Своєрідність комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук”
1. Система образів у комедії. 2. Своєрідність конфлікту. 3. Риси класицизму в комедії. 4. Виховне значення добутку.
Фонвізін стратив у своїх комедіях дике неуцтво старого покоління й грубий лиск поверхневого й зовнішнього європейського напівутворення нових поколінь. В. Г. Бєлінський Комедія “Недоук” була написана Д. И. Фонвізіним в 1782 році й дотепер не сходить зі сцени Вона є однієї із кращих комедій автора. М. Горький писав: “В “Недоуку” уперше виведено на світло й на сцену значення, що розтліває, кріпосного права і його вплив на
Всі герої комедії Фонвізіна “Недоук” умовно діляться на позитивні й негативні. До негативного ставиться сімейство Простакових. Людей моральних, позитивних представляють Правдин, Стародум, Софія й Милон. Деякі літературні критики вважали, що позитивні герої “Недоука” занадто ідеальні, що насправді таких людей не було й вони просто вигадані автором.
Однак документи й листи XVIII століття підтверджують існування реальних прототипів героїв фонвизинской комедії. А про негативних персонажів, таких як Простакови
У ньому беруть участь Софія, Митрофанушка, Милон і Скотинин. По-різному ставляться герої до питань любові, сім’ї, шлюбу. Стародум хоче бачити Софію замужем за людиною гідним, бажає їй взаємної любові. Простакова хоче женити Митрофана вигідно, загребти Софьини гроші. Девіз Митрофана: “Не хочу вчитися, хочу женитися”.
Ця фраза з комедії “Недоук” стала крилатої. Переростків, які нічого не хочуть робити, не хочуть учитися й мріють лише про задоволення, називають Митрофанушками. Інший конфлікт комедії – соціально-політичний. Він торкає дуже важливих питань виховання й утворення, моральності. Якщо Стародум уважає, що виховання йде від сім’ї й головне в людині чесність і доброзвичайність, то Простакова переконана в тім, що важливіше, щоб дитя було сито, одягнене й жило у своє задоволення Комедія “Недоук” написана в традиціях російського класицизму.
У ній дотримані практично всі основні риси класицизму як літературного напрямку. Тут є присутнім і строгим розподілом героїв на позитивне й негативних, використання мовців прізвищ і застосування правила трьох єдностей (єдність місця, часу й дії). Єдність місця дотримується, тому що вся дія комедії відбувається в селі Простакових.
Оскільки воно триває протягом 24 годин, то дотримується єдність часу Однак наявність двох конфліктів у комедії порушує єдність дії. На відміну від західноєвропейського в російському класицизмі спостерігається зв’язок з російським фольклором, цивільним патріотизмом і сатиричною спрямованістю. Все це має місце в “Недоуку”. Сатиричний ухил комедії не викликає ні в кого сумніву. Прислів’я й приказки, що зустрічаються часто в тексті комедії, роблять її істинно народною комедією (“Золотий каптан, так голова свинцева”, “Хоробрість серця доводиться в годину бою”, “Дурному синові не в допомогу багатство”, “Поваги гідний той, хто в чинах не по грошам, а в знаті не по чинах”), Пушкін називав “Недоука” “єдиним пам’ятником народної сатири”.
Вона перейнята духом цивільного патріотизму, тому що її ціль – виховати громадянина своєї батьківщини. Одним з головних достоїнств комедії є її мова. Для створення характерів своїх героїв Фонвізін використовує мовні характеристики. Словниковий запас Скотинина й Митрофана значно обмежений Софія, Правдин і Стародум говорять правильно й дуже переконливо. Їхнє мовлення трохи схематичне й начебто укладена в строгі рамки.
Негативні персонажі, на мій погляд, вийшли у Фонвізіна більше живими. Вони говорять простою розмовною мовою, у якому є присутнім іноді навіть лайлива лексика. Мова Простаковой не відрізняється від мови кріпаків, у її мовленні багато брутальних слів і простонародних виражень. Ц??? ифиркин у своєму мовленні використовує вираження, які вживалися у військовому побуті, а Вральман говорить ламаною російською мовою. У сучасному Фонвізіну суспільстві панувало преклоніння перед за кордоном і презирство до свого росіянина.
Виховання дворян бажало набагато кращого. Часто молоде покоління виявлялося в руках неосвічених іноземців, які, крім відсталих поглядів на науку й дурні якості, нічого не могли прищепити своїм підопічним. Ну чому міг навчити кучері-німець Вральман Митрофанушку?
Які знання могло одержати доросле дитя, щоб стати офіцером або чиновником? В “Недоуку” Фонвізін виразив свій протест проти Скотининих і Простакових і показав, як не можна виховувати молодь, який зіпсованої вона може вирости в середовищі, розбещеним поміщицькою владою, що подобострастно схиляється перед іноземною культурою. Комедія носить повчальний характер, має велике виховне значення.
