СТВОРЕННЯ ЛЮДИНИ
Мета: продовжити ознайомлення учнів зі слов’янськими міфами; ознайомити їх з міфом “Створення людини”; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння робити висновки з прочитаного; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, творчу уяву; виховувати бажання вивчати історію свого народу.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА [див. додатковий матеріал до уроку на с. 19)
III.
Учні виступають з підготовленими повідомленнями про слов’янських богів.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Яку тему ми зараз вивчаємо?
– Сьогодні ми прочитаємо один з варіантів переказу слов’янського міфу про походження людей на землі, який називається “Створення людини”.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання слов’янського міфу “Створення людини”
7) Виразне читання міфу вчителем.
– Чи сподобався вам міф?
– Які слова, речення були незрозумілими?
–
2) Словникова робота.
Дивовижні – надзвичайні.
Перлова роса – тут: роса, схожа на перли.
Перли – перламутрові зерна кулястої або неправильної форми, що утворюються в черепашках деяких морських та прісноводних молюсків; використовуються як коштовна прикраса.
Читання колонок слів у парах “буксиром”
Синє уста
Гілля гомону
Корінні роїлися
Першочоловік притулок
– Прочитайте слова кожної колонки на одному мовному видиху.
– Яке слово складається з двох частин?
– Поясніть його значення.
– Доберіть синоніми до слів уста (губи); притулок (прихисток); гомону (шуму).
3) Гра “Рибки”.
Повторне мовчазне читання міфу учнями
– Що було на початку світу?
2. Фізкультхвилинка
3. Продовження роботи над міфом
1) Аналіз змісту міфу з елементами вибіркового читання.
– Що стояло посеред моря?
– Знайдіть і прочитайте опис світового дерева.
– Хто сидів на дереві?
– Що то були за птахи?
– Хто роївся серед гілля?
– Хто жив у його корінні?
– Що утворювалося з роси, яка капала з дерева?
– Без кого був сумним світ?
– З чого бог зробив першочоловіка?
– Що він зробив, щоб оживити людину?
2) Цікаво знати!
Бджола належить до “чистих”, божих істот і дуже шанована серед людей. З одного боку, це “свята божа трудівниця”, символ мудрості, працелюбності та ощадливості, що асоціюється із сонцем. Із другого – бджола та основний продукт бджільництва, мед, тісно пов’язані з культом померлих.
У міфах бджола часто є культовою твариною жіночого божества родючості – Великої Богині. Мотив бджоли-помічниці божества є дуже давнім. Він зустрічається в міфах різних народів світу.
У Давній Русі побутувало багато варіантів легенди про появу бджіл. В одних мовилося, що ця комаха прилетіла з далеких країв за велінням Божої Матері, в інших – що вона з’явилася з раю по слову архангела Гавриїла. Є легенда і про те, що бджола постала зі сліз Ісуса Христа, коли його вели на Голгофу.
3) Гра “Хвиля”.
Ведучий задає “тон” і “темп” гри. Вірш читають так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо – голосніше – голосно – тихіше – тихо – голосніше тощо.
4) Робота в групах. Гра “Упізнай предмет за його ознакою”.
Синє – … (море).
Золота – … (кора).
Перлова – … (роса).
Дивовижні – … (птахи).
Сивий – … (сокіл).
Сумний – … (світ).
Людський – … (гомін).
Мертва – … (глина).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Що вас здивувало у міфі?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати запитання за змістом міфу (с. 11).