СКУПИЙ, АЖ СИНІЙ. ВАСИЛЬ ЧУХЛІБ “ЗАЯЧИЙ ХОЛОДОК”
II семестр
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ
СКРИНЬКА КАЗОК УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ
Урок 116. СКУПИЙ, АЖ СИНІЙ. ВАСИЛЬ ЧУХЛІБ “ЗАЯЧИЙ ХОЛОДОК”
Мета: продовжити ознайомлення учнів з літературними казками; вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; формувати в учнів уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; виховувати щедрість, дружелюбність.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Крокодил до крокодила
Припливав просити мила,
Бо набридло крокодилу
Умиватися без мила.
Ить-ить-ить –
Ому-ому-ому – страшно зайчику одному.
Иця-иця-иця – десь там крадеться лисиця.
Оги – оги-оги – порятують зайця ноги.
Не-не-не – швидко від лисиці він чкурне.
Гра “Спіймай мій настрій”
Дітям пропонується попрацювати в парі і домовитися, хто почне дії першим. Учні виконують дії, які називає вчитель.
– Посміхніться, “зніміть” посмішку зі свого обличчя долонькою та “киньте” своєму сусідові. “Спіймайте” посмішку, “прикрасьте” нею своє обличчя.
– Зобразіть на обличчі емоцію Баби Яги; впертої Кози-дерези; сміливого Котигорошка;
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Обличчям до обличчя”
Учні повертаються одне до одного та переказують казку в парах.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми ознайомимося з літературною казкою, головним героєм якої є… Відгадайте хто?
– Довгі вуха,
Куций хвіст,
Невеличкий
Сам на зріст.
На городі
Побував –
Нам капусту
Попсував. (Заєць)
– Назвіть казки, героєм яких є заєць.
– Що ж нового розповість нам про куцохвостого Василь Чухліб?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Василь Чухліб народився в селі Лебедівка на благословенній землі давньої Чернігівщини, і мальовнича краса її природи з малих літ глибоко запала йому в серце, щоб вихлюпнутися схвильованими рядками в його поетичній прозі.
У 1970-ті роки новели В. Чухліба, надруковані в періодиці, привернули увагу редакції журналу “Малятко”, і тоді письменникові запропонували виступити з оповіданнями для дітей. Згодом із творів, надрукованих у “Малятку”, склалася перша книжечка молодого літератора “Хто встає раніше”. Пише В. Чухліб короткі оповідання та казки – прозорі, як кришталь, тихі, як тепле літо. Більшість із них – про природу. Письменник просто, без зайвих сюжетних ходів і вигадок малює сучасний світ, у якому діють дорослі та діти, які так чи інакше перебувають на природі. Представників природного світу автор наділяє тими рисами, характером та поведінкою, які властиві добрим та лихим людям.
Фізкультхвилинка
– Прочитайте заголовок казки. Поміркуйте, про що в ній ітиметься.
Самостійне мовчазне читання казки учнями.
– Чи правильними виявилися наші припущення про зміст казки?
А) Довідкове бюро.
Капловухий – який має великі, відстовбурчені вуха.
Мулький – який бентежить, турбує, гнітить.
Б) Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем; скоромовкою в парах.
Задавака наосонні
Загаласує гамірливими
Улігшися кучерявими
Поплентався насурмонившись
– Чи правильним виявилося ваше припущення про зміст казки?
– Знайдіть у тексті слова, якими автор характеризує капловухого зайця. Доберіть свої слова-ознаки.
– У чому виявлялася нахабність зайця?
– Намалюйте Зайця таким, яким ви уявляєте його на початку та в кінці казки.
– Чи можна сказати, що Заєць зрозумів свою провину? Обгрунтуйте відповідь рядками з тексту.
– Прочитайте казку за особами.
– Прочитайте вірш-загадку Дмитра Білоуса. Відгадайте, про яку казку йдеться і хто її автор?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яку казку читали на сьогоднішньому уроці?
– Який висновок для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити прочитані казки українських письменників. Підготувати відповіді на запитання (с. 145-146).