СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. МІНЬБА (РОСІЙСЬКА НАРОДНА КАЗКА)
І семестр
З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА
НАРОДНІ КАЗКИ
Урок 37. СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. МІНЬБА (РОСІЙСЬКА НАРОДНА КАЗКА)
Мета: ознайомити учнів з російською народною казкою “Міньба”; удосконалювати техніку свідомого виразного читання; учити переказувати близько до тексту, характеризувати дійових осіб; виховувати любов до художнього слова.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
“Цокання” язиком у ротовій порожнині.
Набравши повітря, якнайдовше тричі вимовити слово “ні” з поступовим видихом.
“Маятник” – ротик
Ан-ан-ан – дме холодний вітрюган.
Це-це-це – сипле сніг прямо в лице.
Ло-ло-ло – снігом землю замело.
Ля-ля-ля – стала білою земля.
Лі-лі-лі – ось замети чималі.
Уха-уха-уха – щипа мороз ніс і вуха.
Імо-імо-імо – до хати біжімо.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Переказування казки “Лисичка-сестричка”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Як називається наша країна?
– Які ще країни ви знаєте?
– Кожен народ самобутній і неповторний.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
– Напівголосне читання першої частини казки (с. 41-42) учнями – кожен у своєму темпі.
– Назвіть персонажів казки.
Міньба – те саме, що обмін.
Крамар – торговець.
Сірячок – незаможна людина; бідняк.
Чвалати – іти повільно, важко ступати, утворюючи шум, шарудіння; брести.
Читання слів “луною” за вчителем: неподалік, глибінь, завбільшки, перекупник, чвалаєш, вівчар, подякував.
Гра “Сніжинка”
Читає той учень, на парту якого впала сніжинка.
– Кого врятував дід?
– Як крамар йому віддячив за порятунок?
Фізкультхвилинка
– Розгляньте малюнки до казки, уміщені на першому форзаці підручника. У якій послідовності дід здійснював міньбу? Розкажіть казку далі, використовуючи повтори.
– Хто вдома чекав на діда?
– Як баба зустріла діда?
– Чи сварила вона його за міньбу?
– З якою інтонацією слід читати слова баби? (Нетерпляче, з питальною інтонацією)
– Слова діда? (З почуттям провини)
– Яка пригода трапилася з дідом?
– Із чого все почалося? Чим завершилося?
– Чи схвалюєте ти вчинки діда? Чому?
– Доберіть до слів метнувся, чвалаєш слова, що близькі за значенням.
– Чи можна ними замінити ті, що вжито в тексті?
1) Дід рятує крамаря.
2) Подяка крамаря.
3) Від шматка золота до голки.
4) Дід повернувся до баби ні з чим.
Робота в групах
Групи ставлять запитання одна одній за змістом казки.
– Віддай мені золото, візьми найкращого коня. (Перекупника)
– Ох, голубе, я тут без тебе геть пропадаю. (Баби)
– Віддай мені коня за найкращого вола. (Пастуха)
– Шмат золота з конячу голову. (Діда)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– З якою казкою ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
– Хто автор цієї казки?
– Чи відповідають змісту казки ці приказки?
– Міньба одному корисна.
– Проміняв бика на індика.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казку.