Воно змушує задуматися про моральні ідеали, про відношення до сім’ї, любові до своєї батьківщини, піднімає питання утворення, поміщицької сваволі
Схожі твори:
- Питання про освіченість і про неуцтво в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” 1. Значенні комедії для російської драматургії. 2. Негативні герої комедії. 3. Позитивні герої комедії. 4. Оцінка добутку в російській критиці. Комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук” – найважливіша віха в історії вітчизняної драматургії. З її й починається російська суспільна комедія “Недоук” дав початок таким добуткам як “Горе від розуму” А. С....
- Образ Митрофана в комедії Д. Фонвізіна “Недоук” – ДЕНИС ФОНВІЗІН Имей сердце, имей душу, И будешь человек во всякое время. Д. Фонвізін Да отвяжись, матушка, как Навязалась! Д. Фонвізін. Недоук Комедія “Недоук” була написана наприкінці XVIII століття, але багато її проблем є актуальними, образи усе ще живі. І нехай трохи старомодний вигляд мають Стародум і Правдін, та багато що в...
- Смішне й трагічне в комедії Д. І. Фонвізіна “Недоук” Все це було б смішно, Коли б не було так смутно. М. Ю. Лєрмонтов. Останні чотири десятиліття XVІІІ в. відрізняються справжнім розквітом російської драматургії. Але класичні комедія й трагедія далеко не вичерпують її жанровий склад. У драматургію починають проникати добутку, не передбачені поетикою класицизму, що свідчать про назрілу потребу в...
- Переказ змісту п’єси Фонвізіна “Недоук”. Дія п’яте Явище I. Правдин розповідає Стародуму, що одержав доручення взяти під опіку будинок і села Простаковой, якщо її “сказ може позначитися на підвладні їй людях”. Стародум радий такому повороту діла й вимовляє гарячий монолог про обов’язки щирого государя захищати своїх підданих Явище II Милон з оголеною шпагою відштовхує від Софії Вереміївну....
- Смішне в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” Дурість, підступництво, злість, злочин зовсім не смішні самі по собі; смішно дурне підступництво, що попалося у власні мережі, смішна злісна дурість, що обдурила сама себе й нікому не заподіяла задуманого зла. В. Ключевский В історії драматургії “Недоук” – це перша російська комедія з яскраво вираженим суспільно-політичним змістом. Фонвізін багато в...
- Героїня комедії Фонвізіна “Недоук” Сюжет п’єси Фонвізіна будується навколо подій, що відбуваються в селі, де живе все сімейство Простакових-Скотининих чекаючи весільної змови Тараса Скотинина з далекою родичкою Простакових – Софією. Історія, знайома сучасникам Фонвізіна по “середньому”, “міщанському” жанрі літератури, що наближала своїх персонажів до реального життя російських заможних дворян і міщан Пані Простакова живе...
- Проблема виховання в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” 1. Рівень утворення. 2. Школа життя. 3. Моральні основи виховання. 4. Роль неуцтва й брутальності Виховувати – значить готувати до життя… Д. И. Писарєв Проблема виховання була важливої й актуальної в будь-який часовий період. І справа тут не тільки в тім, що батьки й діти підходять до її рішенню по-різному,...
- Тема виховання й утворення в комедії Д. І. Фонвізіна “Недоук” Тема виховання й утворення у дворянських сім’ях була однієї з актуальних у Росії на початку XІX століття. “У Росії домашнє виховання є саме недостатнє, саме аморальне; дитина оточена одними холопями, бачить одні мерзенних прикладів, сваволить або рабствует, не одержує ніяких понять про справедливість, про взаємні відносини людей, про щиру честь....
- Одна з народних драматичних п’єс ХVIII століття (Комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук”) 1. Творча історія комедії. 2. Проблема виховання. 3. Поміщицька сваволя Простаковой. 4. Позитивні герої комедії. 5. Мовлення героїв. 6. Новаторство письменника Після написання “Бригадира” Д. И. Фонвізін більше десяти років не писав драматичних добутків, всю свою енергію віддаючи державним справам і політиці. Ідея створити нову п’єсу відвідала його ще в...
- Недоук Фонвізіна Д. И Комедія в п’яти діях Дія перше Пані Простакова, поміщиця, сварить лакея Тришку за те, що він до змови (зарученню) дядюшки Скотинина шив її ненаглядному єдиному синочку Митрофанушке каптан і жах як його обузил. Тришка виправдується: він на кравця не вчився. Простаковой дивно: навіщо треба вчитися? Чоловік боїться цю грубу, не...
