СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. ЖБАН МЕДУ (СЕРБСЬКА КАЗКА)
І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ КАЗКИ
Урок 40. СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. ЖБАН МЕДУ (СЕРБСЬКА КАЗКА)
Мета: ознайомити учнів з сербською казкою; розвивати вміння виділяти у тексті головне; учити давати характеристику дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до художнього слова.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Учні порівнюють угорську й українську казки. Розповідають, чим вони різняться.
Учні в парах повертаються обличчям одне до одного та переказують угорську
III. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Діти читають хором:
– “Накрапає дощ” (тихо);
– “Дощ пускається сильніше” (голосніше);
– “Злива” (голосно);
– “Дощ припинився” (читання припиняється).
Біжить стежина
Поміж ожини.
І вже у Жені
Ожини жменя.
– Прочитайте, доберіть загальну назву.
Апли, дбу, нелк -… (дерева).
(Липа, дуб, клен)
Лицяси, квов, цьєаз -… (тварини).
(Лисиця, вовк, заєць)
Етмекил, ахум, кувап -… (комахи).
(Метелик, муха, павук)
Ра-ра-ра – дуже рада дітвора.
Арк-арк-арк – ми поїдем в зоопарк.
Ро-ро-ро
Ру-ру-ру – в зоопарку кенгуру.
Ру-ру-ру – риє кріт собі нору.
Ру-ру-ру – заєць обдира кору.
Ра-ра-ра – закінчилася в нас гра.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Продовжуємо ознайомлення з казками народів світу! Сьогодні ми починаємо роботу над сербською казкою.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
– Прочитайте назву казки.
Учні з’ясовують значення слова жбан.
Жбан, дзбан – глиняний, дерев’яний або металевий посуд для води, молока тощо.
– Як ви вважаєте, про що йтиметься у казці?
– Кого вважають найбільшим любителем меду?
Припічок – горизонтальна площина перед челюстями печі під комином, продовженням якої є черінь печі.
Кума – хрещена мати стосовно батьків похресника; звертання до приятельки.
Грубка – піч, що потрібна для опалювання приміщення.
– Назвіть персонажів казки.
– Що ви можете про них розповісти?
Фізкультхвилинка
Гра “Земля – небо”
Після команди вчителя “земля” учні починають читати, стежачи не пальчиком, а очима. Коли звучить команда “небо”, діти припиняють читати, очі піднімають угору. За командою “земля” діти мають продовжити читати з того місця, де зупинилися, і так – кілька разів протягом читання всього тексту.
– Коли відбувалися описувані у казці події?
– Що вкрали лисиця і вовк?
– Де вони поділи здобич?
– Як лисичка вперше надумала обманути вовка?
Учні в групах розповідають пропущену частину казки, використовуючи повтори. Учитель наголошує, що наступних вигаданих “хрещеників” лисиця назвала Половинкою й Остаточком.
Якось украли жбан меду, поставили (сховали) в комірчину та й полягали спати.
От лисиці захотілося (скортіло) меду.
Вдруге постукала (забила) вона по лавці.
– Скільки разів лисиця обманювала вовка?
– Як її витівки пов’язані з іменами вдаваних похресників?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яку казку почали вивчати на сьогоднішньому уроці?
– Хто автор цієї казки?
– Назвіть її персонажів.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казку.