусі на спомин”)
3 “Так ніхто не кохав. Через тисячі літ
Лиш приходить подібне кохання”
(поезія “Так ніхто не кохав…”)
4 “Ось вона йде у вінку, Як весна“
(поезія “Білі акації будуть цвісти…”)
А персоніфікація;
Б епітет;
В порівняння;
Г гіпербола.