- Мовні характеристики в комедії “Недоук” Перше, на що звертає увагу сучасний читач комедії “Недоук”, – це прізвища діючих осіб. “Мовці” прізвища відразу закладають відношення читача (глядача) до їхніх власників. Він перестає бути більш-менш об’єктивним свідком дії, що розігрується, він психологічно вже стає його учасником. У нього відібрали можливість самому оцінити героїв і їхні дії. Самого...
- Коротка характеристика добутку Недоук Фонвізіна Д. И Це перша соціально-політична комедія на російській сцені. У комедії сполучаються яскраві й правдиві сцени з життя помісного дворянства й жагуча проповідь просвітительських ідей про обов’язки уряду, “прямого, чесного” громадянина. Органічно з’єднуючи осміяння з викриттям, Фонвізін зумів в окремому випадку з життєвого укладу поміщиків провінційної Русі розглянути величезне соціальне зло й...
- Скоти, що володіють людьми (за комедією Д. Фонвізіна “Недоук”) Все это было бы смешно, Когда бы не было так грустно. М. Лєрмонтов Д. І. Фонвізіну судилося жити в смутну епоху царювання Катерини ІІ, коли нелюдські форми експлуатації кріпаків досягли тієї межі, за якою міг вибухнути тільки селянський бунт. Це лякало російську самодержицю, що намагалася лицемірною грою в законодавство зупинити...
- Скоти, що володіють людьми (за комедією Д. Фонвізіна “Недоук”) – ДЕНИС ФОНВІЗІН Все это было бы смешно, Когда бы не было так грустно. М. Лермонтов Д. І. Фонвізіну судилося жити в смутну епоху царювання Катерини II, коли нелюдські форми експлуатації кріпаків досягли тієї межі, за якою міг вибухнути тільки селянський бунт. Це лякало російську самодержицю, що намагалася лицемірною грою в законодавство зупинити...
- Авторські ремарки в комедіях Фонвізіна У порівнянні із класицизмом попередніх десятиліть у комедіях Фонвізіна об’єктом осміяння стає не приватне життя дворян, як це було в Сумарокова й Лукина, а їх суспільна, службова діяльність і кріпосницька практика. Не задовольняючись одним зображенням дворянського “лихої вдачі”, письменник прагне показати і його причини, чого знов-таки не спостерігалося в п’єсах...
- Своєрідність конфлікту в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” з’явилася новаторським добутком у російській літературі першої чверті XIX століття. У класичній комедії герої ділилися на позитивна й негативних, кількість тих і інших було приблизно однаковим. Позитивні герої звеличувалися й у результаті перемагали, негативні висміювалися й наприкінці, відповідно, виявлялися поваленими. У Грибоєдова ми...
- Недоук характеристика образа Софія НЕДОУК (Комедія, опубл. 1783, пост. 1782) Софія – племінниця Стародума (дочка його сестри); мати С. – сваха Простакова й свойственница (як і С. ) Простако-Виття. Софія – по-гречески означає “мудрість”. Однак ім’я героїні одержує в комедії особливий відтінок: мудрість С. – не раціональна, не мудрість, якщо можна так виразитися, розуму,...
- Центральна героїня п’єси “Недоук” пані Простакова У комедії Недоук Фонвізін зображує пороки сучасного йому суспільства. Його герої представники різних соціальних шарів: державні чоловіки, дворяни, слуги, самозвані вчителі. Це перша в історії російської драматургії соціально-політична комедія Центральна героїня п’єси пані Простакова. Вона керує господарством, б’є чоловіка, тримає в жаху двірських, виховує сина Митрофана. Те сварюся, то б’юся,...
- Недоук характеристика образа Митрофан Терентійович Простаків (Митрофанушка) НЕДОУК (Комедія, опубл. 1783, пост. 1782) Митрофан Терентійович Простаків (Митрофанушка) – недоук, син поміщиків Простакових, 15 років. Ім’я “Митрофан” означає по-гречески “матір’ю виявлений”, “подібний своєї матері”. Воно стало загальним для позначення тупого й нахабного матусиного синка-невігласа. Прототипом образа М. ярославські старожили вважали якогось барчука, що проживали на околицях Ярославля, про...
- СВОЄРІДНІСТЬ ЖАНРУ КОМЕДІЇ ГРИБОЄДОВА “ГОРІ ВІД РОЗУМУ” “Драматичного письменника повинне судити за законами, їм самим над собою визнаним.” (А. С. Пушкін ) Границі жанру повинні визначатися завданням або метою, що у своєму добутку ставив перед собою автор. Відзначаючи жанрову своєрідність комедії Грибоєдова, критики підходили до важливому питанню чи є особливості її (комедії) результатом недостатньої майстерності Грибоєдова-Драматурга (непродуманості...